Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
Nieuwe slipkoppeling Rotax https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=5053 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Stefan.Rovers [ di apr 21, 2009 11:34 am ] |
Berichttitel: | Nieuwe slipkoppeling Rotax |
Hey. Ik hoorde dat er nieuwe slipkoppelingen zijn voor Rotax. Een die geen veertje, rubbertjes en schoenen heeft die kapot gaan en je hele koppeling aan gort helpen. Heeft iemand hier al ervaring mee? |
Auteur: | Beire [ di apr 21, 2009 12:05 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
Wij wel, is inderdaad wel een betere versie: Geen veertjes en dergelijke die stuk kunnen zoals je zegt. Tot 30 april kan je een setje kopen waarbij ook een stel andere inwendige (ijzeren) tandwielen horen die de plastieken vervangen voor +- 180€ dacht ik. Erna worden ze een stuk duurder. Voordelen: Inderdaad héél wat minder kans op stukken, ook de ijzeren tandwielen zijn steviger dan de plastieken. De motor trekt volgens ons iets beter op omdat de koppeling pas op een hoger toerental ingrijpt. Nadeel is dat je het toerental waarop de koppeling ingrijpt niet kan aanpassen door andere veertjes te steken. Op de originele koppeling kon je dit wel. Maar dat kon je enkel als recreant, als je racet mag dit officiëel niet... Persoonlijk vind ik dit een hele verbetering. |
Auteur: | Stefan.Rovers [ di apr 21, 2009 12:35 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
Hoe makkelijk is dat om er zelf in te zetten? (Ben nog niet zo lang bezig en dus zeer onervaren in sleutelen, wel behoorlijk wat technisch inzicht ![]() |
Auteur: | David [ di apr 21, 2009 12:58 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
Niet zo heel erg moeilijk als je het juiste gereedschap hebt. Een koppelingstrekker en een tandwielblokkeermal bijvoorbeeld. |
Auteur: | IncineratorX2 [ di apr 21, 2009 1:10 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
maar wat is de reden waarom ze eerder voor de plastieken gekozen hadden : - gewichts besparing? - als ie kapot gaat heb je plastic in je carter liggen ipv metaal (scheelt neven schade) - lagere koppel maar hogere pk's, door dat je minder kinetische energie kwijt bent aan de tandwielen (lees vliegwiel afdraaien bij een auto..heeft hetzelfde effect) nu zal dit minimaal zijn. Of zie ik dat nu fout? |
Auteur: | David [ di apr 21, 2009 1:21 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
Dat zijn inderdaad de belangrijkste redenen, vooral voor wat betreft het puntje over de nevenschade zal in te toekomst nog duidelijk moeten worden of de metalen tandwielen wel een verbetering zijn. Ik sluit trouwens ook niet uit dat er in het blok van de Aprilia RS125 (waar de Rotax Max van afstamt) gedeeltelijk dezelfde plastic tandwielen zaten, en het dus ontwikkelinskosten scheelde om die ook in de Max te gebruiken. |
Auteur: | IncineratorX2 [ di apr 21, 2009 1:26 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
Rs125 lol, maat van me heeft daar ook mee gereden... Zijn die kart blokjes niet met mechanische power valve die te stellen is? De motor variant was niet afstelbaar.. Maar een magneet op je olie sluit bout scheelt ook al erg veel, maar als het metaal eenmaal vrijkomt.. Wee je (gebeentes) lagers, e.d. |
Auteur: | tinus kremer [ di apr 21, 2009 4:49 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
kun je die nieuwe koppeling op elke max zetten of alleen op de nieuwen? |
Auteur: | David [ di apr 21, 2009 5:11 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
Dat kan als het goed is op elke Max. |
Auteur: | igot [ di apr 21, 2009 6:05 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
Inderdaad elke max!! |
Auteur: | the duke [ di apr 21, 2009 6:50 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
Wij hebben deze sets in voorraad. kosten 181,90 euro. Ze zijn een stuk eenvoudiger dan de pennen en blokjes, en hebben dus ook minder onderhoud nodig. Ze maken wel een metalen tingelend geluid. Peter |
Auteur: | Beire [ di apr 21, 2009 6:57 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
@ Incinerator: Je hebt gelijk dat de plastieken tandwielen lichter waren wat de motor lichter doet lopen maar de koppeling was dan weer zwaarder. Nu zijn de tandwielen inderdaad zwaarder (wegens van ijzer gemaakt) maar de koppeling is dan weer lichter uitgevoerd. Ik denk dat ze bewust voor ijzeren tandwielen gekozen hebben omdat die minder snel stuk zouden gaan en de koppeling is nu ook betrouwbaarder wegens héél wat minder onderdelen. Een vooruitgang dus. Wat me wel ergert is dat er ook een geupdate cylinder is uitgebracht. Het komt er dus op neer dat je als competitiepiloot al in extra kosten valt om alles te updaten want doe je het niet kom je te kort. En dan heb je nog geen meter gereden... |
Auteur: | the duke [ di apr 21, 2009 7:00 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
De nieuwe cilinders zijn niet sneller dan de 2007 cilinders, die er orig jaar op zijn gekomen. Ze hebben meer trekkracht onderin waardoor je met een kleinere tandwielverhouding kunt rijden. Op het wk in Spanje heeft men ze zelfs weer omgezet naar de 2007 cilinders omdat deze sneller waren. |
Auteur: | Beire [ di apr 21, 2009 7:12 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
Okay duke, maar het hangt toch wel van circuit tot circuit af moet je toegeven. Er zijn banen waar ze net wél sneller zijn is onze ervaring. Meer trekkracht onderin is sneller weg na de bocht en aan het eind van het rechte stuk meer top. De layout van het Spaanse circuit ken ik niet maar geloof je best wel hoor. |
Auteur: | Sander [ wo apr 22, 2009 2:43 pm ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe slipkoppeling Rotax |
in de dd2 klasse konden we in spanje(zuera) met een langere bak rijden als de nieuwe cilinder erop zat! de oude cilinders hadden onderin niet genoeg trekkracht voor deze verhouding. Op het enorme rechte stuk kon je het ook duidelijk zien. Helaas gingen bijna alle 2009-cilinders kapot daar.. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |