Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Prokart overbrenging
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=5276
Pagina 1 van 1

Auteur:  Scarto [ di jun 09, 2009 8:00 pm ]
Berichttitel:  Prokart overbrenging

Hallo (pro)karters,

Ik zat me zonet eens even te bedenken: Bij een prokart rijden ze waarschijnlijk met de zelfde tandwielverhouding bij beide motoren, maar valt er niet meer uit de blokken te halen door er verschillende vertandingen op te doen? Bijvoorbeeld je rechter blok een heel groot achtertandwiel, om koppel te hebben, maar tegelijkertijd je linker blok een klein achtertandwiel om toch een behoorlijke top te ontwikkelen.

Ik heb eigenlijk geen idee of het werkt ofzo, maar misschien is het leuk om een keer uit te proberen?

Groetjes Matthijs

Auteur:  David [ di jun 09, 2009 8:06 pm ]
Berichttitel:  Re: Prokart overbrenging

Op zich zit er wel wat in, maar stel dat het lukt met die hoge top, dan draait het ene blokje bijvoorbeeld lekker 5000 toeren (geen idee wat die blokjes kunnen draaien eigenlijk) en het andere klapt uit elkaar bij 8500 :P

Auteur:  vincenzo [ di jun 09, 2009 8:10 pm ]
Berichttitel:  Re: Prokart overbrenging

knap dat je daar aan denkt was ik niet op gekomen ik dacht dat ze 1 tandwiel hadden en dat alleen de motoren met elkaar verbonden waren

Auteur:  burens [ wo jun 10, 2009 8:23 am ]
Berichttitel:  Re: Prokart overbrenging

@vincenzo: beide motoren zijn met de achteras verbonden door een ketting.
op deze achteras zijn de tandwielen gemonteerd.

geen idee of het gaat werken je moet idd wel rekening houden dat de verhouding verschil niet te groot is.
(gemiddeld toeren 3000-4000 volgens mij)

als iemand het geprobeerd heeft hoor ik graag de uitslag [-o<

Auteur:  hvb83 [ wo jun 10, 2009 8:33 am ]
Berichttitel:  Re: Prokart overbrenging

Nee dat gaat niet werken.

Een motor heeft altijd een gebied waarin hij het beste z'n werk doet. Door ze met verschillende toerentallen te laten werken, heb je zowel onderin minder trek (doordat een motor onder z'n ideale toerengebied zit) en bovenin trekt hij ook niet meer goed door (doordat een motor al tegen de limiet aan zit). Je mist top, doordat die motor die teveel toeren draait niet meer meehelpt om naar de top te komen. Het is gewoon steeds alsof je met anderhalve motor rijdt. En zoals gezegd, loop je ook nog dikke kans dat je de motor die de kortste overbrenging heeft in no-time naar z'n grootje helpt, doordat de andere motor hem laat overtoeren.

Einde rechte stuk Emmen / Spa of de bocht langs de pit-uit in Berghem weleens je kleppen horen tikken? Da's een teken dat je niet verder moet gaan met die klepveren anders zegt hij 'ga maar lopen'. :lol:

Auteur:  Scarto [ wo jun 10, 2009 9:15 am ]
Berichttitel:  Re: Prokart overbrenging

Ja, dat met die vliegende kleppen had ik ook al over gedacht (heb ik ook op eind rechte stuk met me 390) maar ik dacht dat door de koppeling die ene motor voor de trekkracht toch wel stabiel zou blijven op z'n toerental.

Nou, weten we ook weer dat dit hem niet gaat worden ;)
Bedankt voor je heldere antwoord Hvb83

Auteur:  Hendrik1985 [ wo jun 10, 2009 1:43 pm ]
Berichttitel:  Re: Prokart overbrenging

zoals HVB al zegt. dat gaat niet werken, en als het al zou werken dat heeft het nog niet veel nut omdat de ene motor dan al het werk doet bij de acceleratie en de ander bij de top! dus in principe maak je dan maar gebruik van 1 motor waarmee je acceleratie ongeveer het zelfde zal zijn als een huurkart ;)

Auteur:  jvd [ wo jun 10, 2009 10:11 pm ]
Berichttitel:  Re: Prokart overbrenging

het werkt zowiezo niet

ten eerste je koppeling trek je naar de klote, omdat je 2 verschillende toerentallen maakt, dus dat gaat enorm slippen
al zou het wel werken dan heeft het iid nog geen zin zoals in vorige berichten is verteld, je gaat dan op 1,5 motor rijden

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/