Kartforum https://megakart.nl/phpBB2/ |
|
honda gx390 tunen https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=4168 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | David [ ma aug 04, 2008 8:56 pm ] |
Berichttitel: | |
Ik denk dat ie met de oude uitlaat beter loopt. Neem eens contact op met Jeffrey hier van het forum, die is al best ver met het tunen van zijn 390, loopt heel mooi. Vergeet bij het tunen de smering niet, die is niet toereikend bij die blokjes zodra er serieus vermogen en hogere toerentallen mee bereikt worden, en moet dus ook getuned worden. |
Auteur: | Swiss 100cc iame Racer [ ma aug 04, 2008 8:58 pm ] |
Berichttitel: | |
jeffrey ? is dat zijn forum naam ? kan ik hem een bptje sturen ? |
Auteur: | David [ ma aug 04, 2008 9:02 pm ] |
Berichttitel: | |
Zie hier: http://www.megakart.nl/phpBB2/profile.p ... file&u=629 |
Auteur: | jeffrey1991 [ ma aug 04, 2008 9:44 pm ] |
Berichttitel: | |
Hey,, kreeg een PB om hier even in te reageren. Ik heb idd een Honda 390cc klein beetje getuned ![]() Idd zoals David al aan gaf. De smering dat is het ergste van het blok waar je zeer erg op moet letten. Het blok heeft spat smering, dan geeft hij smering d.m.v een Spateltje dat door de olie onder in het carter schept. Als het goed is heb je een gelagerde drijfstang, dan kan je het beste je krukas laten ombouwen bij moto shuette dan krijg je een directe smering op het lager. ( de plek waar die het minste zou krijgen ) Bij het Tunen kan je veel doen. Zoals ik zie ben je al bezig geweest. maar 3080 toeren ? Of je toerenteller klopt niet of hij zit er nog op. Iig hij moet veel meer kunnen maken. gemiddeld moet hij goed rond de 5000 rpm mogen maken. Mocht je hem nou goed opgevoerd hebben maximaal 6300 toeren. De uitlaat maakt opzich bij een 4 takt niet uit. Ik heb juist een hele korte en volledig open arrow demper. mijn uitlaat spruitstuk is ong 10 cm lang. en daarbij komt een arrow demper. Dus heel kort. het maakt voor 4 takt niet heel veel uit wat voor uitlaat je neemt. Het tunen is een kwestie van proberen. De carburateurs hebben wij gekozen d.m.v een dynorun. We hebben omstebeurt de karts mee genomen naar de man. Eerst die van me vader met een 36 mm carburateur erop. dat liep na wat afstellen gelijk goed. Daarna met de kart van mij. Dat liep voor geen meter van alles geprobeerd het ging niet goed. Ik heb nu een 32 mm maar hebt 1 pk meer volgens het papier als die van me vader. Verder kan je het gewoonlijke doen bij een 4 takt maar het kost allemaal erg veel. het beste is om het gelijk goed te doen en niet te gaan zitten kloten aan deze blokken ( kost veel geld ). Ik vind trouwens al erg knap dat de eigenaar al 18 pk eruit kan krijgen maar ieder het zijne. Het licht eraan wat je budget is. Ik heb een lieve papa gehad die al betaalde. Dus bij mij is alles gedaan wat er kan en mogelijk is. Ik weet niet wat voor budget je hebt om dingen te doen ? mogen er verder vragen zijn hoor ik het wel, |
Auteur: | marlon_ruchtie [ di aug 05, 2008 9:28 pm ] |
Berichttitel: | |
Het stukje over de uitlaat ben ik het niet helemaal mee eens.... Vooral het "spruitstuk" (lees: uitlaatbochtje) kan een motor maken of breken... de demper heeft inderdaad weinig invloed... Wat de smering betreft, je kunt inderdaad zogenaamde centrifugaalsmering op je krukas laten maken, dit is wel aan te raden. Dit zorgt er echter niet voor dat je lagers gesmeerd worden, maar dit pompt de olie door je krukas en je drijfstang zodat je drijfstanglager goed gesmeerd word. Dit betekend echter niet dat je de spatsmering weg kan laten, deze spat namelijk ook olie tegen je zuigerbodem e.d. en heeft dus ook een koelende functie. Ik heb er een 32mm bing carburateur op zitten met een sproeierbezetting welke aangeraden wordt door moto-schütte.... Die van jeffrey loopt weliswaar harder, echter die van mij is ook niet op een testbank geweest... |
