Auteur |
Bericht |
Lex
|
Geplaatst: ma maart 05, 2012 11:48 am |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Omdat de vraag "hoe hard is deze as" regelmatig voorbijkomt, heb ik even wat merken op een rij gezet. De lijst is verre van compleet, een fouten zijn uitdrukkelijk voorbehouden, en ik aanvaard ook geen enkele aansprakelijkheid. Heb je aanvullingen of verbeteringen, zet ze erbij, ook leveranciers graag reageren om de lijst zo compleet mogelijk te krijgen. Een achteras die erg zacht is en dus makkelijk buigt zal weinig grip geven en is snel krom, het tegenovergestelde geld voor een achteras die stijf is, deze geeft veel grip en gaat minder snel krom. Om het een en ander duidelijk te maken, als er met een hard compound banden wordt gereden dan kan het beste gebruik worden gemaakt van een harde as om veel grip te hebben en wordt er met zachte banden gereden dan kan het beste gebruik gemaakt worden van een zachte as om weinig grip te hebben. (info: http://www.kartservice.nl) Goldspeed:H = hard (T850-Y650) MH = medium hard (T650-Y600) M = medium (T575-Y400) MS = medium soft (T515-Y500) S = soft (T375-Y300) heel begrijpelijk en logisch toch, maar nu de rest.......... CRG:Van zacht maar hard: Grade 1 S20 = soft (de zachtste) Grade 2 S25 = medium soft Grade 3 T3 = medium medium soft Grade 4 T6 = medium Grade 5 T1 = medium medium hard Grade 6 T4 = medium hard Grade 7 M20 = hard Grade 8 M25 = X hard Grade 9 T2 = XX hard Grade 10 T5 = XXX hard OTK:Type U = soft Type N = medium Type H = hard PCR:Oranje / blauw = zacht Rood = medium zacht Groen = zacht Geel = medium hard Wit = hard SKM / IKP:A = soft B = medium C = hard Birel / Freeline:B = soft F = medium soft M = medium hard K = hard Maranello:S2 = soft RS4-2.5 = medium soft M 2.5 = medium RS3-2 = medium hard MH-2.5 = medium hard H2 = hard T2 = X hard
_________________ kartloos
Laatst bijgewerkt door Lex op di maart 06, 2012 1:54 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma maart 05, 2012 12:26 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Voor de praktijktoepassing:
Als ik het goed heb is het toch zo hoe harder de as, des te meer grip ? Of is is het andersom ? Misschien wel goed om dit bij dit topic te vermelden, dan weet je welke kant je op moet gaan als je teveel/te weinig grip hebt.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: ma maart 05, 2012 12:33 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Done
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma maart 05, 2012 12:37 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
over het algemeen kun je volgens mij stellen dat als je met een zachte band midden in de zomer rijd dan moet je een zachte as rijd je in de winter met een harde band dan moet je een harde as hebben
dacht ik maar er zullen best uitzonderingen zijn
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma maart 05, 2012 12:45 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Bedankt Lex. Goed topic, altijd handig.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma maart 05, 2012 5:25 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Sluit me bij Wilfred aan
|
|
Omhoog |
|
|
MrBean
|
Geplaatst: ma maart 05, 2012 5:53 pm |
|
Geregistreerd: do okt 06, 2011 6:42 pm Berichten: 227 Woonplaats: Oldenzaal
|
is zeker handig, nu alleen nog zien te vinden waar het op mijn achteras staat, kan nog niets ontdekken
_________________ Je gaat pas hard als je beschermengel z'n helm op doet http://www.kartbaanoldenzaal.nl
|
|
Omhoog |
|
|
bronger
|
Geplaatst: ma maart 05, 2012 8:42 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 09, 2011 3:23 pm Berichten: 727 Woonplaats: Middelstum
|
Citaat: is zeker handig, nu alleen nog zien te vinden waar het op mijn achteras staat, kan nog niets volgens mij op de kopse kant of in de spiebaan???
_________________
|
|
Omhoog |
|
|
DJ_Ex
|
Geplaatst: ma maart 05, 2012 8:44 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am Berichten: 661 Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
|
dank u
_________________ Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016
|
|
Omhoog |
|
|
MrBean
|
Geplaatst: ma maart 05, 2012 8:45 pm |
|
Geregistreerd: do okt 06, 2011 6:42 pm Berichten: 227 Woonplaats: Oldenzaal
|
nope, ook geen kleur te bekennen, ga er maar vanuit dat het een medium is..
_________________ Je gaat pas hard als je beschermengel z'n helm op doet http://www.kartbaanoldenzaal.nl
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: di maart 06, 2012 1:50 pm |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Ben voor mijzelf op zoek naar de Tensile Strength (treksterkte) en Yield Point (maximale kracht vóór vervorming) waarden van de CRG assen uitgedrukt in newton per vierkante millimeter (N/mm2)
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Brianberto
|
Geplaatst: di maart 06, 2012 10:29 pm |
|
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 8:32 pm Berichten: 80
|
Toch zijn er ook andere inzichten in hard=grip en zacht=minder grip:
zachte as: buigt; dus lift minder = banden aan de grond = grip harde as: meer lift = banden iets van de grond = rol (vooral bij veel rubber-> te veel grip)
hoe kijken jullie hier tegen aan?
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: di maart 06, 2012 10:32 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
als je beide banden op de grond zouden blijven in de bocht ga je rechtdoor en "hakken" in de grond.
Dus niet: hoe minder lift, hoe meer rubber op de grond, hoe meer grip.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
TaxMax
|
Geplaatst: zo apr 22, 2012 2:00 pm |
|
Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm Berichten: 321
|
Iemand ooit gehoord/gezien een 40 mm. achteras met een lengte van 104 cm. waarvan merk onbekend met een hardheidscode O (of nul)???
Hij staat niet in de lijst van Lex....
|
|
Omhoog |
|
|
Basjuh
|
Geplaatst: ma apr 23, 2012 7:21 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Top idee Lex Al vermoed ik dat de meeste forum leden niet zo gek veel met assen toen 'spellen' tijdens het afstellen.
|
|
Omhoog |
|
|