Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: blauwe bougie
BerichtGeplaatst: za okt 31, 2009 9:57 pm 

Geregistreerd: di apr 28, 2009 5:17 pm
Berichten: 86
Ik heb weer 2 stomme vragen…. #-o

Na onze ervaring in Genk afgelopen woensdag zijn we vandaag weer in Niederkrüchten gaan rijden en het manneke wat met jeremy traint kreeg weer een vastloper. Deze keer een echte vastloper. De zuiger zat muur en muur vast in de cilinder.
Laten afkoelen, olie erin gedaan en met wat wrikken kregen we de zuiger na een tijdje los. In de kartshop gekeken of die een andere zuiger had. Die had die, maar hij deed niet honen. Toen bood die een nieuwe Comer cilinder met zuiger aan voor een scherp prijsje. We hebben dus voor die optie gekozen. Blokje weer op gebouwd en hem 2x 10 minuten laten inrijden op half gas.

Laten afkoelen en toen die voor de derde keer volgas ging rijden, liep dat kartje een stuk sneller als met het vorige getunde cilindertje. Hij was 4 seconden sneller en reed hij Jeremy aantoonbaar weg.

Nu is mijn eerste vraag: Hoe kan het dat een standaard nieuwe cilinder sneller zou zijn als een bewerkt cilindertje waarvan de spoelpoorten en in en uitlaatkanalen groter zijn gemaakt.

Na een ronde of 8 haalde die jeremy weer in en een paar ronde later ging het kartje opeens inhouden. En sloeg zelfs af. De rook kwam van het bougie kapje :shock: Met uitdraaien van de bougie werden we geconfronteerd met een blauwe bougie. Dit hadden we nog nooit gezien. Wat normaal chroom is, was nu echt donker blauw. Met wat rond vragen had niemand het meegemaakt.

Mijn tweede vraag: hoe kan een bougie blauw worden. allicht doordat die te warm is geworden maar wat zou de oorzaak kunnen zijn??
Heeft hier iemand een verklaring voor??
Overigens tijdens het rijden kwam er genoeg blauwe rook uit de uitlaat, dus de smering was okee


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blauwe bougie
BerichtGeplaatst: za okt 31, 2009 10:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 24, 2009 9:43 pm
Berichten: 1271
Woonplaats: Herk-de-Stad, België
een bougie uit smurfenland?
neen, nog nooit gezien.

maar met het 'weer een vastloper' ; kan de vader van het jongetje misschien aanraden wat rijker te gaan rijden?
welke olie gebruikt de man?

_________________
Tom's kartblogOnlineOlie.be

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er is wel slechts één de snelste...
Je bent maar zo goed als je laatste kerb...

Birel RY30 '11 && Rotax Max '11 && n° 42


Laatst bijgewerkt door Tom op za okt 31, 2009 10:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blauwe bougie
BerichtGeplaatst: za okt 31, 2009 10:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 13, 2007 6:03 pm
Berichten: 3566
Woonplaats: klaaswaal
Even misschien een stomme vraag terug was de bougie al niet blauw? Ik heb eens een blok gekocht waar een blauwe bougie in zat.

_________________
Afbeelding
===SOMS IS HET BETER GAS TERUG TE NEMEN===
MS KART '11-----VM ICC '11


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blauwe bougie
BerichtGeplaatst: za okt 31, 2009 11:06 pm 

Geregistreerd: di apr 28, 2009 5:17 pm
Berichten: 86
@ tom
ik weet niet met welke olie hij rijd. de vorige vast loper in Genk had waarschijnlijk te maken dat die met groot achtertandwiel reed en dus teveel en te lang in toeren reed op het rechte stuk.
het was ook aan het einde van het rechte stuk waar de motortje plof zei.

@ kartje
nee want ik heb hem afgelopen woensdag een nieuwe bogie geven. ik zag dat de bougie nog nieuw uitzag toen die hem vandaag in de nieuwe cilinder draaide (Comer S60 heef cilinder en cilinderkop in één)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blauwe bougie
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 7:42 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 12:48 pm
Berichten: 6411
Woonplaats: Eys (Z-Limburg)
IK heb even in het boek van der spoel gekeken, maar daar kan ik er ook niks over terug vinden.

_________________
Rotax Max Sr.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LinkedIn| Facebook | Employer | Olie nodig? Onlineolie


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blauwe bougie
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 11:37 am 

Geregistreerd: wo okt 21, 2009 6:13 pm
Berichten: 4
Woonplaats: nijmegen
Hallo,
als ze aan de cylinder hebben gevijld, is het mogelijk dat er meer aanpassingen zijn gemaakt.
compressie, ontstekingstijdstip, carburatie, warmtegraad bougie kunnen nu afwijken van standaard.
Ik zou alles weer terugbrengen naar de originele waarden, dan zou het goed moeten zijn.

_________________
ducati 900ss
mg midget


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blauwe bougie
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 4:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
blauw duid op hitte.. miss een iets koudere bougie gebruiken? (een die de hitte wat beter kan wegwerken).
wat waren de top toeren van die machine?

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blauwe bougie
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 8:04 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Citaat:
Nu is mijn eerste vraag: Hoe kan het dat een standaard nieuwe cilinder sneller zou zijn als een bewerkt cilindertje waarvan de spoelpoorten en in en uitlaatkanalen groter zijn gemaakt.

Van bewerken kan een blokje ook langzamer worden :roll:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: blauwe bougie
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2009 8:49 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
tja iets te hoog dan klopt je timing niet meer en dan is het snel gedaan..
tevens te breed is ook niet echt slim... dat doet weer niet goed voor je flow in de cilinder....
je wilt zo veel mogelijk uitlaat gassen eruit hebben maar niet te veel brandstof.. (daar zijn de expansie pijpjes weer voor nodig om een schokgolf te creeren die de meuk weer trg drukken)

Maar even je de details te besparen.. zoals david al aangeeft, vijlen is leuk maar het kan zo het blokje negatief beïnvloeden.

Vergeet ook niet dat niet alle oliën de snelheid van de zuiger bij kunnen houden... dus heeeeel veeel rpm's is niet altijd verstandig ;) kies dan voor wat meer vermogen met minder piek.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David