Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
blauwe bougie https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=5758 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | brat-uppie [ za okt 31, 2009 9:57 pm ] |
Berichttitel: | blauwe bougie |
Ik heb weer 2 stomme vragen…. Na onze ervaring in Genk afgelopen woensdag zijn we vandaag weer in Niederkrüchten gaan rijden en het manneke wat met jeremy traint kreeg weer een vastloper. Deze keer een echte vastloper. De zuiger zat muur en muur vast in de cilinder. Laten afkoelen, olie erin gedaan en met wat wrikken kregen we de zuiger na een tijdje los. In de kartshop gekeken of die een andere zuiger had. Die had die, maar hij deed niet honen. Toen bood die een nieuwe Comer cilinder met zuiger aan voor een scherp prijsje. We hebben dus voor die optie gekozen. Blokje weer op gebouwd en hem 2x 10 minuten laten inrijden op half gas. Laten afkoelen en toen die voor de derde keer volgas ging rijden, liep dat kartje een stuk sneller als met het vorige getunde cilindertje. Hij was 4 seconden sneller en reed hij Jeremy aantoonbaar weg. Nu is mijn eerste vraag: Hoe kan het dat een standaard nieuwe cilinder sneller zou zijn als een bewerkt cilindertje waarvan de spoelpoorten en in en uitlaatkanalen groter zijn gemaakt. Na een ronde of 8 haalde die jeremy weer in en een paar ronde later ging het kartje opeens inhouden. En sloeg zelfs af. De rook kwam van het bougie kapje Met uitdraaien van de bougie werden we geconfronteerd met een blauwe bougie. Dit hadden we nog nooit gezien. Wat normaal chroom is, was nu echt donker blauw. Met wat rond vragen had niemand het meegemaakt. Mijn tweede vraag: hoe kan een bougie blauw worden. allicht doordat die te warm is geworden maar wat zou de oorzaak kunnen zijn?? Heeft hier iemand een verklaring voor?? Overigens tijdens het rijden kwam er genoeg blauwe rook uit de uitlaat, dus de smering was okee |
Auteur: | Tom [ za okt 31, 2009 10:20 pm ] |
Berichttitel: | Re: blauwe bougie |
een bougie uit smurfenland? neen, nog nooit gezien. maar met het 'weer een vastloper' ; kan de vader van het jongetje misschien aanraden wat rijker te gaan rijden? welke olie gebruikt de man? |
Auteur: | kartje [ za okt 31, 2009 10:22 pm ] |
Berichttitel: | Re: blauwe bougie |
Even misschien een stomme vraag terug was de bougie al niet blauw? Ik heb eens een blok gekocht waar een blauwe bougie in zat. |
Auteur: | brat-uppie [ za okt 31, 2009 11:06 pm ] |
Berichttitel: | Re: blauwe bougie |
@ tom ik weet niet met welke olie hij rijd. de vorige vast loper in Genk had waarschijnlijk te maken dat die met groot achtertandwiel reed en dus teveel en te lang in toeren reed op het rechte stuk. het was ook aan het einde van het rechte stuk waar de motortje plof zei. @ kartje nee want ik heb hem afgelopen woensdag een nieuwe bogie geven. ik zag dat de bougie nog nieuw uitzag toen die hem vandaag in de nieuwe cilinder draaide (Comer S60 heef cilinder en cilinderkop in één) |
Auteur: | Basjuh [ zo nov 01, 2009 7:42 am ] |
Berichttitel: | Re: blauwe bougie |
IK heb even in het boek van der spoel gekeken, maar daar kan ik er ook niks over terug vinden. |
Auteur: | willemterpstra [ zo nov 01, 2009 11:37 am ] |
Berichttitel: | Re: blauwe bougie |
Hallo, als ze aan de cylinder hebben gevijld, is het mogelijk dat er meer aanpassingen zijn gemaakt. compressie, ontstekingstijdstip, carburatie, warmtegraad bougie kunnen nu afwijken van standaard. Ik zou alles weer terugbrengen naar de originele waarden, dan zou het goed moeten zijn. |
Auteur: | IncineratorX2 [ zo nov 01, 2009 4:14 pm ] |
Berichttitel: | Re: blauwe bougie |
blauw duid op hitte.. miss een iets koudere bougie gebruiken? (een die de hitte wat beter kan wegwerken). wat waren de top toeren van die machine? |
Auteur: | David [ zo nov 01, 2009 8:04 pm ] |
Berichttitel: | Re: blauwe bougie |
Citaat: Nu is mijn eerste vraag: Hoe kan het dat een standaard nieuwe cilinder sneller zou zijn als een bewerkt cilindertje waarvan de spoelpoorten en in en uitlaatkanalen groter zijn gemaakt. Van bewerken kan een blokje ook langzamer worden |
Auteur: | IncineratorX2 [ zo nov 01, 2009 8:49 pm ] |
Berichttitel: | Re: blauwe bougie |
tja iets te hoog dan klopt je timing niet meer en dan is het snel gedaan.. tevens te breed is ook niet echt slim... dat doet weer niet goed voor je flow in de cilinder.... je wilt zo veel mogelijk uitlaat gassen eruit hebben maar niet te veel brandstof.. (daar zijn de expansie pijpjes weer voor nodig om een schokgolf te creeren die de meuk weer trg drukken) Maar even je de details te besparen.. zoals david al aangeeft, vijlen is leuk maar het kan zo het blokje negatief beïnvloeden. Vergeet ook niet dat niet alle oliën de snelheid van de zuiger bij kunnen houden... dus heeeeel veeel rpm's is niet altijd verstandig kies dan voor wat meer vermogen met minder piek. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |