Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 11:48 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Omdat de vraag "hoe hard is deze as" regelmatig voorbijkomt, heb ik even wat merken op een rij gezet.
De lijst is verre van compleet, een fouten zijn uitdrukkelijk voorbehouden, en ik aanvaard ook geen enkele aansprakelijkheid. [-X
Heb je aanvullingen of verbeteringen, zet ze erbij, ook leveranciers graag reageren om de lijst zo compleet mogelijk te krijgen.

Een achteras die erg zacht is en dus makkelijk buigt zal weinig grip geven en is snel krom, het tegenovergestelde geld voor een achteras die stijf is, deze geeft veel grip en gaat minder snel krom.
Om het een en ander duidelijk te maken, als er met een hard compound banden wordt gereden dan kan het beste gebruik worden gemaakt van een harde as om veel grip te hebben en wordt er met zachte banden gereden dan kan het beste gebruik gemaakt worden van een zachte as om weinig grip te hebben. (info: http://www.kartservice.nl)


Goldspeed:
H = hard (T850-Y650)
MH = medium hard (T650-Y600)
M = medium (T575-Y400)
MS = medium soft (T515-Y500)
S = soft (T375-Y300)

heel begrijpelijk en logisch toch, maar nu de rest.......... #-o

CRG:
Van zacht maar hard:
Grade 1 S20 = soft (de zachtste)
Grade 2 S25 = medium soft
Grade 3 T3 = medium medium soft
Grade 4 T6 = medium
Grade 5 T1 = medium medium hard
Grade 6 T4 = medium hard
Grade 7 M20 = hard
Grade 8 M25 = X hard
Grade 9 T2 = XX hard
Grade 10 T5 = XXX hard

OTK:
Type U = soft
Type N = medium
Type H = hard

PCR:
Oranje / blauw = zacht
Rood = medium zacht
Groen = zacht
Geel = medium hard
Wit = hard

SKM / IKP:
A = soft
B = medium
C = hard

Birel / Freeline:
B = soft
F = medium soft
M = medium hard
K = hard

Maranello:
S2 = soft
RS4-2.5 = medium soft
M 2.5 = medium
RS3-2 = medium hard
MH-2.5 = medium hard
H2 = hard
T2 = X hard

_________________
kartloos


Laatst bijgewerkt door Lex op di maart 06, 2012 1:54 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 12:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Voor de praktijktoepassing:

Als ik het goed heb is het toch zo hoe harder de as, des te meer grip ? Of is is het andersom ?
Misschien wel goed om dit bij dit topic te vermelden, dan weet je welke kant je op moet gaan als je teveel/te weinig grip hebt.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 12:33 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Done :LL

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 12:37 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
over het algemeen kun je volgens mij stellen dat als je met een zachte band midden in de zomer rijd dan moet je een zachte as rijd je in de winter met een harde band dan moet je een harde as hebben

dacht ik maar er zullen best uitzonderingen zijn


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 12:45 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
Bedankt Lex. =D)

Goed topic, altijd handig.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 5:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Sluit me bij Wilfred aan :LL


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 5:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 06, 2011 6:42 pm
Berichten: 227
Woonplaats: Oldenzaal
is zeker handig, nu alleen nog zien te vinden waar het op mijn achteras staat, kan nog niets ontdekken :(

_________________
Afbeelding

Je gaat pas hard als je beschermengel z'n helm op doet :-)
http://www.kartbaanoldenzaal.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 8:42 pm 

Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm
Berichten: 727
Woonplaats: Middelstum
Citaat:
is zeker handig, nu alleen nog zien te vinden waar het op mijn achteras staat, kan nog niets

volgens mij op de kopse kant of in de spiebaan???

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 8:44 pm 

Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am
Berichten: 661
Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
dank u ;) =D)

_________________
Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma maart 05, 2012 8:45 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 06, 2011 6:42 pm
Berichten: 227
Woonplaats: Oldenzaal
nope, ook geen kleur te bekennen, ga er maar vanuit dat het een medium is..

_________________
Afbeelding

Je gaat pas hard als je beschermengel z'n helm op doet :-)
http://www.kartbaanoldenzaal.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 06, 2012 1:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm
Berichten: 1965
Woonplaats: Drunen
Ben voor mijzelf op zoek naar de Tensile Strength (treksterkte) en Yield Point (maximale kracht vóór vervorming) waarden van de CRG assen uitgedrukt in newton per vierkante millimeter (N/mm2)

_________________
kartloos


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 06, 2012 10:29 pm 

Geregistreerd: ma mei 03, 2010 8:32 pm
Berichten: 80
Toch zijn er ook andere inzichten in hard=grip en zacht=minder grip:

zachte as: buigt; dus lift minder = banden aan de grond = grip
harde as: meer lift = banden iets van de grond = rol (vooral bij veel rubber-> te veel grip)

hoe kijken jullie hier tegen aan?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 06, 2012 10:32 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
als je beide banden op de grond zouden blijven in de bocht ga je rechtdoor en "hakken" in de grond.

Dus niet: hoe minder lift, hoe meer rubber op de grond, hoe meer grip.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2012 2:00 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm
Berichten: 321
Iemand ooit gehoord/gezien een 40 mm. achteras met een lengte van 104 cm. waarvan merk onbekend met een hardheidscode O (of nul)???

Hij staat niet in de lijst van Lex....


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 7:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Top idee Lex =D)

Al vermoed ik dat de meeste forum leden niet zo gek veel met assen toen 'spellen' tijdens het afstellen.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David