Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za nov 20, 2010 7:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Hoi,

Vandaag mijn eerst outdoor kart ervaring achter de rug. Heb een tal rondes gereden, ontzettend leuk maar had toch veel problemen met de afstelling. Ik heb een 100cc hezemans blok, wanneer ik hard rij en de luchttoevoer wat afknijp gaat het redelijk goed, maar langzaam is het een ramp, hij komt moeilijk op gang en iedereen vliegt voorbij. Ik krijg de motor niet gestart zonder eerst een beetje bezine in het bougiegat te spuiten... Dan start ie, en op de pitkar hou ik hem draaiende. Wanneer ik op de baan reed, zat ik meer met mijn rechterhand op het luchtfilter dan aan het stuur. alleen als ik alle lucht afsloot (verzoop) kon ik weer een stuk verder.

Ramp dus, maar goed.. ik weet dat het aan de afstelling van de carburateur moet liggen.

Hier zijn vast wel hele technisch mensen die mij kunnen vertellen waar ik moet beginnen... Ik heb geen twee linker handen, maar weet weinig van deze Carb, en helemaal niets van de afstelling van de twee sproeiers.

Wie helpt me op weg, alle hulp is welkom.. want als mij schoonvader de volgende keer weer zo vaak moet duwen gaat ie vast niet meer mee, en ik m'n eentje krijg ik hem al helemaal niet aan :)

Tim

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za nov 20, 2010 8:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm
Berichten: 1506
Zet voor de zekerheid nieuwe pakkingen in de carb. en probeer dan nog eens..dat kan al veel schelen.
Als je de lucht moet afsluiten om vooruit te kunnen, staat hij waarschijnlijk te arm?
Hand op de luchtinvoer = meer brandstof aanzuigen.

_________________
Goedkope karts & onderdelen: Pitstop Kart Products
Wordt ook lid van onze hyves: http://pitstopkartproducts.hyves.nl/


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 21, 2010 8:35 am 

Geregistreerd: zo jan 03, 2010 1:44 pm
Berichten: 68
Welk merk van carburatie staat er op ?

Post eens een foto van je motor.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 21, 2010 9:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Het is een IBEA L5 carburateur. Ik heb ook al een probleem gevonden met de gasklep (vlinderklep) bestaat uit 3 delen:

1. Klein asje
2. vlinderklep
3. en de as waar de gaskabel aan komt.

Afbeelding


de as is aan 1 kant uitgesleten op het schroefdraad, waardoor de klep los zit.

zou ik er ook een as met vlinderklep van tillotson in kunnen stoppen? ze lijken veel op elkaar maar scheelt 20 euro aan aanschaf.
Ook de Tillotson carburateur revisie sets lijkt veel op die van de IBEA... en wederom goedkoper.

Is dat nou hetzelfde of zit er verschil in?

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 21, 2010 9:55 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 31, 2009 7:32 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Deil
dat je klep loszit iszowie al niet goed. maar kijk je mebraan ook is na. of had een heezeman roterende inlaat? nee tog?

_________________
Topkart Viper
125cc Vortex / Ibea L2
Tony kart Rekord
Honda Cr125 Cross 6 bak (1990)
Tony kart Mitox
Vortex vr125 roterende inlaat 6 bak


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 21, 2010 10:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Je bedoelt het membraan in de carb...? ik heb geen roterende inlaat, volgens mij zit die alleen op rotax blokken waar de carb aan de zijkant zit.
De mijne zit aan de voorkant. Ik ben al aan het zoeken naar een goedkoop adres voor een carb revisie set (compleet). Die sets voor een Tillotson lijken veel op de IBEA, en deze zijn wederom goedkoper dan die voor de Ibea zelf.

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 21, 2010 11:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 31, 2009 7:32 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Deil
Nee ik bedoel het mebraan tussen je carters en inlaatspruitstukje. Die willen nog wel is gaan afbrokkelen.

_________________
Topkart Viper
125cc Vortex / Ibea L2
Tony kart Rekord
Honda Cr125 Cross 6 bak (1990)
Tony kart Mitox
Vortex vr125 roterende inlaat 6 bak


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 12:01 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Die moet ik er dan eens afhalen, maar zou dat met het probleem te maken hebben? wanneer ik de lucht toevoer afsluit "dus meer brabdstof toevoer" loopt ie wel goed. Bij een versleten membraan krijgt hij denkt ik juist meer brandstof... Maar ik haal hem zowieso ff los, ben nu toch bezig en voorlopig zal het geen karten worden... ze geven sneeuw af voor komend weekend :(

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 12:53 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 31, 2009 7:32 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Deil
Het membraan is geopend tijdens de compressie slag, omdat er een vacuüm gecreëerd wordt bij de krukas (deel onder de zuiger). Daarom wordt er brandstof deze ruimte ingezogen vanuit de carburateur door het geopende membraan. Dan als de ontsteking slag bezig is, sluit het membraan door de druk. En zorgt ervoor dat er niet onnodig benzine wordt binnen gelaten, of naar buiten wordt gedreven. En dat er dus ook niet onnodig benzine wordt verspilt.

Dusja de rest zal je denk wel in kunnen vullen dan. Als er een stukje van je klepje af is gebrokkeld.

_________________
Topkart Viper
125cc Vortex / Ibea L2
Tony kart Rekord
Honda Cr125 Cross 6 bak (1990)
Tony kart Mitox
Vortex vr125 roterende inlaat 6 bak


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 1:58 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Met een 100cc moet je vaak choken, hierdoor komt er vaak heel veel brandstof door / tegen de membramen, waardoor ze zwaarder belast worden (gezien ze sowieso al heel ver open gaan).

Wat je kan doen is een tweede setje membraamplaatjes, de helft tot driekwart eraf knippen
en aan de BUITENKANT van de reeds bevestigde membraamplaatjes monteren.
Zo zullen ze iets minder ver open gaan ; dus ook minder snel stuk gaan gezien ze verstevigd zijn.

Je kan al zelf wel bedenken dat hier een klein vermogensverlies mee gepaard gaat ; maar dat zal allicht wel fijner zijn dan om de x tijd je membraamplaatjes te moeten veranderen.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 9:20 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Je hebt PB

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 12:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 01, 2010 9:37 pm
Berichten: 2460
Woonplaats: Vlissingen
Dank jullie voor alle info, ik ga aan de slag. Komend weekend een lekker sleuteldagje inplannen :)

_________________
*[Knetterskelter] -|- [Facebook] -|- [Youtube]*


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David