Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: olie koppeling type
BerichtGeplaatst: wo aug 20, 2008 12:43 pm 

ik ban een beginnende karter (heb een ouwe gekocht) het motorblok is een TM maar hoe weet ik welk type het is het enige nummer dat ik kan vinden is *1690* serienummer? tevens vraag ik me af wat voor olie in het blok moet(versnellings bak) ook plakt de koppeling een beetje , ontkoppeld slecht kan dat met de olie te meken hebben?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 20, 2008 2:18 pm 

Hoi Piet
Is het mogelijk om een fototje te posten van het blok dan is er vast wel iemand die kan zien welk blok het is. Ik zelf rij ook met een tm een crossblok. Ik zal straks even kijken welke olie ik in mijn blok heb. Van het ontkoppelen kan ook aan de koppeling zelf liggen ligt eraan hoe oud het blok is.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 20, 2008 3:21 pm 

Versnellingsbak kun je als het goed is gewoon ATF olie in doen...

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 20, 2008 5:46 pm 

Zoals je het beschrijft is het een TM crossblok (vanwege de natte koppeling), ook wel MX of moto blok genoemd. Nummer zegt me niet veel, maar zitten er 5 kopbouten op? Dan is het het oudste type van voor 2000. Daarna zijn er 8 kopbouten gebruikt. Daarna is ook nog de inlaat verticaal gezet ipv horizontaal maar ik weet niet wanneer.

ATF olie is idd prima. Wel af en toe verversen (deed ik altijd rond de 5 uur).

Hoe heb je de koppeling getest? Een natte koppeling ontkoppeld altijd minder goed door de visceuze werking van de olie, maar zittend in de kart zou dit geen probleem op mogen leveren (hoogstens dat die langzaam begint te rollen als je koppeling in hebt). Slijten doet die er niet van, voeringsplaten gaan eeuwig mee vergeleken met een droge koppeling. Zorg er ook voor met behulp van de stelbout dat de koppeling begint aan te grijpen (dus los begint komen) als je hem zeg 25% inknijpt.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 20, 2008 9:18 pm 

olie is dikker als het blok koud is en dan plakt de koppeling, en als de olie warm word in de versnellingsbak dan is het plakken ook zo over .

Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan ;)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 21, 2008 1:38 pm 

AfbeeldingAfbeelding

hier foto's op de kop zitten inderdaad 5 bouten , degene van wie ik de kart gekocht heb vertelde dat die van 1998 was. dis dit kan allemaal kloppen :shock: kortom oude olie eruit en verse atf dr in koppeling kabel /handle afstellen en zondag proberen bedankt allemaal voor de in :D fo

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 21, 2008 1:44 pm 

ik was nog niet klaar had inderdaad ook al via dit forum en een kart dealer uit gevonden dat het een tm cross blok is van daardat asje voor dekickstarter
michien kan iemand mij vertellen waarom er een "uitbouwtje" bij de uitlaat zit , waar dit voor dient volgens mij heeft een race blok dit niet
alle andere tips omtrend dit blok zijn ook welkom :shock: nogmaals bedankt

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 21, 2008 2:03 pm 

Hoi Piet
Achter dat uitbouwtje daar zit een powervalve oftewel een variabele uitlaatpoort. Als ik het goed heb geeft dat meer kracht onderin. Een maatje
van mij had ook het oude model blok en dat ging als een speer. Veel plezier ermee.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 21, 2008 3:48 pm 

Een tipje: ik zie dat de uitlaat niet extra ondersteund is. Dit kan nog wel eens zorgen dat de uitlaat in de bocht scheurt. Vaak wordt dan een steun gemaakt in de beurt van de kickstarter, al wordt dat wel lastig bij jou omdat de uitlaat nogal hoog ligt. Niettemin een steun garandeert niks, en geen steun wil niet zeggen dat die altijd gaat scheuren.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]