Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

inrijden
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=9255
Pagina 1 van 2

Auteur:  tonyworld [ ma apr 16, 2012 11:31 pm ]
Berichttitel:  inrijden

Hallo,
dit onderwerp zal wel veel gesteld zijn maar dan toch.
Rotax max stelt voor om op 1/33 ste een kwartier de rotax max in te rijden met een max rpm van 7500,
dan één kwartier inrijden op 9500 rpm.
Na dat zou je volle gas mogen rijden met 1/ 50 ste mengverhouding.
Nu vertelde me tom op zijn kartblog dat dat waarschijnlijk niet juist is om meer olie toe te voegen bij het inrijden. en hij splitst dit op in
3 tot 4 heats voor zijn prd.

Wat ik me afvraag zou ik hem juist inrijden met deze settings:
carbujet 168 en naaldclip op 2 en spark plug denso iw 27.
En de rest doen zoals rotax max voor schrijft of weet iemand hoe je het anders moet doen?

Auteur:  Tom [ di apr 17, 2012 7:48 am ]
Berichttitel:  Re: inrijden

Hoihoi,
Die PRD had sowieso langer inrijden nodig dan een Rotax, dus dat staat er wel redelijk los van..
Een Rotax heeft na 30-45 minuten max. wel genoeg gehad.
Ik rijd persoonlijk wel op 1:50 in, maar dan wel extra voorzichtig beginnen, ik denk dat dat zijn voordelen heeft om beter "in te slijten".

Auteur:  bamacrew [ di apr 17, 2012 8:58 am ]
Berichttitel:  Re: inrijden

goed warm laten lopen van te voren. en daarna rustig optrekken en per rondje steeds meer toeren gaan maken.

Auteur:  tonyworld [ di apr 17, 2012 3:19 pm ]
Berichttitel:  Re: inrijden

ja ik heb geen zuiger vervangen maar wel de bielle kit en lagers, tandwielen, er was namelijk water in de kamer van de zuiger en tandwielen gekomen

Auteur:  Spasta [ di apr 17, 2012 3:25 pm ]
Berichttitel:  Re: inrijden

Even voor de nederlanders:
"bielle kit" = drijfstang kit :wink:

Lagers moeten niet (zo lang) ingereden worden.
Goed laten warmdraaien en rustig aan in het begin. Dat moet geen volledige benzinetank ofzo.

tonyworld: was er door dat water iets stuk gegaan dan? Aangezien je alles hebt (laten) vervangen...

Auteur:  tonyworld [ di apr 17, 2012 4:36 pm ]
Berichttitel:  Re: inrijden

Ja ik had sinds de winter een nieuwe kart tweedehands gekocht.
Omdat mijn vortex motor kapot was en ik deze niet meer vertrouwde.
Nu wou ik rijden voor de eerste keer met mijn rotax max sr, maar na 4 bochten slip ik rond en vliegt iemand op mij in. uitlaat krom, deuk in de kamer, en achter bumper krom.
papa had de uitlaat wat recht gekregen en ik ging nog een rijden.
Hij sputterde in de 10000 toeren, kon niet vol gas gaan want dan viel de motor terug.
Hij viel stil en waar de vorige eigenaar één gat van de radiator had geplakt, daar begon hij water uit te spuwen.

Een kameraad heeft slechte ervaringen bij GKS in verband met een cylinder kop die ze zouden hebben vervangen omdat hij druk verliesde in een scheurtje.
Nu was die alleen wat gelast waardoor hij problemen bleef hebben.
EGP racing heeft er naar gekeken en wat blijkt dat ze hem een nieuwe hadden aangerekend, wat niet waar is maar het scheurtje hebben proberen te lassen van de oude.

Nu was ik naar EGP racing gegaan en wat bleek dat de ruber was gesmolten en dat die bouten van de cylinder hoofd los wat en de rondelletjes kapot waren.
onder in de carter overal water zat.
Ze vertelden mij dat als ik 100 % zeker wil zijn dat er niet meer stukken gaan komen, dat ik deze kit zou moeten vervangen.

Auteur:  Spasta [ di apr 17, 2012 10:19 pm ]
Berichttitel:  Re: inrijden

Ik kan niet helemaal uit aan uw verhaal.
Die cilinderkop die bij GKS is binnen geweest is de cilinderkop van uw kart?

En over welke 'gesmolten rubber' heb jij het?

Dus EGP zegt: er is water in het blok gekomen dus er moet een nieuwe drijfstang in?

Auteur:  tonyworld [ di apr 17, 2012 11:19 pm ]
Berichttitel:  Re: inrijden

Nee de cylinderkop gaat over de slechte ervaring die een kameraad bij GKS heeft.
En de ruber gaat ovet een rode rubber die ergens bij de cylinderkop steekt.
Mischien wa het wel goed dat hij vervangen is want er zat spel op het staafje met de naaldlagers en de krukas erop

Auteur:  Spasta [ wo apr 18, 2012 8:40 am ]
Berichttitel:  Re: inrijden

Rode rubber in de cilinderkop. Dat moet de cilinderkoppakking wel zijn.
Als er radiale speling opzat moet de drijfstang inderdaad vervangen worden. Axiale speling hebben ze altijd. Als ik me niet vergis is de maximale waarde daar 1mm van (zo uit mijn hoofd).

1 ding is zeker: alles vers kan nooit geen kwaad :).
Blok zelf gereviseerd?

Auteur:  tonyworld [ wo apr 18, 2012 11:25 am ]
Berichttitel:  Re: inrijden

Nee ben bij EGP racing herentals geweest omdat mijn kameraad dat aanbood

Auteur:  Basjuh [ wo apr 18, 2012 4:17 pm ]
Berichttitel:  Re: inrijden

Ik kan het niet helemaal volgen, maar dat zal wel aan mij liggen.

Wat betreft:
Citaat:
carbujet 168 en naaldclip op 2 en spark plug denso iw 27.

Gasnaald staat inderdaad standaard op 2, hiermee hoef je zeker met het inrijden niet te experimenteren.
De sproeier en bougie is afhankelijk van de buitentemperatuur.

Auteur:  Quinie-97 [ wo apr 18, 2012 6:27 pm ]
Berichttitel:  Re: inrijden

wat wij altijd doen is:

10 minuten à 6000 toeren

10 minuten laten afkoelen

10 minuten à 8000 toeren

10 minuten laten afkoelen

10 minuten à 10000 toeren

10 minuten laten afkoelen

en daarna gewoon volle gas

Auteur:  Basjuh [ wo apr 18, 2012 6:54 pm ]
Berichttitel:  Re: inrijden

Kleine revisie:
1x +/- 10 minuten inrijden
3 min tot 8000
3 min tot 10000
3 min tot 12000
eindigen met 2 rondjes voluit

Grote revisie:
1x 10 min op 8000
15 min pauze
1x 10 min op 10000
15 min pauze
1x 10 min op 12000 (eindigen met 2 rondjes voluit)
15 min pauze

Auteur:  David [ wo apr 18, 2012 7:30 pm ]
Berichttitel:  Re: inrijden

Gewoon Rotax handleiding aanhouden, niks moeilijks aan en werkt prima :)

Auteur:  tonyworld [ do apr 19, 2012 12:37 pm ]
Berichttitel:  Re: inrijden

Heeft er iemand jet tech pro ofzo, het zou leuk zijn als je bvb Ou mogen vragen welke sproeier enz je nodig hebt.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/