Auteur |
Bericht |
Perphide
|
Geplaatst: za nov 12, 2005 8:42 pm |
|
|
Ik wil graag weten hoe het precies zit met bandenspannig (overdruk) en grip. Wat ik tot nu toe weet: (weet niet of het 100% klopt, graag feedback)
De luchtdruk buiten is 1 atmosfeer (is dit altijd zo?) en die is gelijk aan 1 bar, als de band dus "leeg" is zit er 1 bar in. Vervolgens pomp je hem op (overdruk) zodat er meer spanning op komt, en deze meet je op.
Dus als er volgens mijn bandenspanningsmeter 1,1 bar op de band zit, zit er werkelijk 2,1 bar in en heb ik dus 1,1 bar overdruk?
Over het bovenstaande wil ik graag feedback.
En hoe zit het met grip? Meer overdruk zorgt voor een kleiner raakvlak op het wegdek dus minder grip, dus de bandenspanning moet omlaag om meer grip te krijgen, maar niet te laag want dan gaat de band "hol" staan, dus dan raken alleen de buitenkanten van de band het wegdek.
Ook hierop graag feeback.
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za nov 12, 2005 9:06 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: za nov 12, 2005 9:12 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
als je het dan precies wil weten moet je ook over banden temperatuur gaan praten want dat is nog belangrijker
en als je een keer ergens op een baro meter kijkt zie je dat de luchtdruk niet altijd 1 bar maar rond de 1 bar ik geloof ergens tussen de 990 en 1100 mbar
ik probeer altijd met m'n lucht druk de juiste temp in mijn banden te krijgen en grip stel ik af met spoorbrete en m'n chassi stijfheid
|
|
Omhoog |
|
|
Phoenix
|
Geplaatst: za nov 12, 2005 9:27 pm |
|
Geregistreerd: za jul 03, 2004 12:44 pm Berichten: 34 Woonplaats: Almere
|
Je hebt 2 verschillende soorten luchtdruk: Relatieve luchtdruk en Absolute lucgtdruk.
Absolute luchtdruk is de druk van de lucht in vergelijking met een absolut vacuüm. Dus stel er is helemaal geen druk als nulpunt. De druk die je op een barometer afleest is eigenlijk de druk gemeten vanaf dit nulpunt. Die druk wil nog wel eens varieren met het weer, dus om ermee te rekenen (voor bijvoorbeeld hoogtebepaling van een vliegtuig) nemen ze vaak een standaard druk: 1013.25miliBar. In nederland zal hij gemiddeld liggen tussen de 980 en de 1020mBar.
In veel gevallen, zoals in een band, is de absolute druk eigenlijk helemaal niet interesant. Daar is het eigenlijk veel interesanter wat voor kracht de lucht in iets uitoefend op dat wat het vasthoud. Om dit te bepalen neem je niet de absolute druk, maar de relatiefe druk. Hierbij neem je niet een vacuüm als 0 punt, maar je de absolute druk van waar je op dat moment bent (druk van de buitenlucht om het zo maar ff te stellen). Vandaar dat de meeste digitale bandenspannings meters ook eerst even moeten calibreren voordat je ze kan gebruiken. Dus als je de spanning in een band meet met een normale bandenspannings meter meet je dus eigenlijk het verschil in druk tussen binnen en buiten de band.
Hoe het zit met welke druk je de meeste grip hebt, kan ik je helaas niet beantwoorden. Als ik ga karten heb ik altijd men personal coach bij die daar heeeeeel goed in is om dat te bepalen... (Zal geen namen noemen, he David... )
_________________ Sometimes, all you need is just that little bit of luck that makes all the difference...
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: za nov 12, 2005 9:38 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
343 milli ampere x pi quadraat, zwartblack vega's gedeeld door de doorsnee van 10 inch, en al mijn ooms heten piet behalve gerrit die heet henk.
Sjezus jongens wat een geraskaal, hier snapt toch helemaal niemand meer iets van!!
Sorry hoor, Greetz Fart
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za nov 12, 2005 9:41 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Perphide vroeg om feedback, en die heeft ie keurig netjes gekregen
|
|
Omhoog |
|
|
Phoenix
|
Geplaatst: za nov 12, 2005 10:03 pm |
|
Geregistreerd: za jul 03, 2004 12:44 pm Berichten: 34 Woonplaats: Almere
|
Fart schreef: 343 milli ampere x pi quadraat, zwartblack vega's gedeeld door de doorsnee van 10 inch, en al mijn ooms heten piet behalve gerrit die heet henk.
