Auteur |
Bericht |
Ben.
|
Geplaatst: di apr 19, 2011 6:40 pm |
|
Geregistreerd: di apr 05, 2011 10:57 pm Berichten: 82 Woonplaats: Middelburg
|
Binnenkort word me histokart weer opgebouwd en ik ben van plan om er een koppeling tussen te gaan zetten. Kant en klaar of zelfbouw maakt me niet uit.
Ik neem aan dat er kant en klare "ombouw-kit"'s verkrijgbaar zijn? Het liefste heb ik een type koppeling wat ook in scooters word gebruikt. Met segmenten die naar buiten gaan bij een bepaald toerental (verstelbaar met "trek-"veren). Ik vind het wat onhandig om steeds te moeten aan duwen. En hoe zit het met trekstarters? Zijn daar ook opbouw kits van verkrijgbaar?
Als die er allemaal niet zijn, bouw ik zelf een systeem. Is geen probleem zijn, maar als er een kit is heb ik liever die.
- Ben
_________________ If you're not breaking parts you're not going fast enough!
|
|
Omhoog |
|
 |
DH-karting
|
Geplaatst: di apr 19, 2011 6:52 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
Kant en klare kits bestaan niet. En er zelf 1 bouwen zal ook niet gemakkelijk gaan. Waarschijnlijk heeft bijna iedereen die een 100cc direct heeft of had wel eens gekeken naar de mogelijkheden om er een koppeling op te zetten maar in praktijk is dit altijd moeilijker dan het lijkt. Natuurlijk is vrijwel alles zelf te maken, maar je bent dan waarschijnlijk een veelvoudig bedrag kwijt van wat je anders aan een 2de hands blok met koppeling kwijt zou zijn.
|
 |
bamacrew
|
Geplaatst: di apr 19, 2011 9:16 pm |
|
Geregistreerd: za mei 02, 2009 9:32 am Berichten: 2381 Woonplaats: Vught
|
denk kwa kosten je beter meteen een blokje met koppeling kunt nemen.
_________________ Angst is een emotie die je kunt uitschakelen, snelheid is een belevenis die je moet beheersen. Karten is een sport waarvan je moet genieten Volkswagen Sjoemel Golf ... .
|
|
Omhoog |
|
 |
Paulo27
|
Geplaatst: di apr 19, 2011 9:26 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
vaak kan er ook geen koppeling op omdat o.a. de krukas stang te kort is om daar nog een koppeling tussen te zetten. (was vroeger bij een heleboel 100c)
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
 |
Ben.
|
Geplaatst: di apr 19, 2011 10:52 pm |
|
|
DH-karting schreef: Kant en klare kits bestaan niet. En er zelf 1 bouwen zal ook niet gemakkelijk gaan. Waarschijnlijk heeft bijna iedereen die een 100cc direct heeft of had wel eens gekeken naar de mogelijkheden om er een koppeling op te zetten maar in praktijk is dit altijd moeilijker dan het lijkt. Natuurlijk is vrijwel alles zelf te maken, maar je bent dan waarschijnlijk een veelvoudig bedrag kwijt van wat je anders aan een 2de hands blok met koppeling kwijt zou zijn. Bedankt. Ik ben erg handig, maar ik zal dat zeker in me achterhoofd houden. Paulo27 schreef: vaak kan er ook geen koppeling op omdat o.a. de krukas stang te kort is om daar nog een koppeling tussen te zetten. (was vroeger bij een heleboel 100c) Dit had ik al gezien inderdaad. Jammer dat de draad rechtsom is, anders had ik een verlengstuk kunnen maken. Ik denk dat ik wat anders moet gaan verzinnen. Word waarschijnlijk gewoon erop draaien en dan lassen. Eerst maar is kijken hoe ik de koppelings huis ga bevestigen...
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo apr 20, 2011 11:40 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
of een tussen trap maken, van je blok naar een koppelings systeem en daarna vandaar naar je achter as? Klinkt omslachtig maar zou wel kunnen werken...
