Auteur |
Bericht |
brat-uppie
|
Geplaatst: do okt 22, 2009 9:08 am |
|
Geregistreerd: di apr 28, 2009 5:17 pm Berichten: 86
|
ik begrijp niet hoe een tandwielverhouding nu in elkaar zit voor de Comer van Jeremy adviseren ze in Genk: voor een tandwiel van 11 en achter op 77. maar feitelijk is voor 12 en achter 84 of voor 13 en achter 91 toch dezelfde overbrenging?? nl de motor 7 omwentelingen en de achter as 1 om wenteling?? of zie ik iets over het hoofd. En hoe creëer ik nu meer trekkracht of anders om meer topsnelheid??
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: do okt 22, 2009 9:31 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
klinkt logisch. meer trekkracht 11 voor 91 achter. meer topsneldheid? 13 voor 77 achter.
Hoe vaker de motor moet draaien tov het achterwiel, des te meer trekkracht maar minder topsnelheid. Immers, de motor kan een max toeren maken en de verhouding zorgt ervoor dat het achterwiel minder snel draaid.
Visa versa met je topsnelheid. Denk aan een mountainbike met 21 versnellingen. Zet je het tw achter groot en voor klein, dan trap je je helemaal de tering voor een langzame snelheid maar kom je met gemak de berg op. Zet je voor groot en klein achter, dan is het zwaar trappen maar kun je veel sneller.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Peter Vriezen
|
Geplaatst: do okt 22, 2009 9:34 am |
|
Geregistreerd: wo maart 11, 2009 9:38 pm Berichten: 51 Woonplaats: Doetinchem
|
Hey voor 12 en achter 84 voor 13 en achter 91 is inderdaad het zelfde 84/12=7 91/13=7 Voor groter: meer topsnelheid Achter groter: meer trekkracht Voor kleiner: meer trekkracht Achter kleiner : meer topsnelheid Volgens mij klopt het zo... 
|
|
Omhoog |
|
 |
brat-uppie
|
Geplaatst: do okt 22, 2009 9:44 am |
|
Geregistreerd: di apr 28, 2009 5:17 pm Berichten: 86
|
Citaat: klinkt logisch. meer trekkracht 11 voor 91 achter. meer topsnelheid? 13 voor 77 achter. duidelijk!! maar hoe zit het dan met 11<77 en 12< 84. is dit nu dezelfde overbrenging?? ik heb een 12 < 84 nu op de kart. Met uitrekenen, was het advies om 11 < 77 te nemen. Toen ik afgelopen week ging en tandwielen kocht, heb ik een 77 tandwiel gekocht, voor een tandwiel van 11 moesten ze het blokje zien, maar die persoon was niet aanwezig. wat zou er gebeuren als ik op Genk met 12 < 77 ga rijden...zou hij dan teveel stopvallen in de bochten  m.a.w. moeilijk op gang komen, of is dit meer een kwestie van experimenteren en kijken wat prettig is.
|
|
Omhoog |
|
 |
brat-uppie
|
Geplaatst: do okt 22, 2009 9:45 am |
|
Geregistreerd: di apr 28, 2009 5:17 pm Berichten: 86
|
Citaat: maar hoe zit het dan met 11<77 en 12< 84. is dit nu dezelfde overbrenging?? edit!! ik lees nu dat dit het zelfde is 
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: do okt 22, 2009 9:57 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
jip komt op 1:7 uit  -edit- 7:1
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
brat-uppie
|
Geplaatst: di okt 27, 2009 8:00 pm |
|
Geregistreerd: di apr 28, 2009 5:17 pm Berichten: 86
|
als ze voor Genk 11 < 77 adviseren, zou ik de plank dan missslaan als jeremy met 12 < 77 gaat rijden?? hij zou dan immers iets meer topsnelheid krijgen en Genk heeft nl veel rechte en lange stukken
|
|
Omhoog |
|
 |
DH-karting
|
Geplaatst: di okt 27, 2009 9:27 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:44 pm Berichten: 752 Woonplaats: Rijswijk
|
je zou de plank dan aardig mis slaan ja. Aangezien een voor tandwiel veel meer invloed heeft op de verhouding dan een achter tandwiel. Een 11/76 of 11/78 zou dus geen probleem zijn. Maar een 12/77 zou ik dan niet doen
_________________ 
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: di okt 27, 2009 10:23 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Hey Brat, Zoals je zelf al hogerop zei is 11-77 vergelijkbaar met 12-84. Je zal dus als je vooraan van 11 naar 12 gaat en verder niks veranderd heel snel optrekken maar lagere top hebben. Je motor zal dus heel snel in de hogere (te hoog eigenlijk) toeren gaan.
IK zou doen wat DH aanraadt en enkel achteraan een tandje veranderen.
|
|
Omhoog |
|
 |
David
|
Geplaatst: di okt 27, 2009 10:29 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Ehh andersom toch  Als je van 11 naar 12 gaat voor trekt ie langzamer op en heeft een hogere top.
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: di okt 27, 2009 10:33 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
@beire dat klopt gehele niet het is net anders om.
als hij van 11:77 naar 12:77 gaat. Betekend dit dat hij een hogere top zal hebben. Motor (voor) groter is sneller. As (Achter) groter is langzamer. Sneller betekend minder trekkracht, langzamer betekend meer!
denk aan je mountain bike! VOor kleiner is lichter trappen maar minder top snelheid. Voor groter is zwaarder trappen maar hogere top snelheid. Dus wat nu zegt over voor en achter wijzigingen spreekt nogal tegen. Pak er technisch lego bij en je begrijpt exact waar de verwarring zit.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
brat-uppie
|
Geplaatst: di okt 27, 2009 11:25 pm |
|
Geregistreerd: di apr 28, 2009 5:17 pm Berichten: 86
|
hmm  zoals ik het nu lees, heb ik een antwoord dat ik de plank mis sla heb ik een antwoord dat hij harder gaat trekken. wat niet kan, omdat jeremy in Niederkrüchten juist met een 12< 89 sneller uit de bochten komt als een manneke met 12 < 84 en een andere manneke met 12 < 87 heb ik twee antwoorden dat hij juist idd sneller zal zijn. als ik naar de laatste keer in genk kijk, zat die op het rechte stuk bij start finsch met 12 < 84 best lang in toeren te rijden  dit kan toch ook niet goed voor het blokje zijn. ze gaan donderdag weer met hun 3en in genk rijden. alleen eentje gaat dan met een 60cc KWE rijden ivm ze ook vinden dat een comer 60CC te zwaar krijgt te verduren op lange stukken.
|
|
Omhoog |
|
 |
IncineratorX2
|
Geplaatst: wo okt 28, 2009 9:29 am |
|
Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm Berichten: 2289 Woonplaats: Goor
|
als je te lang op de snellere stukken in de toeren rijd moet je je verzet "langer" dus achter kleiner of voor groter (ik zou achter doen is wat preciezer) maken. Nadeel je trekkracht neemt wel iets af, je gaat iets meer op de lagere toeren rijden, wat meer richting je koppelgebied.
_________________ Zanardi 2014 - Honda GX390 vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03 Mari Delta '08 - Honda GX390 http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!
|
|
Omhoog |
|
 |
Beire
|
Geplaatst: wo okt 28, 2009 10:10 am |
|
Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm Berichten: 1098 Woonplaats: Kartland
|
Sorry kerels, heb inderdaad serieus verkeerd geinformeerd. Is natuurlijk zoals jullie zeggen. Heb het zelf al -tig maal juist gezegd en nu zei ik het dus helemaal omgedraaid.  Weet zelf niet hoe ik dit kon zeggen. Zal wel wat met de griep waardoor ik momenteel thuis zit te maken hebben zeker? 
|
|
Omhoog |
|
 |
brat-uppie
|
Geplaatst: wo okt 28, 2009 12:37 pm |
|
Geregistreerd: di apr 28, 2009 5:17 pm Berichten: 86
|
ik denk dat ik het gewoon eens 1 sessie van 15 min uitprobeer met 12 < 77 ik heb dat tandwiel nu eenmaal gekocht. mocht het niets brengen, dan kan ik altijd weer terug naar 12 < 84 of een tandwiel van 11 kopen
|
|
Omhoog |
|
 |