Sjezus jongens wat een geraskaal, hier snapt toch helemaal niemand meer iets van!!
Sorry hoor, Greetz Fart
Zo onbegrijpelijk is het toch niet geschreven? Heb men best gedaan om het simpel te houden...
_________________ Sometimes, all you need is just that little bit of luck that makes all the difference...
|
|
Omhoog |
|
|
scoot
|
Geplaatst: za nov 12, 2005 10:45 pm |
|
Geregistreerd: wo dec 22, 2004 10:51 pm Berichten: 58 Woonplaats: den haag
|
het is ook makkelijk te begrijpen, vind ik.
absolute druk is de echte druk die er heerst
en een bandenspanningsmeter geeft de overdruk aan.
simpel toch?
_________________ Als je probeert te falen en je slaagt, wat van de twee heb je dan gedaan?
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: za nov 12, 2005 11:32 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Ik bedoel het ook niet kwaad, alleen ik denk dat er een hoop mensen nix van snappen, uitzonderingen daargelaten.
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: za nov 12, 2005 11:55 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Mwah, ik denk dat er een hoop mensen het wel snappen, maar het is beetje overbodige info voor het karten, je zult er geen milliseconde sneller van gaan.
Maar ja, Phoenix was zo aardig om deel 1 van de opdracht te maken, dus rest ons nog deel 2.
Zoals Joris al aangaf verander je de bandenspanning vooral om de banden op de juiste temperatuur te krijgen. Een hogere bandenspanning geeft vaak een hogere temperatuur, en een lage een lagere temperatuur.
Helaas wil de praktijk nog weleens afwijken van de theorie, omdat er heel veel verschillende faktoren een rol spelen, zoals het weer, de afstelling van de kart, de baancondities, worden er veel of weinig rondjes gereden en ga zo maar door.
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: zo nov 13, 2005 12:29 am |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Ja maar... je gaat me toch iet vertellen dat je met de bandenspanning
niet je grip kan beinvloeden ????
Mijn ervaring is het juist dus wel...... Met warm weer rij ik meestal koud
weg met 0,65 bar rondom, waar zijn ze dan ongeveer 0,85-0,90 bar.
Bij koud weer start ik koud iets hoger 0,80 bar dan zij ze warm ook ongeveer
0,9 bar.
Je achter- en voorkant smaller/breder zetten help uiteraard het meest, maar
ik heb de laatste tijd alleen maar met m'n bandenspanning gespeeld en dat
ging goed.
Suc6
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: zo nov 13, 2005 12:48 am |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: Ja maar... je gaat me toch iet vertellen dat je met de bandenspanning niet je grip kan beinvloeden ????
Staat dat er dan?
Dmv de bandenspanning te veranderen probeer je de banden op de ideale temperatuur te krijgen. Als ze die temperatuur bereiken hebben ze het meeste grip. Dus bandenspanning beinvloedt de grip wel.
|
|
Omhoog |
|
|
Perphide
|
Geplaatst: zo nov 13, 2005 2:19 am |
|
|
Phoenix, dankjewel!
Ik dacht na het posten hier zelf ook aan: de luchtdruk buiten is niet intressant omdat het om de overdruk gaat, dus de druk die er EXTRA in de band zit, wat jij dus de relatieve luchtdruk noemt. Bedankt voor deze feedback. Nu is mij dat een stuk duidelijker.
Nu moet ik alleen nog even uitzoeken hoe banden gaan "staan" als er teveel of te weinig druk op staat en als ze over belast zijn. En wat het gevolg hier van is.
David: Nee, dit is geen opdracht. Ik was zelf gewoon nieuwsgierig, wil graag altijd precies weten hoe het zit
|
|
Omhoog |
|
|
Perphide
|
Geplaatst: zo nov 13, 2005 2:21 am |
|
|
Ohja en nog even over die temperatuur, die kan je toch juist bereiken door de spanning (en daarmee dus de ronding van de band) juist te maken. Dus dan moet je ook je gewicht mee rekenen want d.m.v. je gewicht drukt de band meer of minder op het wegdek en heb je een andere ronding.
|
|
Omhoog |
|
|
Perphide
|
Geplaatst: zo nov 13, 2005 2:26 am |
|
|
Nog even wat plaatjes:
|
|
Omhoog |
|
|