Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Prokart overbrenging
BerichtGeplaatst: di jun 09, 2009 8:00 pm 

Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm
Berichten: 614
Hallo (pro)karters,

Ik zat me zonet eens even te bedenken: Bij een prokart rijden ze waarschijnlijk met de zelfde tandwielverhouding bij beide motoren, maar valt er niet meer uit de blokken te halen door er verschillende vertandingen op te doen? Bijvoorbeeld je rechter blok een heel groot achtertandwiel, om koppel te hebben, maar tegelijkertijd je linker blok een klein achtertandwiel om toch een behoorlijke top te ontwikkelen.

Ik heb eigenlijk geen idee of het werkt ofzo, maar misschien is het leuk om een keer uit te proberen?

Groetjes Matthijs


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Prokart overbrenging
BerichtGeplaatst: di jun 09, 2009 8:06 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Op zich zit er wel wat in, maar stel dat het lukt met die hoge top, dan draait het ene blokje bijvoorbeeld lekker 5000 toeren (geen idee wat die blokjes kunnen draaien eigenlijk) en het andere klapt uit elkaar bij 8500 :P


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Prokart overbrenging
BerichtGeplaatst: di jun 09, 2009 8:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 08, 2008 5:21 pm
Berichten: 869
Woonplaats: Almere-Buiten
knap dat je daar aan denkt was ik niet op gekomen ik dacht dat ze 1 tandwiel hadden en dat alleen de motoren met elkaar verbonden waren

_________________
Een ongeluk zit in een klein hoekje, het geluk zit in de rest



Birel 2014 met Rotax Max Senior


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Prokart overbrenging
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2009 8:23 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jun 01, 2007 12:52 pm
Berichten: 88
Woonplaats: NOP
@vincenzo: beide motoren zijn met de achteras verbonden door een ketting.
op deze achteras zijn de tandwielen gemonteerd.

geen idee of het gaat werken je moet idd wel rekening houden dat de verhouding verschil niet te groot is.
(gemiddeld toeren 3000-4000 volgens mij)

als iemand het geprobeerd heeft hoor ik graag de uitslag [-o<

_________________
Allez zal rechtkom !!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Prokart overbrenging
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2009 8:33 am 

Geregistreerd: ma jun 09, 2008 9:58 am
Berichten: 209
Nee dat gaat niet werken.

Een motor heeft altijd een gebied waarin hij het beste z'n werk doet. Door ze met verschillende toerentallen te laten werken, heb je zowel onderin minder trek (doordat een motor onder z'n ideale toerengebied zit) en bovenin trekt hij ook niet meer goed door (doordat een motor al tegen de limiet aan zit). Je mist top, doordat die motor die teveel toeren draait niet meer meehelpt om naar de top te komen. Het is gewoon steeds alsof je met anderhalve motor rijdt. En zoals gezegd, loop je ook nog dikke kans dat je de motor die de kortste overbrenging heeft in no-time naar z'n grootje helpt, doordat de andere motor hem laat overtoeren.

Einde rechte stuk Emmen / Spa of de bocht langs de pit-uit in Berghem weleens je kleppen horen tikken? Da's een teken dat je niet verder moet gaan met die klepveren anders zegt hij 'ga maar lopen'. :lol:

_________________
#4 Kings of Karting & TM cross voor de fun
www.c2n-telematchracing.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Prokart overbrenging
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2009 9:15 am 

Geregistreerd: di jul 15, 2008 7:37 pm
Berichten: 614
Ja, dat met die vliegende kleppen had ik ook al over gedacht (heb ik ook op eind rechte stuk met me 390) maar ik dacht dat door de koppeling die ene motor voor de trekkracht toch wel stabiel zou blijven op z'n toerental.

Nou, weten we ook weer dat dit hem niet gaat worden ;)
Bedankt voor je heldere antwoord Hvb83


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Prokart overbrenging
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2009 1:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 24, 2007 6:34 pm
Berichten: 2473
Woonplaats: Eelde-Paterswolde ( DR )
zoals HVB al zegt. dat gaat niet werken, en als het al zou werken dat heeft het nog niet veel nut omdat de ene motor dan al het werk doet bij de acceleratie en de ander bij de top! dus in principe maak je dan maar gebruik van 1 motor waarmee je acceleratie ongeveer het zelfde zal zijn als een huurkart ;)

_________________
GK4 | BEKC |
------------------------------------------------------------------------------------
[b][size=110]"Karting is the most pure form of motorsports"


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Prokart overbrenging
BerichtGeplaatst: wo jun 10, 2009 10:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 28, 2004 7:11 pm
Berichten: 1610
Woonplaats: Zwolle
het werkt zowiezo niet

ten eerste je koppeling trek je naar de klote, omdat je 2 verschillende toerentallen maakt, dus dat gaat enorm slippen
al zou het wel werken dan heeft het iid nog geen zin zoals in vorige berichten is verteld, je gaat dan op 1,5 motor rijden

_________________
je kunt beter 2 keer spinnen dan 1 keer crashen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David