Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
ontluchten rem https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=4350 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | waldo_s [ do okt 02, 2008 8:11 pm ] |
Berichttitel: | ontluchten rem |
ik heb al verschillende topics gelezen over ontluchten , en ik volg zelf automechanica op school dus weet wel hoe je moet ontluchten maar als ik ontlucht blijft er gewoon lucht in mijn leiding komen , ik heb doorzichtige leidingen dus je ziet de lucht gewoon zitten! als ik ontlucht dan gaat de lucht weg en dan draai ik draai de ontluchtings-nippel dicht maar als ik dan de rem loslaat dan trekt hij terug lucht ? iemand een idee? |
Auteur: | marlon_ruchtie [ do okt 02, 2008 8:17 pm ] |
Berichttitel: | |
Het ligt eraan wat voor remsysteem je hebt. Als je een traditioneel kart remsysteem (lees: niet zelfstellend) hebt dan moet je de rem NIET intrekken tijdens het ontluchten en zit daar dus je fout. |
Auteur: | waldo_s [ do okt 02, 2008 8:18 pm ] |
Berichttitel: | |
hoe moet ik die dan ontluchten ? |
Auteur: | marlon_ruchtie [ do okt 02, 2008 8:26 pm ] |
Berichttitel: | |
Je giet de remontluchter vol met remvloeistof, zorg ervoor dat er geen lucht in de leiding tussen het reservoir en het kraantje zit! Nu draai je de bout uit de hoofdremcilinder en je draait de remontluchter erin (zorg ervoor dat hij niet kan lekken, bijvoorbeeld door een koperen of aluminium ring). Daarna zet je het kraantje open, draai je de ontluchtingsboutjes (nippels) uit je remklauw.(let op dat deze bovenin de cilinder zitten, als deze onderin zitten zit je remklauw op z'n kop, je hebt ze ook met twee ontluchtingsnippels in dat geval moet je de bovenste eruit draaien.) Hierdoor zal de remvloeistof gaan stromen, als je geen luchtbelletjes meer uit het gat van de nippel ziet komen draai je deze er weer in. Dit doe je voor beide kanten van de remklauw en dan is je rem ontlucht. Aan de voorkant doe je precies hetzelfde, de klauwen kun je gewoon één voor één doen.(aangezien je een tm crossblok hebt ga ik ervanuit dat je met voorremmen rijd) Het is wel aan te raden om nieuwe koperen of aluminium ringetjes overal onder te doen als je het weer vastzet. |
Auteur: | waldo_s [ do okt 02, 2008 8:30 pm ] |
Berichttitel: | |
ik heb geen remontluchter ? en ik moet gewoon remvloeistof in de rempomp doen dus hoe ontlucht ik die ? werkt het niet gewoon zoals bij een auto pompen met de rem dan inhouden en dan nippel open draaien , ik heb dit gedaan en er kwam ook lucht door de leiding, hierna zat er geen lucht meer in de leiding toen dichtgedraaid maar als ik dan de rem losliet kwam er gewoon terug lucht in?? de remmen werken wel maar er zit lucht in de het systeem.. |
Auteur: | marlon_ruchtie [ do okt 02, 2008 8:38 pm ] |
Berichttitel: | |
Heb jij dan zo'n reservoir op je rempomp zitten? je hebt volgens mij 2 soorten rempompen op karts, een voor zelfstellede en een voor traditionele remmen. Die voor de traditionele ziet er ongeveer http://webshop.depaauwkartracing.com/sh ... -1730.html zo uit. Zelfstellende zien er ongeveer zo uit: http://webshop.depaauwkartracing.com/sh ... -1724.html deze hebben een soort reservoir op de rempomp. Als je die laatste hebt zal het zo werken als bij een auto, heb je een traditioneel remsysteem werkt het zoals ik net omschreef en zul je dus een remontluchter moeten aanschaffen. Ik zie nu ook dat je doorzichtige remleidingen hebt, in dat geval denk ik dat je een traditioneel "oud" remsysteem hebt omdat bij mijn weten tegenwoordig alles staalomvlochten is. |
Auteur: | waldo_s [ do okt 02, 2008 8:40 pm ] |
Berichttitel: | |
ik heb denk ik een met reservoir er zit een schroefje op waar je remvloeistof kan ingieten ik zal morgen anders eens een foto'tje maken ervan en posten ? is misschien makkelijker ! |
Auteur: | marlon_ruchtie [ do okt 02, 2008 8:44 pm ] |
Berichttitel: | |
Als er een schroef(zal waarschijnlijk een M6 of M8 inbusbout zijn?) zit waar jij je remvloeistof ingiet dan heb jij zeker weten een traditioneel remsysteem. Een zelfstellend systeem heeft namelijk altijd een reservoir waar ook een gaatje bovenin de deksel zit, dit voorkomt dat het zaakje ontzettend gaat aanlopen als het warm wordt. |
Auteur: | waldo_s [ do okt 02, 2008 8:45 pm ] |
Berichttitel: | |
dus ik heb een remontluchter nodig? |
Auteur: | marlon_ruchtie [ do okt 02, 2008 8:49 pm ] |
Berichttitel: | |
Zeer waarschijnlijk wel. Post voor alle zekerheid morgen nog maar een fototje, maar ik weet bijna zeker dat je een remontluchter nodig hebt. |
Auteur: | waldo_s [ do okt 02, 2008 8:49 pm ] |
Berichttitel: | |
ok zal ik doen.. zal rond 5u ofzo een fototje posten.. |
Auteur: | waldo_s [ do okt 02, 2008 9:26 pm ] |
Berichttitel: | |
![]() hier is een foto van mijn rempompjes.. heb ik hiervoor een remontluchter nodig of gaat het ook op de manier zoals het werkt bij de auto ? |
Auteur: | marlon_ruchtie [ do okt 02, 2008 9:58 pm ] |
Berichttitel: | |
Hiervoor heb je een remontluchter nodig, dit werkt niet zoals bij een auto. Bij dit systeem worden de remblokjes namelijk gewoon teruggeduwt in de oorspronkelijke positie. Dit betekent dat de inhoud van je remsysteem altijd gelijk blijft en je dus geen reservoir nodig hebt om een eventueel tekort aan te vullen, wat je bij een auto wel nodig hebt. Een auto heeft namelijk een zelfstellend systeem, dit betekent dat de remblokjes blijven staan in de positie waar ze na het remmen stonden, hierbij word de inhoud van het remsysteem dus met het slijten van de remblokken steeds meer en heb je wel een reservoir nodig om het tekort op te vangen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is op deze manier... |
Auteur: | The overtaker [ vr okt 03, 2008 9:18 am ] |
Berichttitel: | |
remontluchter is btw ook makkelijk zelf te maken., boutje die in je remcilinder past daar gaat je door boren rubber slang er op trechtertje er op en hopsakee |
Auteur: | Roel [ vr okt 03, 2008 10:19 am ] |
Berichttitel: | |
Een remontluchter is voor beide systemen niet noodzakelijk (wel handig). Ik heb een niet-zelfstellend systeem gehad en nu zelfstellend en krijg beide zonder speciaal gereedschap prima ontlucht. Voor niet zelfstellend (wat jij dus hebt): - bout op de rempomp los en altijd zorgen dat olieniveau voldoende blijft (geen lucht in de rempomp trekken) - ontluchtingsnippel op de klauw los, rem vol aantrekken (beste werkt het als je remstang los maakt, dan kun je elke pomp apart doen en kun je een grotere slag maken), op uiterste stand vasthouden en ontluchtingsnippel vast maken - rem weer los laten en dan weer opnieuw beginnen. Als er geen lucht meer in het systeem zit bout op de rempomp aan draaiien. Ik kan me 2 oorzaken bedenken waarom het mis gaat: - of er is lek langs de ontluchtingsnippel of remzuiger of aansluiting van de remleiding, maar onwaarschijnlijk want dan zou die ook moeten lekken als je de rem normaal bekrachtigt - er blijft lucht zitten in de klauw -> zorg ervoor dat de ontluchtingsnippel zo hoog mogelijk staat en/of beetje tikken op de klauw (blijft ergens lucht gevangen zitten in de klauw) |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |