Auteur |
Bericht |
xracer
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 7:27 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 24, 2011 8:34 pm Berichten: 284 Woonplaats: boechout
|
van rotax max senior,olie in het blok welte verstaan,en de hoeveel heid olie moet er aan die schroef uit lopen,dan is er genoeg in? 
_________________ Haase edox dd2
|
|
Omhoog |
|
 |
leonzuid
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 7:38 pm |
|
Geregistreerd: vr feb 02, 2007 7:54 pm Berichten: 262 Woonplaats: Nijverdal
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 7:42 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
In de tandwielbak bedoel je? Als die "overloopt" zit er veel te veel in, dan gaat je motor van geen *** lopen. Moet zo'n 50-100cc in (hoe minder erin zit, hoe soepeler de motor loopt maar hoe meer slijtage aan de tandwielen). Je kan er best van al een volsynthetische 10W30 versnellingsbakolie in doen (al lukt gewone motorolie zogezegd ook). Mijn aanrader: Denicol Transpower - nooit of te nimmer mechanische problemen;) Zit trouwens ook in ons Rotax Max seizoenspakket. Deze olie moet om de 4-5 rijuren vervangen worden.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
xracer
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 7:48 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 24, 2011 8:34 pm Berichten: 284 Woonplaats: boechout
|
ja,gaat over de andwielbak,kan je gewoon de olie langs die onderste vijs aflaten,of moet(of kan)je het beter doen?
_________________ Haase edox dd2
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 7:51 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Allerbeste is eerst gewoon "aflaten" zoals je zegt en dan de bouten van de tandwielkast eraf te halen en manueel de bak "schoonmaken" (wel de tandwielen niet demonteren als je ze niet op de juiste manier terug kan monteren).
Vervolgens terug vullen met goede olie: 50-100cc (dus 0,05-0,1L)
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
xracer
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 7:53 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 24, 2011 8:34 pm Berichten: 284 Woonplaats: boechout
|
als ik dat deksel verwijder,kan er toch niets uitvallen of verschuiven of zo(niet ontregelen)
_________________ Haase edox dd2
|
|
Omhoog |
|
 |
TaxMax
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 7:54 pm |
|
Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm Berichten: 321
|
Let wel op want de hoeveelheid olie is wel afhankelijk van kunststof of metalen balansas tandwielen in je blok.....
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 8:07 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Dacht metalen 50cc en kunststof 100cc, maar op zich zal je er allicht niet zoveel mis mee doen als het net wat meer of net wat minder is. (slijtage is natuurlijk navenant). Op wedstrijden (BMC) toch, is er een nieuwe regel dat er minimum 40cc in moet (hoe dan ook: zoals gezegd hoe minder olie in de bak, hoe soepeler en sneller de motor loopt, dus zou blijkbaar gebeuren dat er mensen zijn die met een absoluut minimum rijden om sneller te zijn)
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
xracer
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 10:25 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 24, 2011 8:34 pm Berichten: 284 Woonplaats: boechout
|
is een max van bj 2010,denk ijzeren tandwielen?of ben ik verkeerd?
_________________ Haase edox dd2
|
|
Omhoog |
|
 |
TaxMax
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 10:33 pm |
|
Geregistreerd: do okt 12, 2006 4:13 pm Berichten: 321
|
Ik geef je geen garantie maar meestal is nieuw type koppeling gelijk een metalen tandwielen.
Kom je vanzelf achter als je de procedure van Tom volgt (olie eraf, deksel losschroeven en tandwielen schoon maken).
|
|
Omhoog |
|
 |
xracer
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 10:43 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 24, 2011 8:34 pm Berichten: 284 Woonplaats: boechout
|
kan toch normaal niets verkeerd doen,als ik de olie vul tot als hij uit die opening stroomt(olie pijl)en der laat uit druppelen tot hij stopt 
_________________ Haase edox dd2
|
|
Omhoog |
|
 |
TechnoPro
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 10:44 pm |
|
Geregistreerd: zo jan 03, 2010 1:44 pm Berichten: 68
|
Metalen tandwielen = 100 cc olie Kunststof tandwielen = 50 cc olie.
|
|
Omhoog |
|
 |
xracer
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 10:48 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 24, 2011 8:34 pm Berichten: 284 Woonplaats: boechout
|
als ik vul tot aan de lijn,zo moest het ook met mijn mx bike,en toen moest het ook er juist uit druppelen en goed!
_________________ Haase edox dd2
|
|
Omhoog |
|
 |
trickey
|
Geplaatst: ma feb 27, 2012 11:21 pm |
|
Geregistreerd: zo nov 13, 2011 10:19 pm Berichten: 216
|
je laatste post spreekt je openingspost een beetje tegen lol .  ik bedoel, waarom vragen als je het al weet . ( zo lees ik het )
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di feb 28, 2012 12:47 am |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: kan toch normaal niets verkeerd doen,als ik de olie vul tot als hij uit die opening stroomt(olie pijl)en der laat uit druppelen tot hij stopt  Die peilopening is, in ieder geval voor heel veel oudere motoren, bedoeld voor 50cc. Het oude type, kunststof tandwielen dus (zoals Technopro aangaf). Zijn er inmiddels metalen tandwielen gemonteerd, kan je die opening niet meer gebruiken om het oliepeil vast te stellen. In dat geval is het gewoon een kwestie van 100cc afmeten en dan vullen. Ik kan me voorstellen dat er op nieuwe types Max inmiddels een aangepast deksel zit, waarbij die peilopening verplaatst is, maar dat weet ik dus niet zeker.
|
|
Omhoog |
|
 |