Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
Bandentemperatuur vs bandendruk https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=9296 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Spasta [ do apr 26, 2012 9:13 am ] |
Berichttitel: | Bandentemperatuur vs bandendruk |
Ik vroeg me af. Worden banden afgesteld op temperatuur (ongeacht de daarvoor benodigde druk) of wordt er gewoon een algemene druk aangehouden en wordt er niet naar de temperatuur gekeken. Op de verschillende data sheets van banden vind je 'optimale temperaturen'. Als ik mijn banden op een 'algemene' druk zet zoals de meeste rijden haal ik nooit die temperatuur. In Oktober heb ik het een keer andersom geprobeerd in Spa. Daar heb ik de druk afgesteld adhv de temperatuur. Allemaal goed en wel maar dit kwam uit op drukken van 0.9 tot 1.0 bar. Hoe zou het 'normaal gesproken' moeten gebeuren? Grtz Hans |
Auteur: | Wilfred [ do apr 26, 2012 9:27 am ] |
Berichttitel: | Re: Bandentemperatuur vs bandendruk |
Hou er wel rekening mee dat de "optimale" temperatuur tijdens het rijden bereikt moet worden; dus als je in de pits meet na het binnenrijden is de temperatuur al veel lager dan op het moment van wrijving tijdens het rijden (met name de bochten met de hoogste frictie/temp.). Dus staar je niet blind op deze ideale temperatuur. Aan het slijtagepatroon kun je al snel zien of je banden te warm/te koud zijn onder het rijden; dat geeft ook de juiste info (hogere of lagere bandenspanning)! |
Auteur: | Tom [ do apr 26, 2012 9:37 am ] |
Berichttitel: | Re: Bandentemperatuur vs bandendruk |
Zoals Wilfred al zegt: vanaf het moment de wrijving 5 seconden wegneemt, koelen je banden al 10% of meer af. Vergelijk met kokend water: 100°c: als je 1L overgiet in een andere pot, is die al afgekoeld tot 90°C, idem met banden. De grootste hitte verdwijnt het snelste. Gewoon op bandenspanning blijven afstellen dus |
Auteur: | bamacrew [ do apr 26, 2012 9:38 am ] |
Berichttitel: | Re: Bandentemperatuur vs bandendruk |
blauwe banden was te heet. en van die verbrandings krullen. ene type band heeft een standaard andere druk nodig dan weer een ander merk. |
Auteur: | Wilfred [ do apr 26, 2012 10:17 am ] |
Berichttitel: | Re: Bandentemperatuur vs bandendruk |
Kijk ook waar de band eventueel blauw wordt: midden loopvlak = te hoge spanning zijkanten loopvlak = te lage spanning En inderdaad : elke band heeft een andere ideale bandendruk. Algemene regel: hoe zachter het rubber, hoe lager de bandenspanning. En ook hier geldt weer: afstelling+rijstijl bepaald ook in grote mate de slijtage; bijvoorbeeld teveel camber/caster zorgt meer warmte binnenkant loopvlak en daardoor meer slijtage (blauw worden) en vica versa |
Auteur: | Basjuh [ vr apr 27, 2012 12:57 pm ] |
Berichttitel: | Re: Bandentemperatuur vs bandendruk |
Ik laat mijn spanning standaard af op 0.8 Wil ik iets meer grip laat ik 0.1 eruit. Wil ik iets minder doe ik er 0.1 bij. Maar ook hiervoor geld. Ieder zijn eigen weg |
Auteur: | Quinie-97 [ vr apr 27, 2012 12:59 pm ] |
Berichttitel: | Re: Bandentemperatuur vs bandendruk |
het is toch maar net wat je er zelf bij voelt. ik rijd ook hetzelfde als basjuh |
Auteur: | Basjuh [ vr apr 27, 2012 1:00 pm ] |
Berichttitel: | Re: Bandentemperatuur vs bandendruk |
*0.8 als ik paar ronden gereden heb. Oftewel, als de banden al enigszins op temp zijn gekomen. |
Auteur: | Vincent [ vr apr 27, 2012 5:32 pm ] |
Berichttitel: | Re: Bandentemperatuur vs bandendruk |
Ik rij voor meestal 0.7 en achter 0.8 Of 0.6 / 0.7, is maar net waar ik zin in heb. Als ik maar kan trappen met dat hok ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |