Auteur |
Bericht |
gallie
|
Geplaatst: zo okt 26, 2008 9:22 pm |
|
Geregistreerd: wo feb 14, 2007 4:32 pm Berichten: 121 Woonplaats: Breda
|
Hey beste karters,
Ik heb onlangs een slinternieuwe TKM motor gekocht. Deze is inmiddels op mijn kart geplaatst en ze hebben hem ook al gestart. En toen ik thuis was wou ik hem zelf ook starten maar het lukt niet
Als eerst zet ik de starter erop met het contact van de motor uit en dan laat ik hem 3 keer draaien met de starter zodat alles gesmeerd wordt met olie.
daarna zet ik de choke aan en blaas de benzine door. En dan probeer ik hem te starten en dan gebeurt er niks. en er loopt vanaf de ''Y'' splintsing in de benzineleiding geen benzine naar de carbu toe
Dus denk dat ie daarom niet start maar waarom wil de benzine niet verder lopen?
De monteur die alles opgebouwt heeft is nu 10 dagen op vakantie maar miss kunnen jullie me verder helpen?
Mvg gallie
|
|
Omhoog |
|
|
954rr
|
Geplaatst: zo okt 26, 2008 9:35 pm |
|
Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm Berichten: 1133 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Je moet eens kijken bij je y splitsing dat de leiding van je retour na je y- splitsing het hoogste punt heeft. Dat wil zeggen dat een eventuele luchtbel altijd gaat zitten in je retour en niet in de leiding naar je carburateur.
Check even je vlotterkamer, draai de moer die onder de vlotterbak zit een slag los. Komt er benzine uit lopen dan is het goed, blijft hij droog dan staat je vlotterkamer leeg, en wil hij daarom niet starten, check dan je benzinetoevoer, slangen, pomp enz.
Starten kan je ook proberen zonder choke, eventueel met je hand het luchfilter (deels) afdekken.
Uiteraard ontsteking op on
TKM is een zeer goede starter, dus als hij niet snel start is er wat loos.
Suc6
Etienne
_________________ Kartloos Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: zo okt 26, 2008 9:44 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
als je hem opblaast en je houd de retour dicht dan moet je hem toch vrij gemakkelijk in je vlotterkamer kunnen blazen
|
|
Omhoog |
|
|
gallie
|
Geplaatst: zo okt 26, 2008 9:48 pm |
|
Geregistreerd: wo feb 14, 2007 4:32 pm Berichten: 121 Woonplaats: Breda
|
Dat laatste heb ik ook al geprobeert maar er loopt geen benzine in de leiding naar de carbu toe. en verder ben ik ook niet erg technisch met zulke dingen. maar ik zal eens kijken of die retourleiding het hoogste punt heeft en daar dan een beetje mee prutsen om te kijken of het wat oplevert.
Mvg gallie
|
|
Omhoog |
|
|
954rr
|
Geplaatst: zo okt 26, 2008 10:03 pm |
|
Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm Berichten: 1133 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
Hoe blaas jij door? Je moet de benzine kunnen zien lopen door het y-stuk de carburateur in, uiteindelijk als je vlotterkamer vol zit stijgt het nivo in je slang richting y-stuk, dan weet je zeker dat de vlotterkamer gevuld is.
Ik blaas altijd door d.m.v. de slang die van het blok naar het pompje loopt los te halen bij de pomp, hier doe ik een los stukje slang op en ga dan blazen/zuigen (onderdruk/overdruk), andere gebruiken een pompje met een balg.
_________________ Kartloos Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven
|
|
Omhoog |
|
|
Wilfred
|
Geplaatst: ma okt 27, 2008 10:23 am |
|
Geregistreerd: ma sep 25, 2006 1:08 pm Berichten: 3540 Woonplaats: Lopik
|
Hallo Gallie,
Ik heb wel eens hetzelfde gehad en het klinkt inderdaad alsof er geen benzine in de carb komt/zit. Bij mij hielp het altijd om de benzine door te blazen, alleen gaat dat soms een beetje lastig.
Wat altijd nog kan is de leiding van de benzine toevoer op de carb los te halen, door blazen en wanneer de benzine eruit gaat stromen gelijk de slang weer op de carb bevestigen. Het beste gaat dit met z'n tweeen; de een blaast en de ander zet het slangetje weer op de carb als de benzine doorstroomt.
Als je daarna start, zuigt hij gewoon weer aan, want de luchtbel is er dan uit en loopt je blok gewoon weer goed. De oorzaak is waarschijnlijk inderdaad de plaatsing van het Y-stuk zoals 954rr al aangeeft.
Ik ben te "lui" geweest om de plaatsing aan te passen, want meestal loopt ie bij mij in 1x (wel altijd voor de eerste keer starten op een dag even de benzine doorblazen; dat gaat de eerste keer ook altijd het makkelijkst om de een of andere reden). Wat ook wel helpt is de grote schroef op de carb iets verder dicht te draaien als je de kart de eerste keer start op een dag. Krijgt ie net wat meer benzine en zuigt beter aan; als hij dan warm wordt (>45-50 graden) kun je de schroef weer in de originele stand zetten en blijft de aanzuiging goed verlopen.
Ik heb gemerkt dat alleen bij kouder weer er wel eens een probleempje met aanzuiging is; bij warmer weer (>15 graden) heb ik het nooit gemerkt.
Succes.
_________________ CRG DARK RIDER DD2 EVO15 32 (2016, opgebouwd met veel nieuwe 2018 onderdelen) + ROTAX MAX DD2 EVO (dec. 2018) ----------------------------------------------------------
|
|
Omhoog |
|
|
954rr
|
Geplaatst: ma okt 27, 2008 5:41 pm |
|
Geregistreerd: za jun 09, 2007 9:36 pm Berichten: 1133 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
|
De grote schroef is je stationair schroef, door die in te draaien zal hij starten met een "beetje" gas, hoef je geen gas te geven. Niet te ver want dan gaat de motor "rennen" en loopt hij onbelast en koud te hoog in toeren, vind ie niet fijn.
_________________ Kartloos Spa - Genk - Driebergen - Eefde - Emsburen - Berghem - Veldhoven
|
|
Omhoog |
|
|