Auteur |
Bericht |
kartfanatics
|
Geplaatst: ma jul 02, 2012 12:53 pm |
|
|
Van het weekend zijn we voor het eerst wezen karten, van te voren hebben we alles nagekeken en getest, maar er kwamen toch wat zorgwekkende problemen uit voort. Overigens wordt de uitlaat verschrikkelijk heet (gewoon niet te harde...) Hiervoor hebben we uitlaatband gebruikt...scheelt een stuk. Aangezien het 10jaar geleden is dat ik een minarelli(aprilia) blok kon dromen, heb ik deze ervaring niet kunnen gebruiken, vandaar ik even de problemen onder elkaar in een rijtje zet. Typeblok: Kawasaki 125cc Crossblok - nummer KX125JE004380 (weet iemand het bouwjaar?, volgens mij 2000 maar weet het niet zeker) Blue print zou helemaal mooi zijn. Dan weet ik welke pakkingen er nodig zijn en welk onderdeel wat is. Probleem: Karterolie niveau daalde redelijk snel Bougie slaat zwart van de olie Er lijkt veel benzine/olie te lekken uit de karterontluchting, ruikt naar benzine maar het is wat vettig voor benzine.(moeten we deze afdoppen?) Het vlotter stroomde vol met benzine en men daar zei dat ie dat eruit wil gooien als dit te veel werd. Powervalve lekt olie (nieuwe pakking voor nodig) Op lage toeren hapert het blok ( we hebben sproeier 158 erin, men vertelde dat het kleiner moest, ook gezien de hoeveelheid hij eruit gooide) Schakeld niet heel lekker (kan wennen zijn) Cilinderkop lekt (ook nieuwe pakking voor nodig) Rempedaal had te veel weinig druk (wij vonden het prima, totdat we met de hand voelde hoe het moest zijn...) Wellicht een goede tip om remmen te ontluchten(gereedschap hebben we hiervoor) Wat we hebben gedaan als voor bereiding: Nieuwe karterolie(tot de helft glaasje) Gemengd op 1:25 Nieuwe bougie Alles nagetrokken Nieuwe slangen etc. Wellicht kan één van jullie ons helpen met het bovenstaande probleem, wederom zijn we niet ervaren maar hebben wel 2 rechterhanden Het zou mooi zijn als iemand kan beschrijven wat er gebeurd i.p.v enkel de oplossing te noemen. Bij voorbaat dank
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: ma jul 02, 2012 2:25 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |
kartfanatics
|
Geplaatst: ma jul 02, 2012 2:39 pm |
|
|
Hoi Kartje, bedankt voor de reactie. ja, het vlotterbakje stroomde vol....opzicht hebben we alles goed schoongemaakt, en ook nog eens op locatie van de kartbaan. Ons werd verteld dat de motor haperde in lagen toeren doordat er teveel benzine verbruikt werd, dit kan te maken hebben met een te grote sproeier, maar naar mijn weten is 158 niet zo heel erg groot. Morgenavond gaan we het blokje eraf halen en dan even naar een motorcrosszaak om het één en ander te laten nakijken. Het kan volgens mij ook liggen omdat de powervalve flink lekt... De uitlaat loopt iets naar binnen toe, en het wordt echt super heet t.o.z. van de TM, na 2 rondes was het gewoon niet uit te houden, overigens was ik gelukkig niet de enige, anders had het aan mijzelf gelegen Nu met de uitlaat band valt het reuze mee.
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: ma jul 02, 2012 2:54 pm |
|
|
Kijk de vlotternaald eens na die zal wel blijven hangen het hoeft maar een klein vuiltje te zijn om dit te doen!! 158 vind ik geen grote sproeier voor een cross eerder klein in mijn TM had ik een 175 maar is weer een andere carb natuurlijk. Maar ga even langs een cross-shop die kunnen je wel helpen!!!
_________________  ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
 |
tonnymontana
|
Geplaatst: di jul 03, 2012 8:15 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Nou, 1 op 25 is wel erg veel. Dus het staat allemaal wel in verband met elkaar. En hij lekt daarom te veel olie uit je powervalve. Je gaat dan denken hé de pakking is niet goed. Heel normaal als de mengsmering te veel is. Heb veel crosmotoren gehad (ktm125/yamaha125/250.....) en smeerde deze altijd op 1.40
En wat mij bekend is met de uitlaat die enorm warm wordt is vaak een te weinig benzine probleem....
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
 |
kartfanatics
|
Geplaatst: di jul 03, 2012 10:37 am |
|
|
Hoi Tonny, bedankt voor de reactie. Het antwoord staat wel haaks op dat van andere, mengsmering 1 op 40...iedereen vertelde te smeren op 1 op 25. Waar haalt de powervalve zijn olie vandaan? Dat is toch karterolie? Het rubbere reservoir ging ook los zitten op een gegeven moment. We gaan vanavond het blok eraf halen en dan maar eens naar een motorcrosszaak om de boel een beetje op te knappen.
Tonny heb jij mijn PM nog ontvangen?
|
|
Omhoog |
|
 |
tonnymontana
|
Geplaatst: di jul 03, 2012 11:12 am |
|
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:26 am Berichten: 1160 Woonplaats: Son en Breugel
|
Nou, het verschil zit hem ook in een echt crossblok of niet. Een Kawasaki blok is een echt cross blok, en die heeft zoals mij altijd gezegt is een smering van 1 op 40 en soms 1 op 35. Wel afhankelijk van wat voor olie je gebruikt. ( olie van de action is echt wel anders dan die van de Shell) gebruikt dan ook altijd full syn. olie
En de powervalve haalt zijn olie uit zijn mengsmering dacht ik altijd, en crossblokken moet wel in de toeren gereden worden anders wordt de bougie niet heet genoeg en slaat die vet/donker aan.
Dus het kunnen wel enorm veel dingen aan de hand zijn.
En ik heb idd je PM ontvangen en je een mail gestuurd.
_________________ DR J97 2013 + Rotax max 2013 Birel S5 2013 + Tm K9C special Exprit 2012 + Rotax Max 2010
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: di jul 03, 2012 12:30 pm |
|
|
Gewoon 1 op 25 smeren is niet te vet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Uitlaat warm is normaal pak mijn uitlaat maar eens vast wedden dat die ook heel warm is en hij krijgt echt wel genoeg benzine hoor!!!!!!! Je bougie is wit/grijs als hij te arm staat!!!!! Heb een tijd TM gereden is ook een ECHT crossblok en altijd 1 op 25 gesmeerd en nooooit problemen gehad en crossen moet je niet gaan vergelijken met karten!!!
Laatst bijgewerkt door kartje op di jul 03, 2012 12:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
 |
bjornschuddings
|
Geplaatst: di jul 03, 2012 12:30 pm |
|
|
Ik doe ook gewoon 1 op 25 En elke uitlaat is inderdaad warm
_________________ "if you have everything under control you're not moving fast enough"CRG ROAD REBEL 2008 - ROTAX MAX SR CRG ROADREBEL 2012 - TM K9C Facebook.
|
|
Omhoog |
|
 |
tonnymontana
|
Geplaatst: di jul 03, 2012 1:00 pm |
|
|
@kartje een tm crossblok is een door ontwikkelde motor van een crossmotor. Oftewel speciaal geprepareerd voor de kart wereld. Z'n koppelafgave is anders dan op een crossmotor. En dit komt ook omdat je met karten niet lang in de toeren rijd in een bepaalde versnelling. En bij cross wel. En om terug te komen op de vergelijking van karten en crossen, dat is ook niet te vergelijken maar de mengsmering wel.
En laat een yamaha yz426 maar eens 1 minuut stationar draaien met verkeerde sproeiers/bougie, dan wordt de uitlaat wit heet. Vandaar dat ik de relatie leg tussen afstelling en warmte van de uitlaat.
|
|
Omhoog |
|
 |
kartfanatics
|
Geplaatst: di jul 03, 2012 1:01 pm |
|
|
Bedankt voor de info, we wachten even af wat de crossmotorzaak te zeggen heeft. En de uitlaat wordt inderdaad "gewoon" warm. En als ik naar de bocht kijk, komt deze aardig in de buurt van mijn been. Het was me verder niet zo opgevallen toen we op het industrie rondjes reden, vandaar mijn verontwaardiging. Maar uitlaatband is echt een uitkomst....toppie.
|
|
Omhoog |
|
 |
kartje
|
Geplaatst: di jul 03, 2012 1:15 pm |
|
|
En de KTM'S de Yamaha's en de Honda's dan zijn die ook allemaal door ontwikkeld voor de kartsport???? Ik kan het bijna niet geloven dat ze aan de crossblokken iets veranderd hebben voor karten. Ze hebben de icc's ontwikkeld voor karten dat wel. Ok als een uitlaat witheet wordt maar een uitlaat die gewoon zwart/blauw/bruin van kleur is is ook al erg heet vandaar!!
|
|
Omhoog |
|
 |
tonnymontana
|
Geplaatst: di jul 03, 2012 1:58 pm |
|
|
Nee alleen de Tm cross blokken, niet de andere. Vandaar dat ik ook type dat kawa's en dergelijke echte crossblokken zijn. Met enige aanpassingen zoals een vhm kop/hgs uitlaat enzovoort. En dat van de uitlaat was een miss understanding. En idd zwart/bruin is ook al erg heet.
|
|
Omhoog |
|
 |
sjoerdie
|
Geplaatst: di jul 03, 2012 3:59 pm |
|
Geregistreerd: za apr 28, 2012 6:03 pm Berichten: 91 Woonplaats: venray
|
de tm CROSS blokken zijn NIET voor de kart gemaakt. TM zijn gewoon crossmotors, niks geks.
daar zijn de icc blokken voor ontwikkeld.
|
|
Omhoog |
|
 |
tonnymontana
|
Geplaatst: di jul 03, 2012 4:22 pm |
|
|
Van oorspronk zijn crossblokken voor crossmotoren gemaakt, dan hebben we het over TM cross/kawa's/Ktm's enzovoort. Alleen Tm cross blokken zijn ligt aangepast voor de kart. Denk hierbij aan powerafgave doormiddel van timing enzovoort. Ktm crossblokken worden ook vaker gebruikt op de kart maar dan zijn het de types 125 sxb of sb. En dit zijn dus de aangepaste blokken voor karten. De snelle fabrieksmotor.
Dus er zit wel dergelijk verschil tussen de 125cc cross en 125cc cross-kartmotoren.
En natuurlijk zijn icc blokken speciaal ontwikkelde 125cc handgeschakelde kartblokken.
|
|
Omhoog |
|
 |