Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2009 9:35 am 

Geregistreerd: di jan 27, 2009 7:14 pm
Berichten: 9
Ik ben net in het bezit van een Kombikart met TKM K4S motor. Ik kon hem voor heel erg weinig geld kopen, vanuit een failliet
bedrijf (boedel). Ik heb het idee dat de kart heel erg lang heeft stilgestaan, benzine was erg oud en dito olie.
Ik heb alles vervest en de carburateur schoongemaakt.
Bij de eerste start veel rook en moeilijk stationair te krijgen. Telkens weer de olie ververst, kwam veel vuile troep uit. Nu loopt hij netjes stationair. Na een paar keer rijden op en neer in de straat, olie verversen. Komt na 4 x tocch wel bruin er uit..
Het probleem is het volgende. Bij middel toerenbereik ca 7000 rpm, gaat alles goed. Bij hoge toeren gaat de motor roken. Theorie is olie wordt dunner --> olieschraper niet helemaal best --> olie in verbrandingskamer. Positief opgevat dan. Ergher geval is slijtage zuiger en / of cilinder.
Ik heb er v olsynteet in gedaan (5W40). Volgens boekje moet er 0W40 in na inlopen en inloopolie is 10W40 (halfsynteet).
Ik heb het vermoeden dat er iets vastzit (olieschraper ?), indien de motor veel slijtage heeft, zou hij ook niet echt netjes stationair
lopen. Hij heeft vermogen zat.

Iemand van jullie ervaring of tips ? gebruik ik de verkeerde olie ? Kan de olieschraper vastzitten ? (en zo ja hoe krijg ik die eenvoudig los ?)

Met vriendelijke groet,

Hilco


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2009 9:52 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm
Berichten: 1133
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Aanbeveling is om de door Tal-ko voorgeschreven olie te gebruiken, zelfs het merk Castrol.
Het probleem met roken komt mij niet bekend voor met de TKM, moeilijk stationair lopen is wel een ervaring die ik heb.
NA iedere keer rijden de olie verversen is een pre, de olie die eruit komt is overigens altijd pikzwart. Belangrijk is dat de magneet aan de aftapbout geen ijzerdeeltjes bevat, enige drap is wel normaal.

Ik kan je eventueel wel helpen aan een telefoonnummer van iemand die de motoren reviseerd voor Nederland, die kan denk ik wel een hoop vragen beantwoorden. Stuur maar ff een PB'tje anders.


Verder een hele leuke motor die TKM, op circuit Driebergen rijden er een hele boel.

_________________
Kartloos
Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven


Omhoog
 Offline Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2009 12:42 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm
Berichten: 3540
Woonplaats: Lopik
@Hilco,

Het belangrijkste bij de TKM is de olie; omdat er maar erg weinig in gaat (250cc, doe er ook niet meer in want dat is niet goed!) is dit het kritieke punt van de TKM motor. Let er op dat na elke dag dat je gereden hebt je de olie vervangt (of na 2 draaiuren voor het geval je meer op 1 dag rijdt) en meet hoeveel olie er uit het carter komt. Dit moet minimaal 200cc zijn na 2 uur, anders is er een probleem en zit je waarschijnlijk tegen een revisie aan. Normaal bij goed onderhoud en goed warm rijden zou dat na 80-100 uur zijn. Belangrijk is te weten hoeveel de motor tot op heden heeft gedraaid, maar ik denk dat dat moeilijk te achterhalen is.

Ik heb zelf helaas een slechte ervaring gehad wat dat betreft met de TKM en moest de motor compleet laten reviseren na circa 4 draaiuren na aankoop (de verkoper had me opgelicht; hij beweerde dat de motor slechts 40 uur max. had gelopen.... maar gaf niet meer thuis na constatering van het probleem en de benodigde revisie). Dus mocht je motor olie verbruiken, dan raad ik je aan hem uit voorzorg te laten reviseren. Heeft twee voordelen: je weet dat hij dan helemaal top is en je kunt er voorlopig mee vooruit en daarnaast bespaard het je veel geld, want mocht ie vastlopen dan ben je verder van huis (reken dan op 1.300 euro).

En wat 954rr zegt klopt, olie moet zwart zijn na gebruik, niet bruin. En gebruik inderdaad de voorgeschreven olie (0w40, geen 5w40) want dat komt erg nauw allemaal. En probeer de maximale toeren rond de 11.500 te krijgen met de tandwielverhouding, dan haal je het meeste uit het blok (heeft relatief veel koppel over het gehele toerenbereik). Die laatste 300-450 toeren heb je als recreant niet echt nodig en je blok blijft langer heel. Ik zelf zat meestal op max. 11.600 toeren.

Mocht je meer vragen hebben, stuur maar een PB en ik zal proberen je te helpen. En er is maar 1 persoon in NL die de officiele opleiding heeft gevolgd om de TKM te onderhouden en reviseren en dat is degene die 954rr bedoelt (Ronald Kleinherenbrink, nummer heb ik ook voor je mocht het nodig zijn).

Succes met je TKM en wie weet kom je er een keer mee naar Driebergen, daar rijden er een aantal rond en kun je leuk met deze jongens strijden.

_________________
CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018)
----------------------------------------------------------


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David