Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
Schakelvorkjes versnellingsbak ICC https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=4349 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | marlon_ruchtie [ do okt 02, 2008 7:47 pm ] |
Berichttitel: | Schakelvorkjes versnellingsbak ICC |
Is er iemand die weet (en mij dit dan zou willen vertellen) hoe dik de vlakjes op de schakelvorkjes moeten zijn? Ik heb namelijk het vermoeden dat die van mij aan vervanging toe zijn, maar ik zou dit graag zeker weten omdat dit mogelijk de oorzaak van mijn schakelproblemen zou kunnen zijn. Bij voorbaat dank! |
Auteur: | Roel [ vr okt 03, 2008 3:21 pm ] |
Berichttitel: | |
Ik zou het niet weten, niet van mijn TM of een Maxter. Maar schakelvorken hoef je normaal toch ook nooit te vervangen?!?!? Die slijten niks, komt amper kracht op en ook maar heel kort. En voordat je het zou merken moet er toch behoorlijk wat afgesleten zijn, tandwielen verschuiven 5-10 mm tijdens een schakelgang dus op paar tienden mm komt het niet. Wat gaat er precies verkeerd met schakelen? Ik weet niet hoe de maxter in elkaar zit, maar bij de TM is er een excentrisch boutje waarmee je de tandheugel (die weer het tandwiel wat in de schakelwals zit bediend) kunt fijn afstellen. Wellicht zit daar het probleem. |
Auteur: | marlon_ruchtie [ vr okt 03, 2008 3:32 pm ] |
Berichttitel: | |
Ik zag vandaag dat een van de schakelvorken echt helemaal ingesleten is, dus ze zijn wel degelijk versleten. Het probleem is dat hij bij hogere toerentallen niet meer wil overschakelen zonder dat ik er idioot veel kracht op moet zetten. Het begon bij 13.000 toeren maar inmiddels doet die al moeilijk bij zo'n 11.000 toeren. Er zit bij mij geen tandwiel aan de schakelwals. Het is meer een soort bloemachtige vorm, waar busjes op zitten. Deze worden door een soort grijpertje meegenomen waardoor de schakelwals verplaats. Om hem in de versnelling te houden valt er een soort wieltje in de uitsparingen van de bloemvorm. |
Auteur: | Roel [ di okt 07, 2008 7:31 pm ] |
Berichttitel: | |
Tja vreemd, zowel het afslijten als het moeilijk schakelen. Zoals gezegd ken ik de maxter niet, maar is de slijtage zo groot dat het tandwiel niet voldoende verschoven wordt? Dat zou wel heel erg veel zijn (bij TM is dit onmogelijk, daar zijn de vorkjes te dun voor). Lijkt mij eerder dat het moeilijk schakelen door iets anders veroorzaakt wordt, wat ook de verhoogde slijtage aan de schakelvork veroorzaakt....maar dat is maar een eerste inschatting. iig succes. |
Auteur: | kartje [ di okt 07, 2008 7:55 pm ] |
Berichttitel: | |
Misschien een beetje kort door de bocht maar misschien de dealer van maxter het probleem voorleggen??? Want volgens mij is het geen alledaags probleem. |
Auteur: | marlon_ruchtie [ di okt 07, 2008 8:11 pm ] |
Berichttitel: | |
Ik heb wel eens van iemand gehoord dat die schakelvorkjes ook wel eens af willen breken, maar hier kan ik mij echt geen voorstelling van maken. Het rare is, sinds de motor weg is geweest voor een grote revisie (krukaslagers, bigend enz. enz.) schakelt hij niet meer lekker, daarvoor heb ik er nooit problemen mee gehad. |
Auteur: | kartje [ di okt 07, 2008 8:14 pm ] |
Berichttitel: | |
Toch even terug naar diegene die hem gereviseerd heeft die zal toch iets niet goed gedaan hebben. Wel balen je vertrouwt erop dat ze goed hun werk doen. |
Auteur: | Roel [ di okt 07, 2008 8:40 pm ] |
Berichttitel: | |
Citaat: Het rare is, sinds de motor weg is geweest voor een grote revisie (krukaslagers, bigend enz. enz.) schakelt hij niet meer lekker, daarvoor heb ik er nooit problemen mee gehad.
Hmm, dat wijst dus meer in de richting wat ik al aangaf: het moeilijk schakelen wordt door iets anders veroorzaakt wat ook de schakelvork sloopt (mogelijk wordt de schakelvork constant tegen een rand gedrukt). Gaat die trouwens in elke versnelling moeilijk?...want dan ligt het niet aan 1 schakelvork Maar ik zou idd eens terug gaan naar de revisie-man zoals kartje al aangaf |
Auteur: | marlon_ruchtie [ di okt 07, 2008 8:55 pm ] |
Berichttitel: | |
Daar heb ik al meerdere malen mee gebeld, die zegt dat hij alles precies zo heeft teruggeplaatst als dat het zat. Dus dat is ook een beetje jammer, zeker omdat hij volgens mij dealer is van maxter... |
Auteur: | bas [ di okt 07, 2008 9:06 pm ] |
Berichttitel: | |
als hij de vulringen niet of niet op de juiste plaats heft terug geplaatst dan krijg je dit probleem ook. staat van dit blok geen beschrijving op internet? vraag anders even aan hein die vind echt alle boekjes op internet. |
Auteur: | marlon_ruchtie [ wo okt 08, 2008 7:34 am ] |
Berichttitel: | |
Hij heeft de casettes niet uitmekaar gehaald zegt hij, hij heeft ze eruit gehaald en precies zo weer terug erin gezet... Ik heb wel een beschrijving van het blok van 2006 gevonden op internet, ik neem aan dat dit niet zoveel scheelt met het 2005 model, daar kon ik namelijk helemaal niets over vinden. |
Auteur: | bas [ wo okt 08, 2008 11:02 am ] |
Berichttitel: | |
hij zal denk ik echt iets niet helemaal goed in elkaar hebben gezet anders had het zaakje nog weg gewerkt. ik weet niet of de 2005 gelijk is aan de 2006 [ik zou daar niet van uit gaan] mail de fabriek eens en vraag om de tekeningen. |
Auteur: | hve [ wo okt 08, 2008 11:26 am ] |
Berichttitel: | |
de tekeningen staan volgens mij ook op www.eurokart.de succes ! |
Auteur: | Roel [ wo okt 08, 2008 6:37 pm ] |
Berichttitel: | |
Citaat: Hij heeft de casettes niet uitmekaar gehaald zegt hij, hij heeft ze eruit gehaald en precies zo weer terug erin gezet...
Ja dat lijkt me ook, het heeft geen nut om het helemaal uit elkaar te halen. Zo te zien aan de tekening kan aan de primaire as niks fout gaan, en de secundaire as eigenlijk ook niet (of je bent wel heel lomp bezig geweest). Dan zou de schakelwals nog verkeerd kunnen zitten, maar ook dat lijkt me onwaarschijnlijk, dan zou je normaal gesproken de carterhelften niet meer op elkaar krijgen. Ik zie wel dat deze een excenterbout bout heeft zoals de TM dat ook heeft. Deze zit zeg maar tussen de veer uiteinden die bij de schakelstang zit. Mogelijk is die toch verkeerd afgesteld. Zeker als die in alle versnelling moeilijk zou gaan. Evengoed nog wel raar dat een schakelvork versleten is....zijn de schakelvorken misschien onderling verwisseld? |
Auteur: | marlon_ruchtie [ wo okt 08, 2008 9:53 pm ] |
Berichttitel: | |
De schakelvorken kunnen er bij mijn weten maar op 1 manier in, dus dat zal het niet zijn... Misschien dat hij dan toch aan die afstelling heeft gezeten... Ik heb zoals eerder vermeld wel eens van iemand van gehoord dat die schakelvorkjes bij maxter sowieso wel een beetje een zwak punt zijn, maar wat daar van waar is weet ik ook niet... |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |