Auteur |
Bericht |
sammy
|
Geplaatst: di jun 29, 2010 8:32 pm |
|
Geregistreerd: za jan 19, 2008 9:58 am Berichten: 243 Woonplaats: Maasmechelen
|
Hallo iedereen, tijdens mijn laatste kartdag gedroeg de kart zich vreemd: stotteren en zelfs volledig uitvallen tijdens het rijden.
Thuis gekomen en hem op de bok getest:
Sproeiers, naaldstand en bougie verandert maar nog steeds het inhouden om soms toch nog door te lopen. Op een gegeven moment dook de oorzaak op, hij viel uit en maakte erna geen contact meer. Op de startknop drukken had geen effect meer. Dat was dus de oorzaak van het plots uitvallen nl. slecht contact. Heb wat met de kabelboom bewogen totdat hij opeens wel terug contact maakte. Eindelijk ging hij voluit en zeer agressief totdat hij opnieuw uitviel en na het starten weer inhield en weer niet vlot doorliep.
Probleem zit dus hoogstwaarschijnlijk in de bekabeling... Iemand enig idee hoe ik dit kan checken? Bedankt.
Laatst bijgewerkt door sammy op di jun 29, 2010 8:57 pm, in totaal 3 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
Fuchs-racing
|
Geplaatst: di jun 29, 2010 8:48 pm |
|
Geregistreerd: za sep 19, 2009 6:00 pm Berichten: 848 Woonplaats: denderhoutem (belgië)
|
De batterij, als die leeg is of versleten gaat de motor sputteren en zelfs stilvallen.
grtz
_________________ Gillard Daytona (FBS) - Rotax Max Snr - nr: 35Gillard T-rex - nr: 35
|
|
Omhoog |
|
|
sammy
|
Geplaatst: di jun 29, 2010 8:54 pm |
|
Geregistreerd: za jan 19, 2008 9:58 am Berichten: 243 Woonplaats: Maasmechelen
|
Vrij nieuwe batterij, als ik hem aan de druppellader hang brand het groen lampje en dus is hij vol...
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di jun 29, 2010 9:07 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Breuk in de kabelboom kan best, heb ik ook een keer gehad, was alleen zelf veroorzaakt, dus gemakkelijk op te sporen. Je kan de kabelboom eventueel doormeten. Aangezien de starter het ook niet doet zou ik eerst de kabels van de accu checken. Even er vanuit gaande dat de stekkers en de knoppen nog in orde zijn.
|
|
Omhoog |
|
|
Vincent
|
Geplaatst: di jun 29, 2010 11:07 pm |
|
Geregistreerd: do maart 22, 2007 1:03 am Berichten: 706 Woonplaats: Eindhoven / Cadier en Keer
|
Als ik dit leest lijkt het een Deja-vu over wat mij was overkomen tijdens de KF-meeting! Accu heeft een te lage spanning! Dennis had zelfs een nieuwe accu gemonteerd maar ook deze gaf snel de geest. (Misschien geen goede contactpunt met de accupolen?) Als ik de verhalen moet geloven is de accu een kwaalpuntje van de Max
_________________ Jungleboy no more
|
|
Omhoog |
|
|
tinus kremer
|
Geplaatst: wo jun 30, 2010 5:14 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 9:39 am Berichten: 701 Woonplaats: lutten
|
dit zelfde heb ik ook gehad. als ik hem aan de lader deed brande het lampje ook groen .
maar mijn accu was toen gewoon kortgesloten. nieuwe accu erop en deed weer perfect.
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: wo jun 30, 2010 5:31 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Citaat: Als ik de verhalen moet geloven is de accu een kwaalpuntje van de Max Zeg dat wel. Citaat: Je kan de kabelboom eventueel doormeten Zou ik ook doen, controleer al je elektronica
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
sammy
|
Geplaatst: wo jun 30, 2010 6:29 pm |
|
Geregistreerd: za jan 19, 2008 9:58 am Berichten: 243 Woonplaats: Maasmechelen
|
Ok, we hebben de kabelboom gemeten en blijkt dat er stroom zit tot aan de starter. De batterij geeft 12,1 volt aan.
De starter krijgt dus stroom maar hij doet helemaal niets als je op de startknop duwd. We krijgen hem overigens ook helemaal niet meer aan de praat, doet gewoon niets...
Starter stuk?
|
|
Omhoog |
|
|
Philipper
|
Geplaatst: wo jun 30, 2010 6:30 pm |
|
Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm Berichten: 3158 Woonplaats: Hasselt
|
Maakt hij een speciaal geluid, of hoor je niets ?
_________________ Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
|
|
Omhoog |
|
|
Ben999
|
Geplaatst: wo jun 30, 2010 8:00 pm |
|
Geregistreerd: di okt 16, 2007 5:12 pm Berichten: 202 Woonplaats: Rekem
|
@philipper, hij maakt geen geluid, totaal niks.
|
|
Omhoog |
|
|
Wikart_Racer
|
Geplaatst: wo jun 30, 2010 8:39 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 04, 2007 8:26 pm Berichten: 218 Woonplaats: zoetermeer
|
volgensmij is 12,1 volt al te weinig als ik het goed heb.
hij moet als ik het goed heb tegen de 13 volt aan zitten
|
|
Omhoog |
|
|
Dennis1995
|
Geplaatst: wo jun 30, 2010 9:17 pm |
|
Geregistreerd: do okt 01, 2009 7:41 am Berichten: 277 Woonplaats: Sittard
|
sammy, dan moet je eens een accu kopen, waar opstaat ROTAX MAX ( deze zijn ook verplicht bij wedstrijden )
je hebt dan hetzelfde als mij gehad, door de trillingen gaan die andere accuus kapot.. probeer het eens met een ROTAX MAX accu, en hij doet het en hebt er nog plezier van.
bij ons was dit het geval..
_________________ Swisscorse - Swissauto Jr.
|
|
Omhoog |
|
|
Tom
|
Geplaatst: wo jun 30, 2010 10:11 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
@Wikart_Racer Die éne volt maakt het verschil niet. Enige verschil die het zou geven is dat de startmotor ietsje trager draait, maar deze draait gewoonweg niet. @Dennis Idem: batt geeft 12v aan, dus van het moment er spanning is moet de starter draaien. Of dat nu met een RM batt is, of een replica. Neemt natuurlijk niet weg dat een originele accu beter is ivm die trillingen idd. Volgens mij zijn het de "kooltjes" van de startmotor: Ikzelf heb er ook al wel eens last mee gehad. Starter open leggen, die kooltjes vervangen en klaar Als die het dan nog niet doet, is het waarschijnlijk de spoel of de plaatjes op de spoel die zorgen voor het magnetische veld. (als vb 1 van die plaatjes stuk is, wordt het magnetisch veld onderbroken: startmotor zal niet meer draaien) Wel opletten: aan beide kooltjes zit een kleine ronding. Zorg dat deze ronding mooi aansluit op de rotor/spoel. Het is ook een heel gedoe met de veertjes binnenin (eerst moet je kooltjes in twee uithoeken duwen, waarna je de spel in het omhulsel moet steken, gebruik een tang (krokodillenbek of hoe noemen jullie die langwerpige?) om de kooltjes tegen te houden (anders schieten deze eruit met de veertjes), en duw vervolgens voorzichtig de rotor er terug in). EDIT: het kan natuurlijk ook een vals contact zijn in de startknop zelf. Lukt het om de kabels meten op de batt aan te sluiten en de aan/uit zo buitenspel te zetten? Als de startmotor dan wel draait ligt het probleem bij de startknop, zoneen ligt het in de startmotor zelf, en daarvoor: zie beschrijving bovenin.
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
|
igot
|
Geplaatst: wo jun 30, 2010 11:50 pm |
|
Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm Berichten: 1506
|
Stroom tot aan de startmotor, zijn gewoon de koolborstels normaal gezien. Ongeacht of de startknop kapot is. Vaak zijn het inderdaad de koolborstels, even een revisiesetje kopen en klaar. Wat betreft een replica accu, of een originele..dat is maar net wat voor accu dat je koopt. Wij verkopen namenlijk veel meer replica's dan originele, en nog slechts 1 keer meegemaakt dat deze accu vroegtijdig is gestopt met functioneren.
|
|
Omhoog |
|
|
Beire
|
Geplaatst: do jul 01, 2010 12:32 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Volledig met je eens igot. Ik ken zelfs competitierijders die trainen met "namaak" en de originele sparen voor tijdens de races. Dit doen ze omdat de originele ook al eens stuk gaan en zo'n replica toch een pak goedkoper is dan een originele. En zoals je zegt moet je wel uitkijken met welke andere types je gaat rijden natuurlijk. Je moet wel gelijkwaardige types vergelijken.
|
|
Omhoog |
|
|