Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Afstelling stoel...
BerichtGeplaatst: do maart 11, 2010 11:29 am 

Beste allemaal,
Gister voor het eerst in mijn nieuwe aanwinst gereden...... pff dat is wennen na 22 jaar!
Kart loopt goed! motor goed lekker fel, remmen goed, voorremmen goed (dank aan Vincent!) eigenlijk heel leuk allemaal.

Maar nu komt het het zoeken naar de juiste afstelling! vooral achter, bocht uit glijden dus stabi erbij breder en proberen scheelde al veel beetje banden spanning veranderen scheelde ook al weer wat.. denk toch voor ook iets smaller voor zetten de volgende keer.. de kart is heel onrustig zeg maar met name dus de bocht uit

Het belangrijkste voor mij de stoel.. ik heb het idee dat ik aan mijn stuur hang.. dus ik lig teveel zeg maar..
Zouden jullie mij eens kunnen zeggen hoe jullie afstand is van bovenkant stuur tot bovenkant rug leuning??

Alvast bedankt..

John

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Afstelling stoel...
BerichtGeplaatst: do maart 11, 2010 12:09 pm 

http://www.tillett.co.uk/documents/Fitt ... ctions.pdf

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 11, 2010 1:18 pm 

Goed om te horen dat het goed gaat. En dat de remmen naar behorens werken :wink:

Beetje spelen met het kartje voor een goede afstelling is altijd handig. Ik deed het altijd als volgt. 10 ronden rijden, naar binnen en kart in de pitsstraat op de bok. Dan veranderen en weer rijden. Dan kan je bijv denken aan 1 ringetje erbij of eraf vooraan. Of aan de achterkant breder of smaller. Stabi's anders vastmaken etc.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 11, 2010 6:23 pm 

In principe heeft ieder type kart afwijkende maten voor wat betreft het monteren van de stoel, de dealer of importeur van jouw merk zou je die maten kunnen vertellen.
Vaak gaat het om 3 maten, de afstand van de voorste buis van de kart naar de voorkant van de stoel, de afstand van bovenkant stoel tot de achteras, en de afstand tussen de bodem van de stoel en het frame oftewel de afstand van de bodem van de stoel tot het asfalt.
De eerste maat ligt meestal tussen de 58 en 62 cm, de tweede tussen de 21 en de 26cm, en de laatste tussen de 0 en -2 cm (t.o.v frame van de kart).
Wil je het echt perfect doen weeg je de kart ook nog uit, dus een weegschaal onder ieder wiel, en zorgen voor de juiste gewichtsverdeling. De weegschalen hoeven niet precies het juiste gewicht aan te geven, als ze maar alle 4 dezelfde afwijking hebben.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 11, 2010 6:37 pm 

Probeer wel om 1 ding per keer te veranderen, dan weet je zeker waar het aan ligt en wat de afstelling dus beter of minder goed maakt ;)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 11, 2010 7:21 pm 

In de November 2009 uitgave van het Amerikaanse Go Racing Magazine stond een handig artikel over het monteren van een kartstoel. Go Racing Magazine is volgens mij de Amerikaanse uitgave van Italiaanse VROOM Kartmagazine en het goede nieuws voor ons Nederlanders is dat het GRATIS te downloaden is! 8) Zie hier voor de complete lijst vanaf 2007:

http://www.goracingmagazine.com/html/back-issues.html

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 12, 2010 8:16 am 

Nou gister avond de stoel toch maar wat "rechter" gezet.. hij stond op krap 20 cm boven kant stoel en achteras.. vond het heel erg achterover.. hij staat nu op 25 cm.. volgende keer maar eens kijken of het dan beter zit en gaat.. de 28e gaan we met een paar mensen rijden in / op Berghem..

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]