Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 11:34 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 28, 2008 10:59 am
Berichten: 10
Hey.

Ik hoorde dat er nieuwe slipkoppelingen zijn voor Rotax. Een die geen veertje, rubbertjes en schoenen heeft die kapot gaan en je hele koppeling aan gort helpen.

Heeft iemand hier al ervaring mee?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 12:05 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Wij wel, is inderdaad wel een betere versie: Geen veertjes en dergelijke die stuk kunnen zoals je zegt.
Tot 30 april kan je een setje kopen waarbij ook een stel andere inwendige (ijzeren) tandwielen horen die de plastieken vervangen voor +- 180€ dacht ik. Erna worden ze een stuk duurder.

Voordelen: Inderdaad héél wat minder kans op stukken, ook de ijzeren tandwielen zijn steviger dan de plastieken. De motor trekt volgens ons iets beter op omdat de koppeling pas op een hoger toerental ingrijpt. Nadeel is dat je het toerental waarop de koppeling ingrijpt niet kan aanpassen door andere veertjes te steken. Op de originele koppeling kon je dit wel.
Maar dat kon je enkel als recreant, als je racet mag dit officiëel niet...

Persoonlijk vind ik dit een hele verbetering.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 12:35 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 28, 2008 10:59 am
Berichten: 10
Hoe makkelijk is dat om er zelf in te zetten? (Ben nog niet zo lang bezig en dus zeer onervaren in sleutelen, wel behoorlijk wat technisch inzicht :wink: )


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 12:58 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Niet zo heel erg moeilijk als je het juiste gereedschap hebt. Een koppelingstrekker en een tandwielblokkeermal bijvoorbeeld.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 1:10 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
maar wat is de reden waarom ze eerder voor de plastieken gekozen hadden :

- gewichts besparing?
- als ie kapot gaat heb je plastic in je carter liggen ipv metaal (scheelt neven schade)
- lagere koppel maar hogere pk's, door dat je minder kinetische energie kwijt bent aan de tandwielen (lees vliegwiel afdraaien bij een auto..heeft hetzelfde effect) nu zal dit minimaal zijn.

Of zie ik dat nu fout?

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 1:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Dat zijn inderdaad de belangrijkste redenen, vooral voor wat betreft het puntje over de nevenschade zal in te toekomst nog duidelijk moeten worden of de metalen tandwielen wel een verbetering zijn.
Ik sluit trouwens ook niet uit dat er in het blok van de Aprilia RS125 (waar de Rotax Max van afstamt) gedeeltelijk dezelfde plastic tandwielen zaten, en het dus ontwikkelinskosten scheelde om die ook in de Max te gebruiken.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 1:26 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 26, 2008 4:39 pm
Berichten: 2289
Woonplaats: Goor
Rs125 lol, maat van me heeft daar ook mee gereden...
Zijn die kart blokjes niet met mechanische power valve die te stellen is?
De motor variant was niet afstelbaar..

Maar een magneet op je olie sluit bout scheelt ook al erg veel, maar als het metaal eenmaal vrijkomt..
Wee je (gebeentes) lagers, e.d.

_________________
Zanardi 2014 - Honda GX390
vanKart Tomahawk '03 - TM K9 ICC '03
Mari Delta '08 - Honda GX390
http://www.wazda.nl - Private Cloud Hosting (Iaas), Hosted services, Dienst verlening in ICT
http://www.mnmclan.nl - Lan-Party's 4 the win!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 4:49 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 16, 2006 9:39 am
Berichten: 701
Woonplaats: lutten
kun je die nieuwe koppeling op elke max zetten of alleen op de nieuwen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 5:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Dat kan als het goed is op elke Max.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 6:05 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 13, 2005 1:20 pm
Berichten: 1506
Inderdaad elke max!!

_________________
Goedkope karts & onderdelen: Pitstop Kart Products
Wordt ook lid van onze hyves: http://pitstopkartproducts.hyves.nl/


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 6:50 pm 

Geregistreerd: za mei 20, 2006 7:52 pm
Berichten: 578
Woonplaats: THORN
Wij hebben deze sets in voorraad. kosten 181,90 euro.
Ze zijn een stuk eenvoudiger dan de pennen en blokjes, en hebben dus ook minder onderhoud nodig. Ze maken wel een metalen tingelend geluid.

Peter


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 6:57 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
@ Incinerator: Je hebt gelijk dat de plastieken tandwielen lichter waren wat de motor lichter doet lopen maar de koppeling was dan weer zwaarder.
Nu zijn de tandwielen inderdaad zwaarder (wegens van ijzer gemaakt) maar de koppeling is dan weer lichter uitgevoerd.
Ik denk dat ze bewust voor ijzeren tandwielen gekozen hebben omdat die minder snel stuk zouden gaan en de koppeling is nu ook betrouwbaarder wegens héél wat minder onderdelen.
Een vooruitgang dus. Wat me wel ergert is dat er ook een geupdate cylinder is uitgebracht.
Het komt er dus op neer dat je als competitiepiloot al in extra kosten valt om alles te updaten want doe je het niet kom je te kort. En dan heb je nog geen meter gereden...


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 7:00 pm 

Geregistreerd: za mei 20, 2006 7:52 pm
Berichten: 578
Woonplaats: THORN
De nieuwe cilinders zijn niet sneller dan de 2007 cilinders, die er orig jaar op zijn gekomen. Ze hebben meer trekkracht onderin waardoor je met een kleinere tandwielverhouding kunt rijden. Op het wk in Spanje heeft men ze zelfs weer omgezet naar de 2007 cilinders omdat deze sneller waren.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 7:12 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Okay duke, maar het hangt toch wel van circuit tot circuit af moet je toegeven. Er zijn banen waar ze net wél sneller zijn is onze ervaring. Meer trekkracht onderin is sneller weg na de bocht en aan het eind van het rechte stuk meer top. De layout van het Spaanse circuit ken ik niet maar geloof je best wel hoor.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo apr 22, 2009 2:43 pm 

Geregistreerd: vr dec 05, 2008 10:53 am
Berichten: 63
Woonplaats: De Lutte
in de dd2 klasse konden we in spanje(zuera) met een langere bak rijden als de nieuwe cilinder erop zat! de oude cilinders hadden onderin niet genoeg trekkracht voor deze verhouding. Op het enorme rechte stuk kon je het ook duidelijk zien. Helaas gingen bijna alle 2009-cilinders kapot daar..


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David