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: wo apr 20, 2011 3:59 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Heb ook weleens een koppeling in de tandwielsupport gezien.
|
|
Omhoog |
|
 |
Ben.
|
Geplaatst: wo apr 20, 2011 4:55 pm |
|
|
IncineratorX2 schreef: of een tussen trap maken, van je blok naar een koppelings systeem en daarna vandaar naar je achter as? Klinkt omslachtig maar zou wel kunnen werken... Dit was ik ook eerst van plan. Maar ik zit eerder aan hetgene te denken wat David hieronder zegt. David schreef: Heb ook weleens een koppeling in de tandwielsupport gezien. Denk dat dat makkelijker is, maar ik denk dat ik dan geen starre as meer heb. Of ik moet een lager vinden die tussen het as en de koppeling kan. Dan kan het as vrij draaien van de koppeling. Zo dus, Motor-tandwiel-ketting-tandwielkoppeling-vrijloop-koppelingshuis op het. Of anders een variomatic erop (scooter aandrijf systeem).
|
|
Omhoog |
|
 |
Backlash
|
Geplaatst: wo apr 20, 2011 6:04 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm Berichten: 2460 Woonplaats: Vlissingen
|
Citaat: Dit had ik al gezien inderdaad. Jammer dat de draad rechtsom is, anders had ik een verlengstuk kunnen maken. Ik denk dat ik wat anders moet gaan verzinnen. Word waarschijnlijk gewoon erop draaien en dan lassen. Dat word vervelend als je blok eens uit elkaar moet... kan je de as doorslijpen. Ga maar zitten, duw ik je wel aan hoor...
_________________ *[ Knetterskelter] -|- [ Facebook] -|- [ Youtube]*
|
|
Omhoog |
|
 |
Ben.
|
Geplaatst: za apr 23, 2011 8:37 am |
|
|
Hahaha bedankt. Wat betreft de aandrijving, gewoon een verlengstuk erop draaien, vast lassen en weer vlak slijpen/schuren Dan moet het uiteklaar halen geen probleem zijn. Voorlopig laat ik het zo. Wil eerst wat onderzoek doen en brainstormen. In week 19 word de kart volledig gepoedercoat, en dan zie ik wel verder. 
Laatst bijgewerkt door David op za apr 23, 2011 6:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt. |
Overbodige quote verwijderd |
|
|
Omhoog |
|
 |
Backlash
|
Geplaatst: za apr 23, 2011 9:00 am |
|
|
Ben, ik zou het lekker zo laten hoor.. al die modificaties zijn alleen maar dingen die sneller stuk kunnen gaan. Het aanduwen is zelfs in je eentje te doen als hij maar goed afgesteld staat. Ik heb het zelf ook vaak genoeg gedaan. Alleen als je een paar rondes aan het jakkeren ben, moe ben en de baan af gaat dan is het vervelend om hem in je eentje aan de krijgen. Maar als hij goed aanslaat en netjes stationair blijft draaien loop je hem zo aan, spring in je stoel en gas er op. p.s. de dodemans schakelaar (koortje rond je pols) is wel een goede uitbreiding.. want als je struikel en je kart rijd door 
|
|
Omhoog |
|
 |
Ben.
|
Geplaatst: za apr 23, 2011 10:44 am |
|
|
Inderdaad, dodemansknop was ik al vanaf het begin van plan. Heb er nog een paar liggen, beetje lullig als de kart er vandoor gaat, haha.
Ik denk dat ik dit blok gewoon zo laat todat die op is, en in de toekomst gewoon een beter blok haal die al een koppeling en trekstarter heeft. Elektrische start vind ik niks voor op een kart.
Laatst bijgewerkt door David op za apr 23, 2011 6:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt. |
Dubbele overbodige quote verwijderd |
|
|
Omhoog |
|
 |
Backlash
|
Geplaatst: za apr 23, 2011 6:26 pm |
|
|
Citaat: Elektrische start vind ik niks voor op een kart. Nou, ik wou dat ik er 1 had... heb niets tegen duwen en m'n shifter start met 1 korte draai aan het wiel. Maar als ik de keuze zou krijgen om met mijn luie reet in de stoel te kruipen en op een knopje te drukken  Ik zou het wel weten hoor hehehe. Maar goed, er zijn blokken genoeg hoor en 2e hands hoeft het helemaal niet eens zo duur te zijn.
|
|
Omhoog |
|
 |
Ben.
|
Geplaatst: za apr 23, 2011 6:43 pm |
|
|
Precies, luie reet. Dat is 1 ding wat ik niet heb. Dan duw ik hem nog liever aan. En het scheelt gewicht. Hoe minder, hoe beter. Tot een zekere hoogte. Of laagte, hoe je het zien wil...
Maar goed, poedercoaten, banden en in elkaar zetten dan zou ik een heel end moeten komen.
|
|
Omhoog |
|
 |
Backlash
|
Geplaatst: za apr 23, 2011 6:52 pm |
|
|
Ligt je frame al bij LeTe, wat voor kleur heb je gekozen? Was gisteren nog aan het zoeken geweest maar kant en klare oplossingen van direct naar indirect te gaan geen er ecccht niet. Die vraag word trouwens heel veel gesteld, ook op de buitenlandse forums 
|
|
Omhoog |
|
 |