Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Motorafstelling
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=522
Pagina 1 van 2

Auteur:  Energy 390 [ di mei 31, 2005 4:19 pm ]
Berichttitel:  Motorafstelling

heren,

Gister heb ik mijn motor weer eens lekker laten afstellen. Ik laat dit altijd door doormiddel van een labda-meting. Hierbij wordt de brandstof/luchtverhouding in de uitlaat gemeten. Daarna wordt de motor over het gehele toerenbereik met de juiste verhouding afgesteld. Heeft iemand hier verder nog ervaring mee? Na de metingen hebben we een aantal gaatjes van de mengbuis van de carburateur dicht gesoldeerd, met als resultaat meer power in het middengebied van mijn honda. (altijd een van de problemen).

gr Roeland

ps. van dit topic kan mooi gebruik gemaakt worden om motorafstellingen uit te wisselen.

Auteur:  joris [ di mei 31, 2005 6:42 pm ]
Berichttitel: 

en als het weer verandert moet je dan weer zo'n lambda test doen??

Auteur:  M.Jansen [ di mei 31, 2005 6:47 pm ]
Berichttitel: 

Hoi,

Welke Lambda waarden heb je dan afgesteld? Even ter verduidelijking, de lambda waarde is de luchtoverschotsverhouding. Lambda 1 betekend de ideale stoichiometrische verbrandingsverhouding tussen benzine en lucht. Meestal wordt voor performance motoren lambda 0,9 gedraaid. Dit betekend dus een lichtelijk rijk mengsel. (Dit geld allemaal voor 4-takten he!) Weet je welke waarde bij jou is ingesteld? en ik neem dus aan dat de manbda verhouding over het gehele toerengebied gelijk is? (Je weet trouwens dat dergelijke praktijken voor de reglementen van de 4-takt Kartclub Twente niet zijn toegestaan he? carburateurs aanpassen dan, mocht je ooit nog plannen hebben hier mee te racen, dan weet je dat)

Groeten!
Maarten Jansen

Auteur:  David [ di mei 31, 2005 6:54 pm ]
Berichttitel: 

Waar laat je zo'n lambda meting doen, en wat kost het?

Auteur:  Energy 390 [ di mei 31, 2005 7:57 pm ]
Berichttitel: 

@Maarten. De test wordt uitgevoerd dmv een kastje waarop lampjes aangeven wat voor een labda je bij een bepaald toerental hebt. Het is het natuurlijk het mooiste als je over het gehele toerenbereik dezelfde labda hebt, helaas is dit bij een standaard honda waar jij mee rijdt niet het geval. Eén van de 'hekele' punten van een honda 390 is dat je in het middengebied iets tekort komt.
De test is natuurlijk onbelast, as zaterdag gaan we de belastte test doen.

@David: 30 euro (kleppen stellen + Afstellen carburateur) Dit laat ik doen bij een particulier.

Auteur:  langejan [ wo jul 12, 2006 10:54 pm ]
Berichttitel: 

Ow leuk !

Ik heb zelf een motec wideband lambda meter (LSU)
Dit is een 5 draads sensor die tegen een stootje kan, en ook een linear verloop heeft van lambda 0,7 tot lambda 2
Ben op 2 takten wel een beetje bang voor de olie die meeverbrand wordt.. 4 takten werkt uitstekend !

Groetjes,

Dennis

Auteur:  David [ wo jul 12, 2006 11:11 pm ]
Berichttitel: 

Hoi Langejan, welkom op het Kartforum.
Kan je wat meer vertellen over je Lambda meter? Monteer je die op je kart, of zit ie al op je kart?
Weet er zelf nog niet zoveel vanaf, behalve dan dat je met een wideband meerdere waardes kan meten ipv boven of onder een bepaalde waarde, en dat die dingen een stuk duurder zijn :P

Auteur:  langejan [ do jul 13, 2006 12:12 pm ]
Berichttitel: 

Hallo !

Ja ik heet eigenlijk Dennis, maar omdat ik voor competitie karts te rijden eigenlijk een beetje lang ben heb ik me maar langejan genoemd :)

De lambda meter zit niet permanent op de kart, maar kan d.m.v. een M18x1,5 moer in de uitlaat gemonteerd worden, het kastje zit dan op of bij het stuur. Wideband is sneller in het analyseren van uitlaatgassen, en is veel ! nauwkeuriger. Ik wil het binnenkort eens proberen op een rotax max 2-takt. 4 takt kan zowiezo omdat er geen olie meeverbrand wordt.

Ik doe voor mijn werk race en rally auto's afstellen, maar doe karten voor mijn hobby. Maar ik vind het erg leuk om te doen.
Volgende wat ik ook uit wil proberen is de kart opspannen op een vaste tafel, en dan de achteras belasten met een externe "remkracht"
Misschien hoef ik dan niet meer op de baan te klooien met schroeven schroeven en nog eens schroeven.

Groetjes,

Dennis

Auteur:  Henri [ do jul 13, 2006 7:47 pm ]
Berichttitel: 

Ik gebruik zins kort dus ook een breedband lambda sensor. De Bosch lsu.
Ik heb een systeem die je dus alrijdend kunt gebruiken. Alleen je hebt haast geen tijd om te kijken. Het is straks mogelijk om de lambda waarde te loggen tijdens het rijden op je AIM Mychron. Ik rij dus 2 takt ICC.

Mijn lambda kit heeft dus ook nog een 0-5v uitgang die ik gebruik op mijn testbank. En dat werkt perfect. Wat mij wel opgevallen is dat je beter een belaste meting met de lambda kunt doen.

Bij een 2 takt is het belangrijk dat je de waardes neemt waar de motor in zijn vermogen gebied zit. De rest moet je gewoon vergeten van het toerengebied. Ik bekijk die waarde meestal tussen de 11500 en 13000rpm. Is per motor wel eens verschillend. Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden door de 2takt olie.

Als er mensen zijn die interesse hebben in een lambda kit dan hoor ik dat graag.
Afbeelding

Auteur:  pulles [ do jul 13, 2006 8:20 pm ]
Berichttitel: 

het lijkt me niet dat je hem kan gebruiken voor de rotax max ivm de luchtvochtigheid en de temperatuur die constant veranderd(ochtend/middag).of zie ik dat verkeerd??

Auteur:  Henri [ do jul 13, 2006 8:42 pm ]
Berichttitel: 

het lijkt me niet dat je hem kan gebruiken voor de rotax max ivm de luchtvochtigheid en de temperatuur die constant veranderd(ochtend/middag).of zie ik dat verkeerd??

Je vergeet de luchtdruk. Die heeft namelijk ook invloed op je carb. afstelling.

Je kunt hem juist daarom goed gebruiken. Door de gegevens van je lambda kun je altijd het maximale uit je motor halen.

Normaal zetten rijders hun motor iets aan de rijke kant. De top rijders die dus ook de beter monteurs hebben zitten altijd scherp en die kijken niet naar een zuigertje meer of minder. Dus die willen het maximale uit de motor.

Auteur:  Beire [ do jul 13, 2006 8:56 pm ]
Berichttitel: 

Hoi Henri,

Lijkt me wel een interesante meter, maar ik vermoed dat het wel duur spul is?
Graag wat meer info: Prijs en technische gegevens, als het niet via het forum kan (reclame!) stuur je me maar een pb-tje.

Kan die meter trouwens tegen het betere smijt en gooi werk met de kart?

Auteur:  Henri [ do jul 13, 2006 9:01 pm ]
Berichttitel: 

Hoe lang je met een sensor kan doen weet ik niet. Prijzen moet ik even na kijken. Dat geef ik door aan ieder die interesse heeft.

Auteur:  willie [ do jul 13, 2006 9:02 pm ]
Berichttitel: 

heb zelf mijn kart (ICC) ook laten afstellen door henri
De motor heeft dit jaar nog niet lekker gelopen maar mbv de lambda en de testbank, waar overigens de gehele kart op kan,hebben we hem nu over het gehele gebied goeg staan nu gaan we zaterdag testen op de baan maar het gaat vast goed komen aangezien de motor nog niet zo goed heeft gelopen.
als men interresse heeft moet je henri ff mailen voor meer info heeft mij goed geholpen.

er is trouwens ook een filmpje van een kart op de testbank

Auteur:  pulles [ do jul 13, 2006 9:23 pm ]
Berichttitel: 

ja ok de luchtdruk maar zoals ik begrijp kun je hem dus tijdens het rijden mee nemen en 5 min voor een wedstrijd erafhalen (ivm gewicht)en afstellen

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/