Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: NGK B9EG /B10EG.
BerichtGeplaatst: do jul 08, 2010 10:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
vraagje over deze type bougies. zijn er nog verschillende lengtes of andere verschillen in de NGK B9EG b10EG bougies? of is het gewoon 1 standaard bougie passend in elk motortype? op internet kwam ik tegen voor yamaha 125cc, ktm 125cc enz enz.

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: NGK B9EG /B10EG.
BerichtGeplaatst: do jul 08, 2010 10:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm
Berichten: 1130
Woonplaats: Torhout
B10Eg is bij normale weeromstandigheden ik dacht 10-20°C, de B9 is als het warmer is en de B11 is als het kouder is..

Zo dacht ik dat het zat, maar verbeter me maar als ik verkeerd ben :D

_________________
Webshop Vici Motorsports!
Facebook Vici Motorsports Like!
Verdeler van:
FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: NGK B9EG /B10EG.
BerichtGeplaatst: do jul 08, 2010 10:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
bedankt maar dat bedoelde ik eigenlijk niet :)

ik bedoelde, zijn er ook verschillende lengtes van de b9eg? of is er maar 1 maat.

p.s.
ik dacht dat de
b8eg voor koude temperaturen was tot 15c
b9eg voor normaal 15-25c
b10eg voor warm 25c+

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: NGK B9EG /B10EG.
BerichtGeplaatst: vr jul 09, 2010 12:26 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Als je doet wat Damien zegt, blaas je nog een keer een gat in je zuiger:D

B staat voor de diameter (= 14mm)
8-11 is de warmtegraad
E zegt ons dat het gaat om langere bougies (voor karts 19mm schroefdraad)
G zegt ons dat de bougie een dunne nikkelelektrode heeft

Over de warmtegraad dan:
Hoe lager het getal (8 is laagste), hoe "warmer" de bougie (heeft te maken met de lengte van de ?isolatoren? (kweet niet precies of het de isolatoren noemen, althans: dat wit)) die meer / minder warmte afgeeft.
Hoe hoger het getal, hoe "kouder" de bougie.

Bijvoorbeeld een heel koude bougie BR11EG ; deze opereert rond de 270°c. Wetende dat benzine pas ontsteekt op die temperatuur, durven deze bougies ook wel ns vet slaan.

Het is dan ook zo dat je bij warm weer koudere bougies gebruikt en bij koud weer dan weer warmere
Als het al maar 5°c buiten is, en je neemt een warmtegraad 11, zal deze zeker durven vet slaan omdat ze niet tijd goeie temperatuur gaan aannemen.
Andersom: als je bij dit warme meer dan een warme bougie neemt, zal de temperatuur zo hard oplopen dat er misschien wel een gat in de zuiger word gebrand.

Inrijden kan je overigens best doen met meest normale / neutrale: warmtegraad 10
Als je warmtegraad 10 aanhoud, zal je bij warm weer ook zeker nooit een gat in de zuiger hebben, deze zal ook niet zo snel vet slaan.
Met een BR10EG zit je dus altijd wel goed.

Nu zal je ook gemerkt hebben dat ik het over BR heb, jij over B.
Die R staat zoals gezegd voor ontstoord: er komt geen extra magnetisch veld vrij bij de ontsteking.
Als je niet-ontstoorde bougies gebruikt, kan dit wel voor komen, en dit kan dan de toerenteller gaan beïnvloeden.


EDIT: dit is een algemene uitleg, en daarmee is nog niet echt geantwoord op jouw oorspronkelijke vraag.
NGK bougies hebben volgens mij altijd wel dezelfde lengte (19mm, aangeduid met die E) gezien ik nog nooit gehoord heb van bijvoorbeeld BR9G of B9G. Althans, voor karts zal het dan wel altijd zelfde lengte zijn volgens mij.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: NGK B9EG /B10EG.
BerichtGeplaatst: vr jul 09, 2010 7:07 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
Hoe warmer het buiten is des te hoger het getal. De 9 beneden 20 graden en de 10 boven de 20 graden buiten temperatuur.
En kijk hier eens http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/ngkjpg.htm
http://www.2stroke-tuning.nl/media/arti ... naming.jpg
http://www.2stroke-tuning.nl/media/arti ... ougies.pdf


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: NGK B9EG /B10EG.
BerichtGeplaatst: vr jul 09, 2010 10:31 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm
Berichten: 1130
Woonplaats: Torhout
Jij hebt me dus verbeterd Tom, Sorry Hendrik, wil natuurlijk niet dat je je motor opblaast :lol:

_________________
Webshop Vici Motorsports!
Facebook Vici Motorsports Like!
Verdeler van:
FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: NGK B9EG /B10EG.
BerichtGeplaatst: vr jul 09, 2010 10:33 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
oke bedankt Tom en Henri voor jullie uitleg :) dan weet ik wat ik moet doen nu!

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: NGK B9EG /B10EG.
BerichtGeplaatst: vr jul 09, 2010 11:51 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 10, 2006 5:40 pm
Berichten: 1130
Woonplaats: Torhout
maar tom, mijn motor is nog nooit opgeblazen geweest , na 3x rijden, de uwe ging hoogstens 2x mee :D :evil:

_________________
Webshop Vici Motorsports!
Facebook Vici Motorsports Like!
Verdeler van:
FA Kart - OTK - Fuchs Silkolene - AIM Mychron - Freem - Alpinestar - Arai


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: NGK B9EG /B10EG.
BerichtGeplaatst: zo jul 11, 2010 5:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
wees blij en leer je les ;) :P voordat je em wel opblaast.
goede uitleg van TOM!

en wat specificaties van Henri.
Ik heb van alle 3 altijd 4 stuks bij me, voorhet geval dat er een defecte tussen zit en misschien het weer wel omslaat ;)

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: NGK B9EG /B10EG.
BerichtGeplaatst: zo jul 11, 2010 6:29 pm 

Geregistreerd: wo feb 06, 2008 4:16 pm
Berichten: 115
Met mijn Yamaha reed ik altijd met de, NGK 7282R 10.0
Nu met de Pavesi rijd ik dezelfde bougie alleen de 10.5

Grtz, Reinier


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David