Auteur: | Swiss 100cc iame Racer [ wo aug 06, 2008 7:53 pm ] |
Berichttitel: | |
Jongens bedankt ![]() maar als ik de 3600 niet haal dan klopt er tog iets niet ? en hoe zit de koppeling vast ? ik krijg hem met geen mallemoer los :S p.s mijn budget is: niet te duur maar het mag wel ietsje meer kosten ![]() m.v.g Swiss |
Auteur: | David [ wo aug 06, 2008 8:13 pm ] |
Berichttitel: | |
Hij draait 3600 toeren als de begrenzer er nog in zit, onbegrensd draaien ze geloof ik 5500 toeren ofzo. Ik vermoed dat je een Suco koppeling hebt, maar ook daar zijn verschillende types van, misschien kan je er eens een fotootje van maken? |
Auteur: | Swiss 100cc iame Racer [ wo aug 06, 2008 9:14 pm ] |
Berichttitel: | |
ik heb heel misschien het probleem gevonden ![]() hoort het te zijn dat de uitlaatklep langer open blijft staan ? want pas halverwege de cilinder gaat de uitlaatklep dicht om compressie te maken. en hij laat de klep nog een xtje 3 mm open gaan :S ra ra ra, dus compressie verlies ![]() en de begrenzer waar zit die ? mijn onsteking is wel vervroegd d.m.v speciaal spietje. P.S @ Jeffrey kan ik wel schaaltjes krijgen voor me drijfstang ? of moet de hele drijfstang vervangen worden ![]() @ David volgensmij heb ik een noram koppeling ![]() m.v.g Swiss |
Auteur: | marlon_ruchtie [ wo aug 06, 2008 9:36 pm ] |
Berichttitel: | |
De uitlaatklep staat volgens mij helemaal niet open tijdens de compressieslag, deze gaat namelijk na de arbeidsslag open om de uitlaatgassen eruit te laten, daarna gaat de inlaatklep open om nieuw gas aan te zuigen en DAN krijg je pas de compressieslag waarbij de inlaatklep dichtgaat.... Dat de klep 3mm open blijft staan is niet goed, ik zou je klepveren nakijken en je klepgeleiders... Drijfstanglagers kun je als het goed is gewoon los krijgen, de koppeling kan je er als het goed is met een poelietrekker afhalen... |
Auteur: | jeffrey1991 [ do aug 07, 2008 5:45 pm ] |
Berichttitel: | |
Drijfstang lagers kan je gewoon kopen. Geef de maten op die je wilt. en die nog lang durig te koop zijn. Me vader had namelijk het probleem dat er iemand lager schaaltjes in had gezet zonder 1 of ander merk te geven. Toen ze versleten waren en hij nieuwe moest hebben. Heeft die lang moeten zoeken, en er veel voor neer moeten leggen. je moet dan de krukas er wel op aanpassen geloof ik. speciaal spietje? Dan hebben ze wss het spietje aan de boven kant iets afgevijld onderaan heeft een enkele mm zin. maar als je dat op grote schaal kijkt waar de magneet zit maakt het wel uit. Je kan er leuk mee spelen maar je moet niet te ver gaan. anders breekt die:( Nu je hem uit elkaar hebt ook gelijk alle lagers goed controleren. Of ze nog goed zijn. Kosten niet heel veel, maar zijn wel van belang. ook kijken of de krukas geen speling heeft. Geeft vaak tikkend geluid. ( Marlon dat was mijn probleem op pottendijk toen.) als je vanplan bent om hem goed te tunen kan je al strakkere klepveren kopen dat verkomt vliegende kleppen en in de toeren die je zou gaan maken zou dah niet onhandig zijn. Misschien een idee om de kleppen groter te kopen en de poorten groter te maken ? ben je gelijk die compressie verlies kwijt, mocht die daar tussen gaan lekken. Als je een ruim budget hebt voor het blok, kan je hem gelijk tunen ( volledig ). Zie deze pagina van hun!!! Het is echt de moeite om daar een keer langs te gaan. ( beste is wel van te voren een mail te sturen over wat je nodig hebt. Je wordt uitstekend geholpen en je krijgt goed advies ! De moeite waard aangezien je veel intresse hebt in het tunen van het blok. Kan je de dingen daar om laten bouwen. kan je daar de stad in en nadehand kan je het weer gewoon ophalen. Het is alleen een stukje rijden. ![]() BTW: ik weet niet of het al iemand op is gevallen ( marlon ), dat je vaak alle moertjes en boutjes wat in het blok zit grondig moet controleren. En zorgvuldig vast moet zetten, en vaak na moet kijken. Door de trillingen komen ze snel los. Groet, Jeffrey |
Auteur: | marlon_ruchtie [ do aug 07, 2008 6:19 pm ] |
Berichttitel: | |
Jeffrey: Had jij een probleem op pottendijk dan? Je kunt voor 950 euro (ongeveer, ik kan er een paar tientjes naast zitten) bij moto-schütte een compleet getunede rumpfmotor kopen, als je je vliegwiel, ontsteking, starter, carburateur en koppeling overzet van je huidige blok dan heb je een heel leuk blokje. (dit hebben wij gedaan) Mocht je dan nog harder willen kun je een complete 32mm carburateur kopen incl. inlaatspruitstuk en luchtfilter, deze zit rond de 250 euro geloof ik... Dus met een beetje budget kun je best hard gaan! En over die boutjes en moertjes, ik ga niet elke keer als ik gereden heb me motor loshalen, bouten controleren, nieuwe pakkingen kopen e.d. Ik heb nog nooit problemen gehad met dat soort dingen.. (even afkloppen ![]() |
Auteur: | jeffrey1991 [ do aug 07, 2008 6:59 pm ] |
Berichttitel: | |
Haha ik had een tikkend geluid erin zitten. Ik was bang want hij gaf soms 7000 rpm aan op het rechte stuk van pottendijk. beetje eng. en toen ik in de pits kwam. en ik liet me blok startionair draaien dan hoorde ik iets tikken. Bleek dus speling op de krukas te zijn. Ik bedoel niet de boutjes en moertjes in het blok. maar van het blok. Ik had laats het probleem wss door de druk en trillingen dat het carter die bouten los trilde.. ![]() Heel raar dus met veel locktime weer GOED vast gezet.. Nu blijven ze zitten. ![]() maar iig komt het erop neer als je zelf beetje handig bent.. Dan kost het minder. Een compleet getuned blok volgens hen 28 pk, kost 2800 euro volledig compleet geloof ik ? |
Auteur: | marlon_ruchtie [ do aug 07, 2008 7:17 pm ] |
Berichttitel: | |
Oke, ja speling op de krukas moet je niet hebben inderdaad... De carterbouten die lostrillen? das niet best, lekte je geen olie dan? Ik dacht dat ze bij moto-schütte een 26PS (zoals ik hem heb) compleet voor 2000 euro leverden... Een 28 PS was iets duurder, maar niet heel veel... |
Auteur: | Swiss 100cc iame Racer [ do aug 07, 2008 8:26 pm ] |
Berichttitel: | |
Update Update !!!!!! ik heb mijn blokje losgekregen en ben er achter dat iemand waar je iets van koopt niet altyd eerlijk is helaas ![]() 1e ding ik heb geen ander spietje er in ![]() 2e ding heb gelukkig lagerschaaltjes ![]() 3e ding verder ziet er alles nog keurig uit en tot slot de klep timing, de timing is goed ,het is de klepligter die het aantrekken even wat makkelijker maakt,dat is dat palletje op de nokkenas die door centrifugale krachten naar buiten word gestuwd en dan is de timing goed als hij loopt. maar heb een brandende vraag. ben ik ook extra smering nodig als ik alleen een grotere carburateur er achter zet ? d.m.v schepje of zo iets? of is dat nog niet nodig ? het gaat er nu om dat het blokje wat meer toeren en power heeft (niet extreem dan he! ![]() Super bedankt voor jullie reacties ben al heel wat wijzer geworden ![]() m.v.g Swiss @ ur service lagerschaaltjes vervangen we zowiezo ![]() |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |