Auteur |
Bericht |
BumbleBeast
|
Geplaatst: ma sep 12, 2005 10:09 pm |
|
|
Wat is er nou waar van dit: een kart zonder bodemplaat en bumperplastik, sorry spoiler, gaat heel weinig grip overhouden bij hogere snelheden. Wie heeft er wel eens zonder gereden? reageren mag anoniem
In theorie zou je boven de 120 amper kunnen rijden ...
Ben benieuwd of iemand het ooit heeft geprobeerd,
Marcel
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: ma sep 12, 2005 11:05 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Even de superkarts buiten beschouwing latende, aangezien niemand hier daarmee rijdt.
Citaat: bumperplastik, sorry spoiler Je schreef het goed hoor, tis eigenlijk meer bumperplastic dan spoiler. Ik vraag me af of het plastic uberhaupt downforce genereerd. Vroeger was dat plastic nieteens normaal op een kart. Het zit er voornamelijk op ter bescherming tegen andere karts. Er is dus eigenlijk alleen sprake van mechanische grip, en geen aerodynamische. Citaat: In theorie zou je boven de 120 amper kunnen rijden ...
In de praktijk rijden de meeste karts (zonder versnellingen) ook niet veel harder in Nederland.
Ik denk dat het spoilerwerk weinig tot niks toevoegd aan de prestaties van een kart (afgezien van eventuele gewichtsvoordelen). Er zijn in de kartsport hele serieuze teams, met hele serieuze budgetten, en toch geven zij liever hun centjes uit aan het ontwikkelen van een frame of motor, dan aan een paar windtunneltesten.
|
|
Omhoog |
|
|
peter
|
Geplaatst: di sep 13, 2005 12:18 pm |
|
Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm Berichten: 1359 Woonplaats: Fijnaart
|
maar aan de andere kant mag een alfano niet te hoog zitten op het stuur omdat dit meer downforce geeft
_________________ Driften kost tijd , het is alleen zo leuk
Laatst bijgewerkt door peter op di sep 13, 2005 4:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|
Omhoog |
|
|
mats
|
Geplaatst: di sep 13, 2005 2:26 pm |
|
Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm Berichten: 917 Woonplaats: Alkmaar
|
In veldhoven was mn bumper eraf gereden,
ik reed toen nog 2 rondes door, en merkte wel zeker verschil in rijgedrag,
Toen er snel in de pits een andere bumper op gedaan, ( 100cc model ) en ook toen merkte ik weer verschil,
_________________ [url=http://www.energycorse.com] Energy Corse[/url]
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di sep 13, 2005 6:04 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Het verschil kan ook verklaard worden door het gewicht.
|
|
Omhoog |
|
|
jvd
|
Geplaatst: di sep 13, 2005 6:08 pm |
|
Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm Berichten: 1610 Woonplaats: Zwolle
|
stijfheid denk ik ook
_________________ je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen
|
|
Omhoog |
|
|
SkeurijzeR
|
Geplaatst: di sep 13, 2005 6:39 pm |
|
Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm Berichten: 864
|
de bodumplaat heeft invloed op de stijfheid van het frame.
En de spoiler hebben inderdaad ook invloed op het rijgedrag. Niet zozeer in de zin van downforce waar je aan denkt in de f1, maar enkel het gewicht. Zo is bv Het Freeline model iets zwaarder aan de voorkant, waardoor je dus iets meer druk op de boorbandjes krijgt dan wanneer je met een ander model spoilers rijd
De kart is van zich zelf al erg stabiel en hoeft daarom niet extra op de grond gedrukt te worden (wat bij een f1 auto die ver over de 300kmu gaat mischien wel handig kan zijn)
_________________ To finish first, you first have to finish!
|
|
Omhoog |
|
|
Renz
|
Geplaatst: di sep 13, 2005 6:57 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 08, 2005 9:53 pm Berichten: 111
|
Spoilers hebben wel degelijk invloed. Vooral op hoge snelheidsbanen. Door teams word er ook echt wel mee getest in het weekend. Birel bijvoorbeeld heeft verschillende voorbumpers, eentje die bijna helemaal doorloopt tot op de bodemplaat en de 'normale' bumper. Let wel dat tijdens EK/WK race je moet rijden met een volledige set (CIK) en dus niet bumper type X en met zijbak type Y. Dus er wordt wel degelijk mee getest....
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di sep 13, 2005 7:03 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
En genereren deze spoilers downforce, of reduceren ze Drag?
Het laatste lijkt me meer tijdswinst op te leveren bij een kart dan het eerste.
|
|
Omhoog |
|
|
Renz
|
Geplaatst: di sep 13, 2005 7:08 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 08, 2005 9:53 pm Berichten: 111
|
David schreef: En genereren deze spoilers downforce, of reduceren ze Drag? Het laatste lijkt me meer tijdswinst op te leveren bij een kart dan het eerste.
je geeft al antwoord op je eigen vraag
|
|
Omhoog |
|
|
David
|
Geplaatst: di sep 13, 2005 7:13 pm |
|
Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm Berichten: 9713 Woonplaats: Puttershoek
|
Het topic gaat over de downforce dus vandaar dat ik het me af vroeg.
|
|
Omhoog |
|
|
Renz
|
Geplaatst: di sep 13, 2005 9:37 pm |
|
Geregistreerd: vr apr 08, 2005 9:53 pm Berichten: 111
|
Ja dus, op hoge snelheids circuits worden andere spoilersets en bodemplaten gebruikt dan bij ''langzame' banen.
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di sep 13, 2005 9:59 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
hmmm ik heb 3 bodem platen schilt dat ook
|
|
Omhoog |
|
|
Paulo27
|
Geplaatst: di sep 13, 2005 10:07 pm |
|
Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm Berichten: 7480 Woonplaats: Wateringen - Den Haag
|
Joris, jij mag dat..... jij doet ook vaak grasmaaien om maar geen baanhuur
temoeten betalen... dus alleeen jij mag dat ! OK ?
Suc6
_________________ Hell was Full..... That's why I came back !
CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: di sep 13, 2005 10:16 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik moet vaak gras maaien ja maar dat doen we in de tuin achter het huis maar ik geloof nooit dat dhr van ham het goed vind dat ik daarom geen baan huur betaal
|
|
Omhoog |
|
|