Auteur |
Bericht |
Hendrik1985
|
Geplaatst: do jul 08, 2010 10:07 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
vraagje over deze type bougies. zijn er nog verschillende lengtes of andere verschillen in de NGK B9EG b10EG bougies? of is het gewoon 1 standaard bougie passend in elk motortype? op internet kwam ik tegen voor yamaha 125cc, ktm 125cc enz enz.
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
Clercqske
|
Geplaatst: do jul 08, 2010 10:12 pm |
|
Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm Berichten: 1130 Woonplaats: Torhout
|
B10Eg is bij normale weeromstandigheden ik dacht 10-20°C, de B9 is als het warmer is en de B11 is als het kouder is.. Zo dacht ik dat het zat, maar verbeter me maar als ik verkeerd ben
_________________ Webshop Vici Motorsports!Facebook Vici Motorsports Like! Verdeler van: FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: do jul 08, 2010 10:27 pm |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
bedankt maar dat bedoelde ik eigenlijk niet ik bedoelde, zijn er ook verschillende lengtes van de b9eg? of is er maar 1 maat. p.s. ik dacht dat de b8eg voor koude temperaturen was tot 15c b9eg voor normaal 15-25c b10eg voor warm 25c+
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: vr jul 09, 2010 12:26 am |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Als je doet wat Damien zegt, blaas je nog een keer een gat in je zuiger:D
B staat voor de diameter (= 14mm) 8-11 is de warmtegraad E zegt ons dat het gaat om langere bougies (voor karts 19mm schroefdraad) G zegt ons dat de bougie een dunne nikkelelektrode heeft
Over de warmtegraad dan: Hoe lager het getal (8 is laagste), hoe "warmer" de bougie (heeft te maken met de lengte van de ?isolatoren? (kweet niet precies of het de isolatoren noemen, althans: dat wit)) die meer / minder warmte afgeeft. Hoe hoger het getal, hoe "kouder" de bougie.
Bijvoorbeeld een heel koude bougie BR11EG ; deze opereert rond de 270°c. Wetende dat benzine pas ontsteekt op die temperatuur, durven deze bougies ook wel ns vet slaan.
Het is dan ook zo dat je bij warm weer koudere bougies gebruikt en bij koud weer dan weer warmere Als het al maar 5°c buiten is, en je neemt een warmtegraad 11, zal deze zeker durven vet slaan omdat ze niet tijd goeie temperatuur gaan aannemen. Andersom: als je bij dit warme meer dan een warme bougie neemt, zal de temperatuur zo hard oplopen dat er misschien wel een gat in de zuiger word gebrand.
Inrijden kan je overigens best doen met meest normale / neutrale: warmtegraad 10 Als je warmtegraad 10 aanhoud, zal je bij warm weer ook zeker nooit een gat in de zuiger hebben, deze zal ook niet zo snel vet slaan. Met een BR10EG zit je dus altijd wel goed.
Nu zal je ook gemerkt hebben dat ik het over BR heb, jij over B. Die R staat zoals gezegd voor ontstoord: er komt geen extra magnetisch veld vrij bij de ontsteking. Als je niet-ontstoorde bougies gebruikt, kan dit wel voor komen, en dit kan dan de toerenteller gaan beïnvloeden.
EDIT: dit is een algemene uitleg, en daarmee is nog niet echt geantwoord op jouw oorspronkelijke vraag. NGK bougies hebben volgens mij altijd wel dezelfde lengte (19mm, aangeduid met die E) gezien ik nog nooit gehoord heb van bijvoorbeeld BR9G of B9G. Althans, voor karts zal het dan wel altijd zelfde lengte zijn volgens mij.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
Henri
|
Geplaatst: vr jul 09, 2010 7:07 am |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
|
Omhoog |
|
|
Clercqske
|
Geplaatst: vr jul 09, 2010 10:31 am |
|
Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm Berichten: 1130 Woonplaats: Torhout
|
Jij hebt me dus verbeterd Tom, Sorry Hendrik, wil natuurlijk niet dat je je motor opblaast
_________________ Webshop Vici Motorsports!Facebook Vici Motorsports Like! Verdeler van: FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai
|
|
Omhoog |
|
|
Hendrik1985
|
Geplaatst: vr jul 09, 2010 10:33 am |
|
Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm Berichten: 2473 Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
|
oke bedankt Tom en Henri voor jullie uitleg dan weet ik wat ik moet doen nu!
_________________ GK4 | BEKC | ------------------------------------------------------------------------------------ [b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"
|
|
Omhoog |
|
|
Clercqske
|
Geplaatst: vr jul 09, 2010 11:51 am |
|
Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm Berichten: 1130 Woonplaats: Torhout
|
maar tom, mijn motor is nog nooit opgeblazen geweest , na 3x rijden, de uwe ging hoogstens 2x mee
_________________ Webshop Vici Motorsports!Facebook Vici Motorsports Like! Verdeler van: FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: zo jul 11, 2010 5:54 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
wees blij en leer je les voordat je em wel opblaast. goede uitleg van TOM! en wat specificaties van Henri. Ik heb van alle 3 altijd 4 stuks bij me, voorhet geval dat er een defecte tussen zit en misschien het weer wel omslaat
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
masteryoda
|
Geplaatst: zo jul 11, 2010 6:29 pm |
|
Geregistreerd: wo feb 06, 2008 4:16 pm Berichten: 115
|
Met mijn Yamaha reed ik altijd met de, NGK 7282R 10.0 Nu met de Pavesi rijd ik dezelfde bougie alleen de 10.5
Grtz, Reinier
|
|
Omhoog |
|
|