Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: gaatjes in Nikasyl wand
BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 12:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Bij het monteren van mijn cilinder, maandag avond, viel het mij op dat ik gaatjes in mijn nikasyl wand heb zitten. Hele kleine gaatjes..

Ik heb vroeger wel "chrome" cilinder wanden gehad maar ik kan mij niet heugen dat daar kleine gaatjes in zaten.
Het zou wel redelijk logisch kunnen zijn, om de olie vast te houden..
Maar ik ben eigenlijk een beetje bang dat mijn wand erg opgesleten is, wat ook weer uitzonderlijk is aangezien nikasyl knetter hard is.

Ik heb even een foto van internet gescharreld, even niet kijken naar de diagonale hoon krassen.
Het gaat mij om de gaatjes rood omcirceld, bij mij zijn er iets meer aanwezig.

Afbeelding

Ik lees her en der dat deze er expres zitten ivm zoals als eerder benoemd de olie.
Toen ik het zag schrok ik even dus vandaar dat ik hier even verhaal wil halen bij de nikasil dealers ;)

Dan rest mij de vraag nog, nikasil, ipc mag dit niet slijten... Is dit op te merken?
Ik denk dat aan kleur verandering in de wand, bijv een lichtere kleur bij slijtage..
En hoe gaan wij te werk als we een warmloper/vastloper gehad hebben en er zit zuiger restanten op de cilinder wand?

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 4:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm
Berichten: 1497
Woonplaats: Ruurlo
ook een nicasil wand zal op den duur wel slijten, ook al is deze keihard. Deze enorme hardheid maakt het juist dat er stukjes uit kunnen slaan, door materiaal harder te maken maak je het ook brosser.
Echt goed zal het niet zijn dat er gaatjes in zitten, echter zul je het door een revisiebedrijf kunnen laten beoordelen of de nicasil wand aan vervanging toe is of nog ff mee kan.

succes


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 4:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Die gaatjes zijn volgens mij niet expres erin gemaakt, maar ontstaan tijdens het proces van het aanbrengen van de nicasil laag. Schijnt geen probleem te zijn zolang ze niet al te groot en talrijk zijn.

Restanten van de zuiger kunnen voorzichtig weggehoond worden, heb ook weleens gehoord dat ze verwijderd worden met een zuuroplossing (een andere zuuroplossing dan waarmee normaal gesproken de nicasil laag verwijderd wordt natuurlijk).
Nicasil slijt trouwens ook, duurt alleen langer.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 5:01 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Om nog een vraag omtrant de nikasil..
Ik rijd nu met Castrol 2 takt olie, ik lees her en der dat deze olie niet geschikt is voor nikasil.
Tevens zij 1 van de jongens van het Fabrieks team CRG Holland hetzelfde..

Wat raden jullie aan?

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 5:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 14, 2005 12:50 pm
Berichten: 108
Woonplaats: asten
ik rijd al 4 jaar met castrol a747. nooit problemen mee gehad.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 5:10 pm 

Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm
Berichten: 153
Woonplaats: Helden
Mwa, ik denk niet dat het zo'n ramp is (al denk ik niet dat t voor olie is...is veel te lokaal, daar hebben ze hoongroeven voor). Ik heb in het verleden wel eens diepe krassen in de wand gehad zonder probleem. De zuigerveer raakt immers het onderliggend alluminium niet, en lekkage is hierbij natuurlijk niet noemenswaardig. Maar zoals gezegd slijt de nicasil wand wel door de zuigerveer. Ik heb het op twee manieren kunnen zien: 1x liet de wand los vlak boven de uitlaatpoort en verder kun je het zien als je de kop er vanaf haalt, je ziet dan een rand tot waar de zuigerveer komt dus heb je een vergelijk tussen niet en wel weg gesleten gedeelte. Aan de kleur ofzo zie je het volgens mij niet echt, na lichte slijtage begint de wand al te spiegelen en valt al moeilijk te zien of het nou nicasil (of ander gelijkwaardig materiaal) of aluminium is.


Citaat:
En hoe gaan wij te werk als we een warmloper/vastloper gehad hebben en er zit zuiger restanten op de cilinder wand?


Gewoon lichtjes honen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 8:41 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Dat vermoeden had ik, maar dan ophonen met zo'n draad met ballen..

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 9:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 31, 2006 7:19 pm
Berichten: 263
Is dat met die ballen niet OPPOETSEN. het echte honen gaat met een nicasil cylinder volgens mij niet.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 08, 2009 9:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm
Berichten: 1635
Als er teveel gaten zitten in je Nikasyl wand dan kan je je Cylinder net zo goed weggooien.
Maar je motor was toch niet ook bij de Cilinder vastgelopen"?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jul 09, 2009 6:22 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
ik begrijp dat nikasil op te honen is met een diamant honer... exact naam weet ik niet.. ;)

@washandje
nee klopt mijn bak was aan stront.. maar het viel mij op bij montage van mijn motor, en ik wilde even wat info hebben omtrent dat probleem.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jul 09, 2009 8:11 am 

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 12:23 pm
Berichten: 3158
Woonplaats: Hasselt
Het honen van een nikasyl cilinder gaat volgens mij niet. Had een grote kras in mijn cilinder en ik moest toen een nieuwe kopen. Had toen ook gevraagd om hem te honen maar de wand is keihard waardoor dit niet zou lukken..

_________________
Zanardi - Rotax Max Sr. 2011
Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jul 09, 2009 11:28 am 

Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm
Berichten: 153
Woonplaats: Helden
Citaat:
ik begrijp dat nikasil op te honen is met een diamant honer... exact naam weet ik niet..

dacht ik ook, hoe krijg je er anders hoongroeven in? Niettemin zal een beschadigde nikasil wand nooit gehoond worden aangezien de nikasil laag veels te dun is

Citaat:
Als er teveel gaten zitten in je Nikasyl wand dan kan je je Cylinder net zo goed weggooien.

Hoezo? Je kunt er toch altijd nog een nieuw wandje in laten zetten...
En ik vraag me af wat het kwaad zou kunnen als de zuigerveer nooit het onderliggend aluminium kan raken (bij krasjes/gaatjes), volgens mij lijdt het spul dan niks/nauwelijks. Het ligt er ook aan waar de beschadiging is, bovenaan de cilinder/uitlaatzijde/inlaatzijde/rond poorten zijn natuurlijk kritischer dan andere delen van de cilinder.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jul 09, 2009 8:41 pm 

Geregistreerd: wo feb 06, 2008 4:16 pm
Berichten: 115
Citaat:
Als er teveel gaten zitten in je Nikasyl wand dan kan je je Cylinder net zo goed weggooien.
Maar je motor was toch niet ook bij de Cilinder vastgelopen"?


Zeker geld teveel washandje =D)

De cylinder is nagenoeg altijd te repareren na een schade aan de Nikasyl wand.
Desnoods lassen ze de diepe groeven dicht , draaien alles weer op maat en brengen ze weer een nieuwe wand aan.

Ook kun je een Nikasyl wand netjes honen. KLeine krassen en lichte beschadigingen krijg je echter alleen uit met een diamant hoon.

http://www.powerseal.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jul 09, 2009 9:40 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 16, 2009 4:28 pm
Berichten: 1635
Nee ik heb niet geld teveel maar het is een kwestie van het beste willen voor je motor.
Ook kan het geen kwaad om het eens te vervangen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jul 09, 2009 9:44 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
sja je hele kart vernieuwen is nog beter :?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David