Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
powervalve https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=9252 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | tonyworld [ ma apr 16, 2012 6:54 pm ] |
Berichttitel: | powervalve |
Ik heb mij horen vertellen dat de exhaust valve met de powervalve piston een bepaalde lengte moet hebben. 73.5 mm met een correctie van 0.3 mm zou dit moeten zijn ? Men zegt ook dat de exhaust valve met stang 72 mm moet zijn. Heeft men meer informatie over de werking van de powervalve? http://www.google.be/imgres?q=powervalve+rotax+max&start=277&num=10&um=1&hl=nl&biw=1024&bih=653&tbm=isch&tbnid=MHY6QiwLF88w8M:&imgrefurl=http://racekart.co.uk/rotax-starter-split-and-rebuild-to-race-spec-ewrpv&docid=8UNNenCwCNvFUM&imgurl=http://racekart.co.uk/image/cache/data/Rotax%252520powervalve-120x120.jpg&w=120&h=120&ei=ulyMT5zzEpCeOrbC7M4J&zoom=1&iact=rc&dur=269&sig=107313111804689051738&page=16&tbnh=96&tbnw=96&ndsp=16&ved=1t:429,r:3,s:277,i:222&tx=48&ty=64 |
Auteur: | wskart [ ma apr 16, 2012 7:53 pm ] |
Berichttitel: | Re: powervalve |
ik kan je wel wat vertellen over de werking van de powervalve. Dit betreft over een 125cc cross honda schakelkart. ik weet niet welke kart jij hebt en of dit hetzelfde is als een rotax zou ik niet weten. Er zit een soort schuif bij je uitlaatpoort. als de motor laag in de toeren zit dan staat deze schuif dicht. Hierdoor wordt de uitlaatpoort kleiner en heb je meer kracht onder in de toeren. hoe meer toeren je maakt hoe meer de schuif zeg maar 'open' gaat. dus op volle toeren moet de schuif helemaal open staan zodat hij het maximale kwijt kan en dus veel toeren kan maken. dit alles wordt geregeld met een tandwiel in de versnellingsbak. hoe meer toeren hoe groter de centrifugaalkracht. door deze kracht gaan de kogeltjes naar buiten en wordt het stangetje aangetrokken zodat de powervalve open gaat. dit is de werking van de powervalve. |
Auteur: | BuijsProjectRacing [ ma apr 16, 2012 7:56 pm ] |
Berichttitel: | Re: powervalve |
Nou het principe is bij een Rotax hetzelfde, behalve de constructie van de powervalve zelf. Bij ons staat ie altijd dicht door middel van een veer, en wanneer de druk groot genoeg is dan gaat de schuif open, nadeel daarvan is, wanneer deze niet soepel loopt, zal ie pas later of helemaal niet open gaan, waardoor het blok niet lekker loopt. Die afstand die je opnoemde is ongeveer goed, maar dit is een kwestie van testen en rijden, je moet tussen de 72-76 zitten ongeveer. |
Auteur: | tonyworld [ ma apr 16, 2012 8:23 pm ] |
Berichttitel: | Re: powervalve |
sorry, dat ik niet vermeld had dat dit een rotax max sr is. Buijsproject: is die maat die je hebt gegeven van de exhaust valve tot bovenste punt van dat zwart kapje, powervalve piston genoemd of dat andere ? |
Auteur: | BuijsProjectRacing [ ma apr 16, 2012 8:47 pm ] |
Berichttitel: | Re: powervalve |
Van het zwarte kapje tot het bovenste punt van de kromming zeg maar. |
Auteur: | tonyworld [ ma apr 16, 2012 9:01 pm ] |
Berichttitel: | Re: powervalve |
Nog een probleem! ik heb net het stangetje in de exhaust valve gedraaid. Nu blijkt dat de totale lengte 68 mm is: Moet je hem dan zo ver uitdraaien en vast zetten met de loctite 648 tot dat hij 72 mm is? En is het enig probleem als je de stang helemaal vast hebt gedraaid, dus lengte 68 mm, en je zorgt dat als het zwart erop zit hij 73.5 +- is ? |
Auteur: | BuijsProjectRacing [ ma apr 16, 2012 9:03 pm ] |
Berichttitel: | Re: powervalve |
Nee daar gaat het juist om, dat je met de totale lengte zoiets uit komt. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |