Auteur |
Bericht |
Pascal
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 8:03 pm |
|
Geregistreerd: do jan 19, 2006 3:31 pm Berichten: 42 Woonplaats: Purmerend
|
Hallo,
Ik heb een probleem met het starten van mijn kart (Leopard). Ik heb van de winter niet gereden en krijg de motor nu niet aan de praat. Voor de winterstop liep de motor prima en er zit in ieder geval brandstof in de leidingen. Nu denk ik zelf dat het aan mijn carb afstelling ligt. Weet iemand met welke instelling ik het beste kan beginnen, ik heb een IBEA L5 carb (geen jet sproeier).
Alvast bedankt!
Groeten Pascal
_________________ CRG Road Rebel - IAME Leopard
|
|
Omhoog |
|
 |
Basjuh
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 8:08 pm |
|
Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm Berichten: 6411 Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
|
Mischien domme vraag, maar heb je, je accu opgeladen?
|
|
Omhoog |
|
 |
Pascal
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 8:10 pm |
|
|
Ja zelfs 2 accu's (waarvan 1 nieuw en zeker weten goed) en meerdere malen weer herladen om het nogmaals te proberen...Helaas zonder resultaat vooralsnog 
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 8:16 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Standaardafstelling voor je Ibea L5 is L 1 slag H 1 1/4 slag open.
Vonkt de bougie? Bougie eens vervangen, als dat niet helpt even bougiedop vervangen en anders ligt het ergens anders in de ontsteking (bobine of bougiekabel)
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
Pascal
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 8:26 pm |
|
|
Ik heb er zojuist een nieuwe bougie in gedraaid dus dat ga ik is even testen:) Moet wel zeggen dat ik geen fan ben van Fiamm accu's, ze zijn wel erg snel leeg... Dus nu weer opladen!
Vind het alleen erg vreemd dat hij nu niet wil lopen aangezien hij voor de winterstop perfect liep....
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 8:29 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm Berichten: 1271 Woonplaats: Herk-de-Stad, België
|
Mja, bij mij was het ook zo dat die niet meteen wou aan slaan. Door het lange stilstaan was er blijkbaar een laagje aanslag op de bougie gekomen, waardoor die niet wou vonken. Na het vervangen ging die prima.
Hou ons op de hoogte!
_________________ Tom's kartblog • OnlineOlie.beEr zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste... Je bent maar zo goed als je laatste kerb... Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42
|
|
Omhoog |
|
 |
Pascal
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 8:59 pm |
|
|
Net de nieuwe bougie getest, hij vonkt goed en de ontsteking werkt ook goed volgens mij... Ik heb het idee dat de accu te weinig vermogen levert, hij (de nieuwe) is ook erg snel leeg terwijl hij de hele winter aan de druppellader heeft gestaan.
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 9:04 pm |
|
|
Ajs, de hele winter? Dan overlaad je de batterij, dan gaan er accumulatoren kapot als ik het goed heb, zelfs met druppellader.
Hoe gaat de startmotor tekeer? Hard? Zacht? Stopt die vanzelf met proberen, zelfs als je nog op de startknop aan het drukken bent? In het laatste geval is het inderdaad de batterij...
Ik laad mijn batterij nooit langer dan 3-4 uur per keer. Volstaat normaal om 10 à 15 keer goed te starten als er geen ander defect is.
Heb je de batterij overigens ook op 12v geladen? (als je ze vb op 2v of 6v gaat laden, komt dat neer op ontladen en kunnen er ook accumulatoren kapot gaan).
|
|
Omhoog |
|
 |
Pascal
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 9:11 pm |
|
|
Ik dacht dat het met een druppellader geen kwaad kon omdat hij de accu tot 80% snel laadt en daarna steeds op spanning houdt... De startmotor draait (te) langzaam en vrij hard en als de accu leeg is stopt hij inderdaad met proberen... De druppellader laadt met 14,4 V en de stand die ik gebruik is geschikt voor 0-20Ah dus aan de instelling kan het niet liggen denk ik... Gebruik jij zelf ook Fiamm accu's of is er een beter alternatief?
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 9:21 pm |
|
|
Ik heb eentje van nieuwprijs 90 €, weet niet welk merk, staat enkel "Kartsport - Made exclusively for pro racing design" en wat eigenschappen. En een goedkopere (30) van VABO.
De eerste geeft altijd genoeg power aan, de tweede ook, maar gaat minder lang mee. Aan de instellingen van je lader mag het niet liggen. Maar een hele winter lijkt me, zelfs voor druppellader zoals gezegd, toch wat veel.
Heb je een multimeter? Bekijk dan even de stroomsterkte en spanning op de batterij en de verschillende contactpunten (startknop - on/offswitch - connectoren kabelboom - connectoren startmotor...) en neem even door of die overeenstemmen met wat de batterij normaal hoort op te leveren?
Als die goed genoeg geeft, zou ik toch gaan denken dat er wat mis is met de startmotor.
|
|
Omhoog |
|
 |
Pascal
|
Geplaatst: wo apr 07, 2010 9:28 pm |
|
|
Ik heb een multimeter en ga morgen even kijken wat de waardes zijn, de accu had ik wel gemeten en merk wel dat het voltage erg snel achteruit gaat (wat geloof ik wijst op een slechte accu)... de accu's staan nu weer onder lading wat die zijn helemaal leeg, dus morgen weer proberen! Hopen dat het morgen wil lukken want wil eigenlijk vrijdag weer is rijden:D!
In ieder geval bedankt voor je reacties en ik laat het weten als het (niet) lukt;)!
|
|
Omhoog |
|
 |
Pascal
|
Geplaatst: do apr 08, 2010 3:05 pm |
|
|
Heb het net weer ff geprobeerd maar denk dat of mn accu erg slecht is of dat de startmotor kapot is... De startmotor draait erg langzaam maar draait nog wel... Zaterdag maar ff langs de kartshop anders
|
|
Omhoog |
|
 |
Tom
|
Geplaatst: do apr 08, 2010 4:24 pm |
|
|
Als de startmotor nog wel draait, zal het eerder aan de batterij liggen denk ik..
Probeer eens je kart naast een stopcontact te zetten en de adapter waarmee je de kart normaal oplaad te gebruiken als bron. Steek die adapter dan even in stopcontact en verbindt de klemmen ervan met de contactpunten op de kabelboom.
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: do apr 08, 2010 6:42 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Citaat: Als de startmotor nog wel draait, zal het eerder aan de batterij liggen denk ik..
Probeer eens je kart naast een stopcontact te zetten en de adapter waarmee je de kart normaal oplaad te gebruiken als bron. Steek die adapter dan even in stopcontact en verbindt de klemmen ervan met de contactpunten op de kabelboom. Hangt van je adapter af of dat lukt. Een druppellader is daar niet zo voor geschikt omdat je startmotor toch een pak vermogen afneemt.
|
|
Omhoog |
|
 |
Wikart_Racer
|
Geplaatst: do apr 08, 2010 8:41 pm |
|
Geregistreerd: wo jul 04, 2007 8:26 pm Berichten: 218 Woonplaats: zoetermeer
|
Kijk ook even naar je powerpack (box waar de accu in zit), bij mij was hij ook een keer kapot, en kreeg ik hem ook niet aan de praat.
ook toen had ik wel een vonk!
powerpack toen vervangen en hij deed het weer
|
|
Omhoog |
|
 |