Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Vraagje voor kenners
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=895
Pagina 1 van 2

Auteur:  Yamaha Power [ di dec 13, 2005 10:53 pm ]
Berichttitel:  Vraagje voor kenners

Eenzelfde chassis is te verkrijgen met 32mm buizen of 30mm buizen, welke geeft nu de meeste grip :?:

Auteur:  NR [ di dec 13, 2005 10:56 pm ]
Berichttitel: 

denk toch de 32mm :P

Auteur:  Paulo27 [ di dec 13, 2005 11:22 pm ]
Berichttitel: 

Yamaha....

Ligt er aan wat je gewicht is....
Als je licht bent kan je ook uit de voeten met de 30mm frame daar jij
met jou gewicht (lees: <55kg) het frame niet zover gebogen krijgt tijdens
het rijden waardoor het frame te slap wordt en alleen in de regen goed grip levert.
Wanneer je zwaarder bent is de 32mm de juiste frame... is stukken stigger dan de 30mm frame,
daarnaast zal door het hogere gewicht de bealsting dusdanig hoger zijn waardoor
de stijfheid van het frame weer eerder afneemt.

Hoop dat je hier wat aan hebt.


Suc6

Auteur:  Yamaha Power [ wo dec 14, 2005 7:30 am ]
Berichttitel: 

ik weeg 75 dus het wordt een 32mm, bedankt voor de moeite :wink:

Auteur:  Fart [ wo dec 14, 2005 4:55 pm ]
Berichttitel: 

Volgens mij zijn de 'áutomaten' chassis vaak 30 mm en de schakel chassis' 32 mm.

Auteur:  Yamaha Power [ wo dec 14, 2005 5:40 pm ]
Berichttitel: 

Waarom dan wel ?

Auteur:  Fart [ wo dec 14, 2005 5:55 pm ]
Berichttitel: 

Ja waarom dan wel?

Ik denk dat de 30 mm buis de krachten van de 'automaten' aan kan maar niet de krachten van bijv een ICC, vandaar dat ze daar 32 mm buis voor gebruiken.

Lees goed: Ik denk het, ik weet het dus niet zeker!!

Auteur:  David [ wo dec 14, 2005 6:00 pm ]
Berichttitel: 

Volgens mij hoeft dat lang niet altijd zo te zijn hoor, al zijn schakelframes inderdaad vaak wel 32mm (mijn oude First schakelframe was echter 30mm), omdat daar zwaardere motoren op zitten die het frame meer belasten.
Je kan de invloed van de diameter van de buis een beetje vergelijken met de hardheid/diameter van de achteras, en het gebruik van stabilisators.
Grote diameter=stijver, en kleine diameter=soepeler. Wat je wil hebben hangt ook veel af van wat voor banden je wilt gaan gebruiken,
Mensen die een apart frame hebben voor in de regen gebruiken dan ook bijna altijd een 30mm frame. Bij droog weer zal in de meeste gevallen de 32mm variant meer grip hebben.

Auteur:  joris [ wo dec 14, 2005 9:10 pm ]
Berichttitel: 

vergeet niet dat ook de wand dikte van de pijp mee speelt

het is welzo dat de gewicht stijfheids verhouding toeneemt naarmate je een grotere diameter pijp neemt

als je bv een 40 mm as en een 50 mm as van het zelfde gewicht neemt zal de 50 stijver zijn

Auteur:  David [ wo dec 14, 2005 9:15 pm ]
Berichttitel: 

Ja inderdaad, en de gebruikte staalsoort speelt ook mee, vandaar dat je eigenlijk alleen kunt vergelijken tussen frames van hetzelfde merk, aangezien je niet te weten komt waarvan de buis nu eigenlijk gemaakt is.

Auteur:  joris [ wo dec 14, 2005 10:10 pm ]
Berichttitel: 

cr mo of wel chroom molybdeen pijp dit is echter niet makkelijk te lassen en te bewerken dus ik denk dat veel merken smokkelen vandaar dat je ook wel ooit de term gasbuizen frame hoort (is niet goed :? ) overrigens zijn er ook de zogenaamde wk frames deze zijn van super harde pijp gemaakt dus ook zeer licht te maken (je kunt immers een dunwandige pijp gebruiken voor dezelfde stijfheid) maar deze frames gaan niet zo lang mee en als ze crashen liggen zo ook meteen helemaal dubbel (een 50 as is ook veel kwetsbaarder) je kunt ze dus herkennen aan het gewicht veel merken verkopen ze niet maar duwen ze na een race of 2 in de schrotbak maar er zijn ook merken die ze gewoon verkopen

Auteur:  Yamaha Power [ do dec 15, 2005 6:08 pm ]
Berichttitel: 

Is iedereen zeker dat een 30mm chassis minder grip levert dan een 32mm chassis ? want een kameraad van mij die belgisch kampioenschap rijdt zegt dat 30mm stijver is en dus meer grip biedt, wie heeft nu gelijk ? :roll:

Auteur:  joris [ do dec 15, 2005 6:32 pm ]
Berichttitel: 

30 mm zegt gewoonweg niks pijp diameter plus wanddikte en matriaal soort dan weet je meer en natuurlijk hoe het frame is opgebouwd

je trouwens in nederland niet zo'n heel stijf frame nodig

Auteur:  Fart [ do dec 15, 2005 7:07 pm ]
Berichttitel: 

Birel staat juist bekend om zijn´slape´frames.

Auteur:  David [ do dec 15, 2005 9:12 pm ]
Berichttitel: 

Mini's zijn meestal van 24-28mm buis gemaakt, en neem aan dat dat niet komt doordat die frames zo verschrikkelijk stijf moeten zijn.

Overigens zou degene die je de kart verkoopt (uitgaande van een nieuwe) je moeten kunnen vertellen welke van de 2 varianten de stijvere is.

Zoals al een paar keer aangegeven is is niet alleen de diameter van belang, maar ook veel andere zaken, waardoor het niet gemakkelijk is om frames te vergelijken, en al helemaal als het om frames van verschillende merken gaat.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/