Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tunen 4-takt motoren.
BerichtGeplaatst: zo nov 22, 2009 11:32 pm 

weet iemand hier iets over het tunen van 4-takt motoren? vooral de kleine algemene dingen die je zelf zou kunnen doen thuis? en eventueel de kostbare mogelijkheden. een kleine HOW TO: er bij zou wel super zijn.

het is niet voor wedstrijd doeleinden. meer voor informatie inwinnen voor een mogelijk toekomstige 4-takt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2009 7:32 am 

Begin maar met dit te lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/4_stroke_engine
Verder, luchtinlaat optimaliseren kleptiming veranderen, onsteking versterken, uitlaat pijp veranderen, uitboren, carburateur vergroten, vliegwiel vervangen/afdraaien, krachtigere onsteking monteren, binnen vertanding veranderen, meer benzine en lucht toevoer, dit is wat er zo in mij op komt

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2009 10:39 am 

Wat bedoel je met binnenvertanding veranderen?

Wat verreweg het grootste effect heeft (maar wel vrij kostbaar is): Drukvulling! (heb je wel een andere carburateur nodig)
Ook zou je een programmeerbare ontsteking kunnen monteren, zo heb je door je hele toerenbereik optimaal ontstekingstijdstip.
Ombouw naar injectie zou waarschijnlijk ook nog wel wat schelen. (dan heb je die andere carburateur ook niet meer nodig)
Wat ook nog kan is een variabele kleptiming, maar dat gaat wel écht heel ver om dat goed te krijgen.

Wat meer betaalbaar is: andere carburateur monteren, kop flowen, grotere kleppen, kleptiming optimaliseren, overmaat zuiger, open luchtfilter monteren (of zelfs gewoon een open kelk), inlaat/uitlaat lengte optimaliseren, afstellen op de testbank. (uiteraard wel belangrijk dat je het afstellen op de testbank als laatste doet) Vliegwiel afdraaien kun je doen, dan pakt hij wat makkelijker op, maar concreet vermogen win je er niet mee.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2009 5:12 pm 

Vliegwiel draaien heeft voor en nadelen, het voordeel is dat je sneller bent in de lage toeren, nadeel dat het vliegwiel de motor op dreef houdt, oftewel dat je na een bocht net wat soepeler weg bent, om hier de ideale combinatie van te vinden lukt bijna niet, maar je moet dus goed afwegen wat je wilt

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2009 6:29 pm 

als je het vliegwiel afdraaid verlies je vermogen maar krijg je er koppel bij, toch ?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2009 7:23 pm 

Het vliegwiel is eigenlijk een redelijk complex verhaal, het punt is dus dat dit eigenlijk puur dient om de motor op toeren te houden als je het gas los laat, dus dat het gewicht de motor verder drijft zeg maar, maar dit gewicht moet ook op gang komen.
Vermogensverlies durf ik niet echt over te spreken, maar koppel kan je inderdaad wel over praten, want de motor hoeft minder intern gewicht te verplaatsen voordat hij op gang is.
Maar had toch eigenlijk wel gedacht dat jij dit zou weten hoor Jeffrey :P

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2009 10:32 pm 

Nou, vermogenverlies zou je wel hebben. Zoals je zelf al zegt.
een 4 takt heeft een 4 slagen proces.. hij krijgt maar 1x de vonk en dus maar 1 keer de slag met kracht. dus 1/4 wordt door de ontbranding gedaan, 3/4 moet het vliegwiel doen. Zoals je in de F1 hoort op SPA, dan hoor je de motoren terug zakken in toeren, dit volgens mij omdat zij een heel klein vliegwiel hebben wat dus ten koste gaat van het vermogen aangezien de motor, het niet red.

Waar je wel gelijk in hebt is dat het blok sneller op toeren is, aangezien je idd minder gewicht hoeft mee rond te slepen.

Ook bij auto's is het zo dat als je je vliegwiel verlicht je dit voornamelijk bij lage snelheden merkt ( omdat hij dan geen vermogen hoeft te hebben )

LIJKT MIJ, zeg het me als ik geheel fout denk :p

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2009 10:38 pm 

Nee, je zit over het algemeen goed :).
Wat er vaak trouwens wordt gedaan met de honda gx200 (6.5pk) is het vliegwiel van een 5,5 pk, deze is lichter maar niet te licht en kan je zo over schroeven.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2009 10:40 pm 

bij de 390 wordt het vliegwiel extreen afgedraaid...
Dan wordt de binnenkant afgedraait, en de buitenkant zodat de magneet eraf wordt gehaald en evenlater erop wordt geschroeft. op dezelfde hoogte. alleen de rest eromheen is weg. en je merkt het verschil wel degelijk!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2009 10:46 pm 

bedankt voor jullie reacties! via google kreeg ik al niete cht veel informatie.. ja over 4-takt zip scooters maar niet de richting van onz zeg maar. ik zal de wikipedia pagina ff doorneuzen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2009 10:48 pm 

moeilijkste bij 4 takt is toch echt de smering, daar moet je goed op letten.
Voor de rest moet je weten wat je doet.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 23, 2009 11:20 pm 

een vliegwiel is echt niet nodig bij een viertakt hoor! De snelste 390 die ik ooit gezien heb had er zelfs helemaal geen, die had op de plek van het vliegwiel het voor tandwielzitten. Op de as zit een olie gevulde koppeling, want de suco's/dg's en dergelijke koppelingen konden het enorme vermogen van deze motor niet houden.

groeten Roeland

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 24, 2009 12:35 am 

in mijn geval gaat het niet om een 390cc. wat het wel gaat worden (21pk) wil ik nog ff als suprise houden ;)

ik zit in eerste instantie te denken aan een grotere carburateur, inlaatpoorten flowen, uitlaat, filter. later de kop afvlakken. ik heb gelezen dat je dit voor tussen de 20 en 50 euro kunt laten doen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 24, 2009 1:45 pm 

Citaat:
Wat er vaak trouwens wordt gedaan met de honda gx200 (6.5pk) is het vliegwiel van een 5,5 pk, deze is lichter maar niet te licht en kan je zo over schroeven.
Als ik me niet vergis is (nog) een andere reden voor die "aanpassing" omdat de ontsteking van het lichtere type iets vroeger staat afgesteld dan dat van de 200.

Is trouwens perfect na te bootsen door de spie die in de as zit en het vliegwiel op zijn plaats houdt iets af te vijlen zodat je het vliegwiel iets naar voor kan draaien ten opzichte van de as om zo meer voorontsteking te creëeren.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 24, 2009 6:45 pm 

@Energy 390, nooit geen problemen mee gehad.
Echter ben ik benieuwd hoe jij bij die 390 dan de ontsteking plaats als je geen vliegwiel hebt????
Kweet echter ook niet over hoeveel pk je praat, ik heb de mijnes op de testbank gehad, ga er verder geen pochende verhalen aan verbinden, maar de koppeling is altijd heel gebleven en vergte echt niet het meeste onderhoud, praat ik niet over 28 pktjes;)

Ook zit er op het vliegwiel die koelvin, die is erg belangrijk. Echter kan je die ook in korten ( de koelvinnen ) aangezien die ook wat vermogen kunnen kosten.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende