Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gebruikt frame
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2005 1:52 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
Hoe kun je controleren of het frame nog recht / stijf is?

Ik heb een keer gehoord dat wanneer je de kart op de grond zet, en het stuur volledig naar links uitslaat, dat dan het linker achterwiel iets van de grond moet komen, of in ieder geval opgetild moet worden.

Is dat een betrouwbare meeting?
Zijn er nog meer 'trucjes' om het frame te controleren?

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2005 2:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 04, 2005 2:50 pm
Berichten: 236
Woonplaats: sint maria lierde
waterpas :-)
nee je meet diagonaal van uiteinde as voor naar uiteinde as achter.
beide metingen zijn exact hetzelfde bij een nieuwe frame.
Als het frame nog goed is mag dit bijna niet afwijken.

_________________
Karten is een besmettelijke ziekte in de positieve zin


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2005 3:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm
Berichten: 910
Woonplaats: Deventer
das ook niet helemaal kloppend.. je as kan vaak schuin in het frame gemonteerd worden (door speling) en je uitlijning kan fout staan...

Waterpas op de fuseehouders en de lagerhouders geeft een geode indicatie.

_________________
Afbeelding
http://www.rikvanbeek.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2005 5:49 pm 

Geregistreerd: wo maart 23, 2005 2:43 pm
Berichten: 134
Woonplaats: Enschede
Ik kwam er een tijdje geleden achter dat mijn frame ook krom was.. (Nu is ie dat gelukkig niet meer! :D)
Maar bij mij was het dus als de kart op een vlakke ondergrond stond, en je stuurt volledig naar links dat tilt ie het rechterwiel op. Dan meet je die afstand, en doe je hetzelfde voor de rechterkant. De afstand moet dan hetzelfde zijn (als alles gelijk is afgesteld.) Bij mij ging het ene wiel de lucht in, en het andere bleef op de grond staan.. :roll:
Hij is toen met 'de hand gericht' op de manier zoals Rick al aangaf: Waterpas op de fuseehouders, en alles klopt weer volgens alle metingen :D

Groeten


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2005 6:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
maarja, dan moet de kart dus wel goed uitgelijnd zijn, en dat kan ik zo 123 ook niet controleren..............dus word moeilijk.

En hoe zit dat nou met die wiel-omhoogt-til-check
als je naar links stuurt, moet dat het linker of het rechterachterwiel omhoog gaan?

@ wesley, hoe heb je het frame 'met de hand' gericht?

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2005 12:58 am 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 12, 2005 5:14 pm
Berichten: 910
Woonplaats: Deventer
Hele sterke handen! Danoontje POWERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

_________________
Afbeelding
http://www.rikvanbeek.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2005 11:21 am 

Geregistreerd: wo maart 23, 2005 2:43 pm
Berichten: 134
Woonplaats: Enschede
Rick snapt het.. :wink:

Nee helaas ben ik niet zo'n beer.. :P Wat toch ook wel weer zijn voordelen heeft in de kart natuurlijk :D

Het frame is waterpas op de grond gezet (zodat ie dus helemaal vlak stond) met de voorwielen eraf. Toen is er een enorme ijzeren stang gepakt, met allerlei doeken eromheen om het frame te beschermen, en deze ging van links naar rechts door het frame heen.. Aan de voorkant (sorriej moeilijk uit te leggen) We hebben met 3 man op de kart gestaan :roll: en de 4e man trok de ijzeren stang omhoog. Het was me toch een potje fitness! Maar wat er dus gebeurde was dat de 'linkervoorwielophanging' (ik weet het echt niet makkelijk te omschrijven) omhoog werd gebogen, zodat de bovenkant van de linkerfuseehouder weer precies waterpas stond met de rechter.

Volgens alle metingen is het frame nu dus weer recht, maar voor alle zekerheid gaat hij waarschijnlijk binnenkort nog een keertje op de richtbank.

@ Skeurijzer.. Jij zei: 'Ik heb een keer gehoord dat wanneer je de kart op de grond zet, en het stuur volledig naar links uitslaat, dat dan het linker achterwiel iets van de grond moet komen, of in ieder geval opgetild moet worden.'

Bij mijn kart komt dan dus het voorwiel omhoog en niet het achterwiel. Wij hebben het dus met de voorwielen gecontroleerd. Ik krijg alleen het achterwiel de lucht in als ik rijdend door bochten ga.. :wink:

Groeten


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2005 12:11 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 5:23 pm
Berichten: 297
Woonplaats: Almelo
Hej Wesley,

En dat is ook volkomen normaal wat je zegt. Als je stilstaat heb je geen middelpuntsvliedende krachten, daardoor zorgt puur de gewichtsverdeling ervoor welk wiel wordt opgetild, en dat is dan natuurlijk je voorwiel. (bij links sturen het rechterwiel en andersom). Pas wanneer je in een bocht rijd zorgt de middelpuntsvliedende kracht ervoor dat je kart over het binnenste voorwiel en buitenste achterwiel "kantelt" waardoor je je achterwiel optilt.

groeten!
Maarten Jansen

_________________
BRM-Rotax-Max NAB


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2005 6:23 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
nou kan ik et even nie meer volgen, wat is nou de goede truck?
want de een zegt me als je naar links stuurt, dat het rechterachterwiel omhoog komt, een ander zegt het linkerwiel, en weer andere zegt het linkervoorwiel?

Wat is nou de juiste?

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Laatst bijgewerkt door SkeurijzeR op vr mei 20, 2005 7:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2005 6:31 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm
Berichten: 1359
Woonplaats: Fijnaart
als je links stuurt dan komt het rechter voorwiel los
als je rijd ook maar door de krachten kantel je naar buiten toe en komt het binnenste achterwiel los
in dit geval dus links
snappie ??? :D

_________________
Driften kost tijd [-X , het is alleen zo leuk 8-[


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2005 7:40 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
ja........rechter voorwiel hadden we nog niet gehad............nu weet ik helemaal niet wie ik moet geloven................. :roll:

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2005 7:46 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am
Berichten: 2239
Woonplaats: Wijchen City
Eh je vergeet er 2 : stuurwiel en vliegwiel! :mrgreen: :twisted: :mrgreen:


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2005 7:50 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
tandwiel!!! :P hahaha

nee ff zonder gekkigheid, welk wiel(band en velg) moet nou omhoog komen?

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2005 7:54 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am
Berichten: 2239
Woonplaats: Wijchen City
Geen idee echt niet, kijk eens op de site van vav der spoel, www.kartservice.nl


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2005 7:59 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 21, 2004 3:20 pm
Berichten: 1359
Woonplaats: Fijnaart
als je het stuur naar links draait gaat het rechter voorwiel omhoog

maar je gaat linksaf
door alle krachten gaat het gewicht naar buiten toe
dat heet centrifugaalkrachten
door die kracht verplaats dus het gewicht naar rechtsvoor
maar daar komt je wiel omhoog
omdat alles stijf is komt je linker achterwiel los
daardoor kan je makkelijker de bocht om met een starre achteras
als dit niet zo zou zijn gaat het sturen veel zwaarder en heb je veel meer wrijving en kost het snelheid

_________________
Driften kost tijd [-X , het is alleen zo leuk 8-[


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David