Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: toeren, koppel, vermogen
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2005 3:43 pm 
hey iedereen, ik ben nieuw hier.
ik kom eigenlijk van het scooterforum, en ik zie ook dat dit nog een vrij jong forum is.... hopelijk kunnen jullie me toch wat vertellen.

ik vroeg me af hoe het zit met het koppel-toerentalkarakteristiek van de 2takt membraan gestuurde kartmotoren.
kan iemand mij er wat meer over vertellen ?

greets


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2005 4:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm
Berichten: 917
Woonplaats: Alkmaar
Zal wel ff zoeken,
ga je projectje beginnen ofzo ? ;)

_________________
[url=http://www.energycorse.com]
Energy Corse
[/url]


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2005 5:56 am 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
een 100 cc staat breed en een icc 125 schakel staat op piek


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 19, 2005 9:12 pm 
nee geen projectje, maar ik heb het id dat kartmotoren verder ontwikkelt zijn dan scooters, en ik vraag me af of we misschien ergens meer vermogen uit kunnen halen :)
ik ben dus opzoek naar top(piek)vermogen, niet naar een brede powerband of een endurance motortje...


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 19, 2005 9:29 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Oeps... Aerox-Evo70.... vergeten in te loggen....

Op zoek naar het uiterste is altijd qua techniek een goede voornemen,
we hebben op het forum een aantal goede techneuten bijzitten die jou
over kartmotoren dat haarfijn kunnen uitleggen.

Ik hoop dan ook dat je daar verder mee zou kunnen komen.

Echter ik wil je ook vragen om dit topic te gebruiken om alleen info in
te winnen over de kartmotoren zelf.
Zonder dat we het doorhebben, zitten we straks met z'n allen trucks
te verzinnen om Scooters sneller te krijgen en dat moet ik als Moderator
helaas zien te minimaliseren.

Wellicht dat jij vanuit jou Scooter (Tuning) ervaring nog enige tips hebt
voor diegene die daar verder mee zouden willen expermiteren.
Nou moet ik zeggen dat een standaard Kart al vele malen harder gaat
dan een Scooter, maar wellicht heb jij wel die ene tip waardoor je net
2-3 tienden van een seconden harder gaat.

Oh ja.. bedankt voor de interesse voor ons Kartforum.

L8ter

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 19, 2005 9:39 pm 
inderdaad vergeten in te loggen, bedankt voor je reactie :)

het gaat mij hier om het verbeteren van een 2takt motor.

ik heb gehoord, dat de 125cc kartmotoren al boven de 40pk zitten...
dan vraag ik mij af hoe ze aan zoveel vermogen komen ?
gewoon wat specificaties van de motoren zou al leuk zijn.

slag, boring, timing, toernental, koppel, carburateur, membraangrootte en hoek, etc.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 19, 2005 9:45 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 06, 2004 8:35 pm
Berichten: 7480
Woonplaats: Wateringen - Den Haag
Heeee,
Maar dat is niet zo moeilijk te vinden.

Mats en Skeurijzer zijn daar kanjers in.... heren???
kunnen jullie hier de helpende hand bieden aub ???

kijk anders even op : http://www.skeurijzer.tk onder kart en 2-takt motoren.

Thx.

_________________
Hell was Full..... That's why I came back !

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 19, 2005 10:16 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
jij moet info zoeken van 125 cc icc schakel blokken die hebben piek vermogen van over de 50 pk hoe ze het doen is mij een raadsel ik weet alleen dat dat de motoren zijn met het hoogste piek vermogen


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2005 3:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
inderdaad. de 125cc schakels, en dan eigenlijk de ICC motoren (luchtinlaat aan de voorkant) die leveren meestel wel een vermogen van 40 tot 50 pk (afhankelijk in hoeverre ze getuned zijn, maar standaard 40pk is normaal. Maar deze motoren kunnen amper 10 draaiuren volhouden, dan moeten ze al weer gereviseerd worden. Prijzen van deze motoren liggen rond de 3000 tot 3500 euro. En een revisie kost ook al zo paar honder euro per keer. Dus ik weet niet of dat wel een goed idee is voor een scooterproject (als je genoeg geld hebt, natuurlijk geen probleem)

de 125cc automaten leveren rond de 30pk, draaien minder toeren, en kunnen ook meer uren draaien voor ze gereviseerd moeten worden (30 tot 50)

Ik weet niet of het joe doel is om een kartblok op een scooter te bouwen?

In iedergeval wat info van een paar motoren hieronder, als je op internet gaat zoeken, dan zul je wel meer van deze specs kunnen vinden van andere motoren.

[hr]
Afbeelding
YZ125 Race Kart Engine Specifications:(cross)
Type 2-stroke, single cylinder, case induction reed valve
Displacement 124cc
Bore x Stroke 54 x 54.5 mm
Cooling Liquid, self contained pump
Starting Push
Dry Weight 42 lb
Lubrication premix, 30:1, Yamalube 2R
Carburetor Mikuni TMX38
Ignition CDI
Drive 428 x 16
Clutch Wet, Multi-disc
Transmission 6-Speed
1st - 2.307
2nd - 1.866
3rd - 1.529
4th - 1.286
5th - 1.130
6th - 1.000
[hr]

Afbeelding
Pavesi Specifications (icc)
Cylinder volume 124,70 cc.
Stroke 54,45 mm
Bore 54,00 mm
Cooling system Liquido - Fluid
Carter cooling Liquido - Fluid
Admission system Lamellare - Lamellar
Number transfer ducts 5
Number of exhaust ports 3
Combustion chamber bronzo
Carburetor vedi sotto - see below
Clutch Olio - Oil
Gear 6
[hr]

Afbeelding
Motori Seven TAG Specifications (automaat)
Cilinder inhoud :124,58 ccm
Boring : 54,00 mm
Slag : 54,40 mm
Sturing : Membraam
Cilinder : Nikasil
Gewicht : 14,5 Kg
Koppeling : Centrifugaal Koppeling
Koeling : Water
Carburateur : Dell'Orto VHSH 30 mm
Vermogen : 32 Pk bij 12.500 Rpm/Min
[hr]

Afbeelding
Rotax max Specifications (automaat)
Bore 54,0 mm
Stroke 54,5 mm
Displacement 124,8 cm3
Capacity 21 kW / 11500 rpm
Torque 21Nm / 8750 rpm
Dry centrifugal clutch
Intake silencer with integrated air cleaner
Oil in fuel, high quality 2-stroke oil, mixing ratio 2%
Pneumatic exhaust valve
[hr]

Je vraagt je af hoe je zoveel pk uit 125cc haalt.
Maar scooters met 70cc en snel spul hebben toch ook al 20 pk?
dus das zeg maar ff 40pk met 140cc.........

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2005 11:31 pm 
ok, dus de ICC motoren zijn interessant, 10 draaiuren is erg veel btw, ik denk dat ik daar 2 jaar over doe... (sprintwedstrijden)

ik zat er eigenlijk niet aan te denken zo'n soort blok op de scooter te maken, aangezien dat niet mag van de reglementen :)
maar het lijkt me wel interessant om te zien hoe er zoveel vermogen uit te halen valt.

ik zal eens googlen op ICC kart motoren.

tnx voor de info :)


ps, het nederlands record staat nu op 23,3pk met 70cc :P


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 21, 2005 12:24 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
de principes zijn eigenlijk hetzelfde

grote cilinderinhoud
hoge compressie
alles zo licht mogelijk (veel toeren) (compelete kart met motor weegt minder als scooter)
zon groot mogelijke carberateur
groot membraam
veel en grote (spoel)poorten
uiteraard het juiste mengverhouding van de brandstof
en goede afstelling van de onsteking.
En dan kun je met de overbrenging bepalen of je snel optrekt (met karten) of hoge top (scooters)

En zo werkt het bij alle motoren; karts, crossmotoren, scooters, etc etc
Hoeveel toeren draaien scooterblokken als ze in die mate getuned zijn?
de kart motoren (100cc in elk geval, icc weet ik niet exact) draait over de 20.000rpm

Maar in verhouding is 23.3 pk uit 70cc net zon goede prestatie als 42pk uit een 125cc
(23.3 x2= 46.6pk op 140cc.........46.6/140*125 = 41.61)

Echter bij karting gaat het meer op de trekkracht (koppel) aangezien het bocht uit bocht in werk is (je wint weinig tijd door als snelste over het rechte stuk te rijden, en je verliest veel als je langzaam de bochten uit komt)

De timing van de poorten en ontsteking worden niet snel prijs gegeven, dus zal wel moeilijk worden om daar achter te komen
(je kunt naar karttuner gaan, en vragen of je een poortenmap mag maken, niet geschoten is altijd mis)

ik hoop dat je er wat aan hebt.........

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 21, 2005 4:13 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 07, 2005 5:02 pm
Berichten: 917
Woonplaats: Alkmaar
een max. getunede 70cc, draait zo rond de 14.500 toeren ( goed afgesteld )
maximale wat ik weet dat ooit uti een 70cc cilindertje is gehaald is 27 pk,
(dit was een MHR Speed)
dit was overigens niet in nederland,
maar die 23,3 is in nederland ook al overschreden,

_________________
[url=http://www.energycorse.com]
Energy Corse
[/url]


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 21, 2005 10:59 pm 
door wie ? :O maarja, dit topic ging niet over scooters :)

om even dieper in te gaan op wat skeurijzer zegt:
zo groot mogelijke carb en membraan ? :rolleyes:
met een te grote carb wordt de stroomsnelheid te laag en werkt het niet goed, bij een membraan met een doorlaat groter dan 115% van je carb gaat het ook niet optimaal werken...

mijn vraag is eigenlijk: Hoe kan je nou zoveel toeren draaien (20k) en toch nog koppel overhouden ?
mijn ervaring is dat je voor veel toeren een hoge timing nodig hebt (algemeen bekend) bij die hoge timing is het onmogelijk om nog koppel voer te houden, en dan moet je er ook nog eens een uitlaat voor maken...

door de variomatic gaat het mij dus niet om koppel maar puur om vermogen :)


ps: een sprintscootertje weegt ook maar 40 kilo, en het gaat zeker wel om trekkracht, topsnelheid van 125 is meer dan genoeg.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 22, 2005 6:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 26, 2004 1:04 pm
Berichten: 864
Aerox-Evo70 schreef:
zo groot mogelijke carb en membraan ?
met een te grote carb wordt de stroomsnelheid te laag en werkt het niet goed, bij een membraan met een doorlaat groter dan 115% van je carb gaat het ook niet optimaal werken...

Je kent dat dus allemaal al, dan zal je ook wel weten hoe het moet toch :lol:

Aerox-Evo70 schreef:
mijn vraag is eigenlijk: Hoe kan je nou zoveel toeren draaien (20k) en toch nog koppel overhouden ?
mijn ervaring is dat je voor veel toeren een hoge timing nodig hebt (algemeen bekend) bij die hoge timing is het onmogelijk om nog koppel voer te houden, en dan moet je er ook nog eens een uitlaat voor maken...


De kart motoren hebben vooral kracht in de hoge toeren, dus dat is ook de kunst van het karten, de motor in toeren houden. Zodra je de motor laat zakken in toeren, duurt het een tijd voor je weer op gang bent.

_________________
Afbeelding
To finish first, you first have to finish!


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 24, 2005 7:16 pm 
SkeurijzeR schreef:
De kart motoren hebben vooral kracht in de hoge toeren, dus dat is ook de kunst van het karten, de motor in toeren houden. Zodra je de motor laat zakken in toeren, duurt het een tijd voor je weer op gang bent.


daar doel ik dus ook op :)
je gaat op zoek naar topvermogen, maar zoek je dat in het toerental of in het koppel ?
als voorbeeldje, als ik met een timing van 200/138 14,500 rpm draai (met een goede uitlaat voor die toerentallen) dan scoort ie veel vermogen.
ga ik echter nog hoger in timing, dan blijft er te weinig koppel over om nog hoog te scoren.
ga ik minder hoog in timing dan kan ik veel koppel krijgen, maar bij zo'n laag toerental dat er weinig vermogen uitrolt.

stel ik verklein al het volume achter de spoelpoorten en in de spoelkanalen, dan zal de stroomsnelheid daar hoog zijn en dus de vulling erg snel, maar hoe krijg ik dan al de uitlaatgassen eruit ?

wat ik nu al redelijk optimaal heb;
compressie, ontstekingstijdstip, afstelling(carb)

wat ik dus van jullie wil weten:
- wat doet men bij kartmotoren om meer toeren te draaien zonder koppel te verliezen ?


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David