Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 7:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 06, 2009 7:23 pm
Berichten: 15
Ik heb een vraag m.b.t. het onderhoud aan een kart voor/tijdens en na het rijden hiermee.
Wat is aan te raden? Ik heb me al laten vertellen dat elke keer als je gaat rijden de ketting moet smeren. Na het rijden al het water van het systeem af moet laten en alle benzine uit de carburateur moet laten lopen. Iemand nog meer tips? Bijv achteras demonteren en alles schoonmaken?
Het zou dan gaan om een kart met een 125cc rotax max blok, deze hebben we op het oog maar nog niet gekocht.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 7:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
De ketting inderdaad na elke keer dat je de baan op geweest bent even smeren is het beste (dat zal dus over het algemeen meerdere keren per dag zijn).
Ik laat het water er na het rijden gewoon inzitten, wel haal ik het er 1x per jaar uit. Benzine inderdaad uit de carburateur halen.
Achteras demonteren en alles schoonmaken doen poetsfetisjisten wel, ik doe dat meestal maar 1x per jaar, ik maak wel alles schoon na het rijden maar laat de as er gewoon in zitten.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 8:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Bij mij gaat volgt:


Voor het rijden:
- Water in radiateur doen, of tenminste checken of er nog inzit
- Ketting smeren
- Ketting spannen indien nodig (ongeveer 1cm op strakste punt)
- Zien of er genoeg benzine in tank zit (ik vertrek nooit met minder dan 10cm ofwel een liter of 4-5...)
- Altijd eens op bokje starten dat je de pitlane niet ophoud als hij het niet doet.
- Riempjes van de waterpomp om achteras
- Lagers even smeren als het het eerste ritje van de dag is
- Carbu standaard setting
- Carbu oppompen
- Bandjes op druk zetten
- Checken of rem wel helemaal gaat
- Checken of gasklep en gaspedaal helemaal opengaan


Tijdens het rijden:
- Rustig motor, banden en remmen opwarmen
- Carbu bijstellen


Tussen de stintjes:
- Noteren hoe lang ik gereden heb ; welke de beste tijd uit het stintje was en wat het hoogste toerental van het stintje was


Aan het eind van de dag:
- Alles met de hand kuisen (merk je ook het beste als er iets mis zou zijn)
- Als niet alles meteen in orde raakt een briefje aan het stuur hangen met al wat er nog in orde gebracht moet worden vooraleer er gereden kan worden
- Benzine uit carbu laten lopen en even terugblazen naar de tank
- Water uit radiateur laten lopen
- Riempjes van de achteras halen en proper maken


Dat moet het ongeveer geweest zijn.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 10:01 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
Citaat:
- Water in radiateur doen, of tenminste checken of er nog inzit
- Ketting smeren
- Ketting spannen indien nodig (ongeveer 1cm op strakste punt)
- Zien of er genoeg benzine in tank zit (ik vertrek nooit met minder dan 10cm ofwel een liter of 4-5...)
- Altijd eens op bokje starten dat je de pitlane niet ophoud als hij het niet doet.
- Riempjes van de waterpomp om achteras
- Lagers even smeren als het het eerste ritje van de dag is
- Carbu standaard setting
- Carbu oppompen
- Bandjes op druk zetten
- Checken of rem wel helemaal gaat
- Checken of gasklep en gaspedaal helemaal opengaan


Ik doe altijd eerst de riempjes om de pomp en as heen voordat ik de moto laat lopen. Anders wordt water ook niet rond gepompt en kun je dus ook niet je juiste temp aflezen (mocht je temp sensor in leiding hebben zitten) mocht hier wat fout mee zijn. Ook check ik of mijn vader al vorens de baan op te gaan alles bouten na.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 10:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
Tuurlijk Bas xD
Had enkel alles even uitgetypt hoe het in me opkwam.

Lijkt me logisch dat je eerst de riempjes omdoet alvorens je het kartje laat lopen.

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David