Auteur |
Bericht |
golfje21
|
Geplaatst: ma aug 17, 2009 9:29 pm |
|
Geregistreerd: di jul 24, 2007 9:25 pm Berichten: 353 Woonplaats: bemmel
|
hallo ik heb sins vorige maand een vortex super-rok gekocht. en nu heb ik de vraag wat kan ik nu het beste gebruiken een normale bougie bijvoorbeeld NGK de b10eg of de platinum b10egv
wat is nou het verschil tussen die 2 naast het prijsverschil?? en is de voor een hobby rijder het prijsverschil waard.
mvg maurice
_________________ Maranello RS7 08, Vortex Super-Rok 08
|
|
Omhoog |
|
|
Rickrick32
|
Geplaatst: wo aug 19, 2009 8:23 pm |
|
Geregistreerd: za sep 01, 2007 8:48 am Berichten: 68 Woonplaats: Huissen
|
hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
_________________ CRG Road Rebel 2006 Vortex Rok 2008
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: wo aug 19, 2009 8:56 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik ook wel
|
|
Omhoog |
|
|
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: wo aug 19, 2009 11:03 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Volgens mij gaan de platina langer mee, maar dit is voor een kart natuurlijk niet echt van toepassing... (dacht ik hoor, pin me er niet op vast!)
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
|
Henri
|
Geplaatst: do aug 20, 2009 9:08 am |
|
Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am Berichten: 431 Woonplaats: Ter Apel
|
De iridium Bougie is nog beter dan de Platinum. Ze gebruiken deze materialen om de electrode dunner te kunnen maken. En dan krijg je de volgende voordelen (word er gezegd). Op de testbank merk ik trouwens bijna tot geen verschil.
Even kort samengevat :
-Betere concentratie van de vonk door de kleine punt -Lager voltage nodig, drempel spanning zal lager zijn +- 5000V -Betere ontsteking en minder stress op het ontstekingssysteem
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do aug 20, 2009 9:13 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
|
Omhoog |
|
|
IncineratorX2
|
Geplaatst: do aug 20, 2009 10:15 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
is het ook niet dat platina een hogere temp. geeft bij minder voltage? Oftwel een betere ontbranding ook bij lagere toeren?
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: do aug 20, 2009 10:56 am |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Door de hogere smelttemperatuur van iridium kan je met een dunnere electrode werken, wat dan weer een krachter vonk zou moeten opleveren, zou moeten!!! Volgens mij is het enige voordeel dat ze langer, bijna levenslang, meegaan, maar wie maakt zoveel kilometers met de kart (+40.000 km) dat dat wat uitmaakt, ik niet in ieder geval. Het enige wat je dus echt merkt is in je portemonnaie, want ze zijn behoorlijk duurder, voor de rest, platina, goud, iridium, titanium, beryllium, mooie marketing verhalen. O ja, het doosje van een iridium bougie ziet er mooier uit !!!!
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: do aug 20, 2009 11:18 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
Citaat: O ja, het doosje van een iridium bougie ziet er mooier uit ha ha das wel een goeie voor mij dan maar de gewoone ngk b10eg doe ik overigens al jaren en heb er nog nooit een kapot gehad meestal wissel ik ze omdat ik denk nu is wel onderhand eens tijd dat die eruit gaat
|
|
Omhoog |
|
|
golfje21
|
Geplaatst: do aug 20, 2009 5:04 pm |
|
Geregistreerd: di jul 24, 2007 9:25 pm Berichten: 353 Woonplaats: bemmel
|
oke tnx voor de info ik had ook al eens gehoord dat ze langer mee gaan maar dat is voor mij niet echt van toepassing. ze kosten gemiddeld 2x zoveel geld. dan ga ik maar de normale versie aanschafen.
_________________ Maranello RS7 08, Vortex Super-Rok 08
|
|
Omhoog |
|
|
hvb83
|
Geplaatst: vr aug 21, 2009 8:41 am |
|
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am Berichten: 209
|
Ik heb het er indertijd eens over gehad met de tuner van m'n auto (mapt ook motoren voor Spyker, geen prutser dus) en die was er heel stellig over: als een bougie vonkt, dan vonkt ie en doet ie dat niet, dan moet hij vervangen worden. Dan kan je beter wat vaker je bougies vervangen en daardoor altijd met nieuwer spul rondrijden, dan ze veel langer te laten zitten "omdat ze zo duur zijn om weer te vervangen" en zogenaamd langer mee zouden moeten gaan.
Gewoon met het voorgeschreven type rijden dus. In de racerij kan ik me niet voorstellen dat je ooit aan de normale vervangingstermijn van een bougie komt, laat staan dat je voordeel hebt bij longlife/Splitfire of weet ik veel wat voor supersnelle bougies. Zelf zou ik er in ieder geval geen goed gevoel bij hebben om m'n bougie een jaar te laten zitten...
_________________ #4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl
|
|
Omhoog |
|
|
DJ_Ex
|
Geplaatst: di maart 08, 2011 2:09 pm |
|
Geregistreerd: zo aug 08, 2010 9:37 am Berichten: 661 Woonplaats: Nieuw-Buinen (Drenthe)
|
Afgelopen weekend sprak ik iemand over iridium bougies met de rotax max. Hij zei dat de puntjes van de denso bougies nog wel es willen kapotgaan/afbreken. Met als gevoel dat het dan de in de motor komt...gevolg veel schade. Wie heeft hier ervaring mee of..gelukkig niet mee.. Sinds ik met die denso's rij, gaat mn motor als een trein..maar moet ik nu huiverig worden? of is het slechts wat men persoonlijk van die bougies vindt ?
_________________ Intrepid Cruiser, Modena MKZ 2016
|
|
Omhoog |
|
|
kartje
|
Geplaatst: di maart 08, 2011 2:49 pm |
|
Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm Berichten: 3566 Woonplaats: klaaswaal
|
Als dat zo is hadden er al heel wat maxjes kapot moeten lopen denk ik. Gewoon doen wat je altijd hebt gebruikt.
_________________ ===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN=== MS KART '11-----VM ICC '11
|
|
Omhoog |
|
|
sierradrivr
|
Geplaatst: di maart 08, 2011 3:39 pm |
|
Geregistreerd: za okt 30, 2010 8:55 pm Berichten: 300
|
ik heb in mn auto bougies ik weet het merk nu niet direkt met meerdere contactpunten (4 staafjes) en uit een ander materiaal maar welk weet ik ook niet meer zo krijg een veer mooiere verbranding schijnt , echt veel verschil merk ik niet :p maar de motor stottert minder en immers dat die motor al erg oud is helpen alle beetjes :p maar of dat bij een kart iets zal helpen en of je er ook maar een honderste sneller van zal gaan betwijfel ik sterk :p
_________________ gas geven : direkt vooruit gaan sturen :direkt draaien remmen: direkt vertragen afstappen :een smile tot achter je oren DAT IS KARTEN !!!
ayrton senna god of karting !
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di maart 08, 2011 5:24 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Citaat: Hij zei dat de puntjes van de denso bougies nog wel es willen kapotgaan/afbreken. Ik heb dat zelf nog nooit meegemaakt. Ik heb Denso's die letterlijk al jaren mee gaan. Er zit er eentje bij (de meest gebruikte) die nogsteeds prima werkt, maar die er niet meer zo heel fris uit ziet rond de isolator, ik kan me voorstellen dat dat op de lange termijn nog erger kan worden en gaat beschadigen, maar dan is het bougietje dus al veel gebruikt.
|
|
Omhoog |
|
|