Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
stuurinrichting https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=4923 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | david881@msn.com [ do maart 19, 2009 5:24 pm ] |
Berichttitel: | stuurinrichting |
Hallo allemaal, ik heb een vraag met betrekking tot mijn stuurinrichting van mijn mach 1 chassis. onlangs stond mijn kart op de bok. opeens zag ik iets heel raars. op het moment dat ik het stuur naar rechts deed, ging mijn linkerwiel niet volledig mee. hij gaat wel mee, maar niet zo ver als de rechter. dus eigelijk staat mijn rechterwiel dan verder naar rechts dan de linker. weet iemand waar dit aan ligt? heb de spoortstangen en fusee's gecheckt of alles goed vastzit, en dat zit het! alvast bedankt voor jullie reacties David |
Auteur: | Sjoran [ do maart 19, 2009 5:27 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
Dat hoort zo..... Als het goed is doet die dat de andere kant op ook..... |
Auteur: | Scarto [ do maart 19, 2009 5:29 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
Als hetzelfde gebeurd als je het stuur naar links doet, alleen dan omgekeerd (Rechter wiel gaat minder ver dan het linker) dan is dit volledig normaal. Dit noem je het Ackerman-effect, en word veroorzaakt door het punt waar je beide spoorstangen bevestigd zijn aan je stuurstang. Ik heb ooit al eens een internet-pagina gezien waar het haarfijn word uitgelegd. Zal hem nog wel even voor je opzoeken! Ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord! Groet Matthijs |
Auteur: | david881@msn.com [ do maart 19, 2009 5:30 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
klopt!! de andere kant doet het ook. wat mij dus opviel was dat als ik naar recht stuur, de linker spoorstang nog verder doordraaide... bedankt alvast voor jullie reacties jongens! |
Auteur: | Philipper [ do maart 19, 2009 5:34 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
Ja je draaid naar rechts en je linkerwiel komt mee en dan draaid hij zelfs wel wat terug naar links = Volkomen normaal Maar sturen doet hij wel hoor ![]() |
Auteur: | david881@msn.com [ do maart 19, 2009 5:48 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
bedankt voor de reacties, mijn vraag is beantwoord! ![]() |
Auteur: | marlon_ruchtie [ do maart 19, 2009 6:48 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
Klopt inderdaad wat Scarto zegt. Het ackerman effect heeft te maken met de bevestiging van de spoorstangen op de fusee. Zoals je bij de kart kunt zien zit de bevestiging onder een hoek. Wanneer je wielen recht staan, kun je lijnen doortrekken vanaf de fusee's en het kruispunt van deze twee lijnen komt dan in het midden van de achteras te liggen. Effectief komt het erop neer dat het binnenste wiel verder stuurt dan het buitenste wiel, wat ook wel logisch is omdat het binnenste wiel natuurlijk een veel krappere draai moet maken. Voor een verduidelijking: (je moet even twee keer kijken, maar hij kopt wel) Klikkerdeklik |
Auteur: | david881@msn.com [ do maart 19, 2009 7:20 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
dankje Marlon voor de link. Het is mij duidelijk ![]() |
Auteur: | david881@msn.com [ vr maart 20, 2009 6:42 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
heb nog een klein vraagje! hoe strak spannen jullie de ketting over het algemeen van een max? thanks!! |
Auteur: | Philipper [ vr maart 20, 2009 6:53 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
Je draaid de moeren onder je blok los en je verschuift dit naar voor je ketting moet wel 1cm speling hebben vergeet dat niet ... |
Auteur: | david881@msn.com [ vr maart 20, 2009 6:57 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
heb de motor naar voren geschoven d.m.v de moer aan te draaien die de motor naar voren duwt. je bedoelt dus de speling van 1cm om je ketting naar boven en beneden te bewegen? is er een truukje om te weten of je ketting op de juiste spanning staat? bedankt!! |
Auteur: | Scarto [ vr maart 20, 2009 7:30 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
Je weet of de ketting goed gespannen is als je deze 1cm naar boven of naar beneden kunt bewegen. Dan kan de ketting nog wat werken, maar vliegt hij er niet zomaar af. |
Auteur: | Philipper [ vr maart 20, 2009 7:56 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
Je moet de ketting omhoog trekken en dan naar beneden duwen de speling moet dan 1cm zijn |
Auteur: | Beire [ vr maart 20, 2009 8:26 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
Niet vergeten om na het opspannen eens met je wiel/achteras te draaien om te kijken of je ketting op alle punten even strak is. Als blijkt dat je ketting op het ene punt wat losser is dan op een ander neem je het strakste punt en regelt daar je spanning op af. |
Auteur: | david881@msn.com [ za maart 21, 2009 12:07 pm ] |
Berichttitel: | Re: stuurinrichting |
hele goede tips! |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |