Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Optimale verlating variabele ontsteking?
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=6680
Pagina 1 van 1

Auteur:  GoVortex [ ma jul 05, 2010 9:46 am ]
Berichttitel:  Optimale verlating variabele ontsteking?

Wie heeft informatie wat betreft de meest optimale verlating van een variabele ontsteking voor de hoogste stand van de zuiger,plus de vervroeging in het algemeen? Ik heb op mijn vortex RAV 125cc een complete ontsteking gemonteerd van de vortex super rok, wat perfect werkt! maar wat betreft de afstelling gegevens voor de ontsteking is het nog allemaal een beetje vaag.

Auteur:  golfje21 [ ma jul 05, 2010 5:29 pm ]
Berichttitel:  Re: Optimale verlating variabele ontsteking?

wat de ideale afsteling is op dit blok durf ik je niet zo te zeggen kan morgen bij mijn vortex super-rok de vooronsteking wel eens opmeten voor je.
kun je vanaf daar een betje spelen met de vervroeging.
wel moet je opletten dat je hem niet te vroeg zet ivm pingelen en ook niet te laat want dan krijg je ook problemen.
mvg maurice

Auteur:  Scarto [ ma jul 05, 2010 6:01 pm ]
Berichttitel:  Re: Optimale verlating variabele ontsteking?

Citaat:
wel moet je opletten dat je hem niet te vroeg zet ivm pingelen


Puur uit interesse, dus niet wijsneuzerig bedoeld, maar pingelen is toch zelfontsteking van het mengsel door te hoge compressie? Als je je ontsteking vervroegt is er minder compressie opgebouwd en is de kans op pingelen toch juist kleiner?

Is gewoon een vraag, hier leer ik natuurlijk weer mooi van ;)

Ontopic,
Ik heb geen idee wat je voor afstelling zou moeten pakken, misschien dealer van Vortex (Koene?) eens vragen? Die hebben denk ik wel ervaring met beide typen blokken en ontstekingen.

Auteur:  Henri [ ma jul 05, 2010 8:00 pm ]
Berichttitel:  Re: Optimale verlating variabele ontsteking?

Wat heeft de ontsteking met compressie te maken ? Niks dus.

Ik weet niet presies welke ontsteking je hebt.
Het is of een vaste of 1 met een vaste curve.
Dan hoef je alleen maar uit te zoeken op hoeveel voorontsteking je hem op de motor plaatst.
Dit kan je simpel op een vermogens testbank doen. Meestel geeft de fabrikant ook wel aan ongeveer hoe hij staan moet.
Maar het goed afstellen zal op een testbank moeten.

De ideale ontsteking is een programeerbare ontsteking.
Elke motor heeft een andere ideale curve.
Maar dit is niet iets voor een leek of iemand zonder testbank.

Een goede curve heeft veel voordelen. De motor levert meer vermoen en loopt beter door in toeren.
Ook blijft de motor koeler.

Auteur:  golfje21 [ ma jul 05, 2010 8:52 pm ]
Berichttitel:  Re: Optimale verlating variabele ontsteking?

Scarto schreef:
Citaat:
wel moet je opletten dat je hem niet te vroeg zet ivm pingelen


Puur uit interesse, dus niet wijsneuzerig bedoeld, maar pingelen is toch zelfontsteking van het mengsel door te hoge compressie? Als je je ontsteking vervroegt is er minder compressie opgebouwd en is de kans op pingelen toch juist kleiner?

Is gewoon een vraag, hier leer ik natuurlijk weer mooi van ;)


een te hoge compresie is niet de eeninge omstandigheid om pingelen te krijgen.
dit kan ook zijn een te arm mensel.
of een te vroeg onstekings tijstip aangezien je al een ontbranding krijgt op het moment dat je zuiger nog niet in het bdp is.
Door deze vervroegde drukontwikkeling op de zuiger, zal deze de neiging hebben om de krukas in de tegengestelde richting te laten draaien, met een klop-gevoel als gevolg.

verder ben ik het met henri eens dat je de onsteking eigelijk alleen op een bank goed kan afstellen en je moet wel weten waar je mee bezig ben.
tenzij je de fabrieks waardes aanhoud.

Auteur:  IncineratorX2 [ ma jul 05, 2010 11:27 pm ]
Berichttitel:  Re: Optimale verlating variabele ontsteking?

ander puntje, de pvl's voor de automaten in de 125cc lijn. Hebben vaak al een ingebouwde curve.
Ligt er dus ook aan je PVL / CDI unit hoeveel je em al wilt vervroegen.
Bij hogere toeren vroeger, bij lager later (als ik het mij goed herinner).

vrij programmeerbare, voorgeprogrameerd etc :

http://www.pvl-zuendungen.de/en/fb_digifrei.htm

standaarden volgens PVL voor de kart sport :

http://www.pvl-zuendungen.de/en/fb_diagramme.htm

uitleg handleidingen, etc
http://www.pvl-zuendungen.de/en/

Auteur:  Scarto [ di jul 06, 2010 4:04 pm ]
Berichttitel:  Re: Optimale verlating variabele ontsteking?

Citaat:
Wat heeft de ontsteking met compressie te maken ? Niks dus.

Dat weet ik, daarom vroeg ik me af hoe dit met pingelen te maken kon hebben.

Citaat:
of een te vroeg onstekings tijstip aangezien je al een ontbranding krijgt op het moment dat je zuiger nog niet in het bdp is.

Ok, dan snap ik het. Ik had er niet aan gedacht dat een vroege ontsteking niet alleen een te hoge compressie voorkomt (dus zelfontbranding), maar dat dit te vroege ontsteken ook een tegenwerkend effect heeft.

Dankjewel!

Auteur:  golfje21 [ di jul 06, 2010 5:33 pm ]
Berichttitel:  Re: Optimale verlating variabele ontsteking?

ik heb vandaag even gemeten bij mijn blok staat de onsteking op 5.9 mm voor bdp.
of dit bij jou gaat werken is nog de vraag aangezien het blok anders is.
bij mijn normale vortex rok moest dit 2.6mm zijn.
mvg maurice

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/