Auteur |
Bericht |
Samuel
|
Geplaatst: zo mei 11, 2008 8:55 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm Berichten: 447 Woonplaats: Nijmegen
|
Ik heb al vanaf het moment dat ik m'n kart heb moeite met het vinden van de juiste ketting spanning.
Ik weet nu hoe het komt, als ik m'n ketting laat draaien loopt de speling van de ketting uiteen van 0,5 cm tot 1,5 cm in 1 ronde. Ook gaat de ketting licht op en neer. Het op en neer gaan lijkt van de voorkant af te komen.
Ik zat zelf al te denken aan een kromme achteras/tandwiel support. Maar omdat het op en neer bewegen van de voorkant lijkt te komen ben ik bang dat er iets fout zit bij m'n krukas of koppeling.
Hoe kan ik er achter komen wat de oorzaak is? en hoe erg is het als de kettingspanning zo verandert, kan ik daar mee rijden?
Ik zou namelijk graag morgen gaan karten, maar heb ook geen zin om m'n nieuwe ketting en tandwielen meteen te verprutsen.
_________________ Frame: Tony kart Motor: TM Cross
|
|
Omhoog |
|
 |
Pro-kart monster
|
Geplaatst: zo mei 11, 2008 8:56 pm |
|
Geregistreerd: ma jun 05, 2006 6:44 pm Berichten: 3601 Woonplaats: Assendelft
|
daar ken je best mee karten ik rij daar zelf al 2 jaar mee rond.
waarschijnlijk staat je as een heel klein beetje krom
_________________ MSkart - TM k8 ICC Energycorse - Prokart Honda CBR 600 RR
Bezochte circuits Amsterdam - Uitgeest - Venray - Driebergen - Berghem - Veldhoven - Emmen - Strijen - Vledderveen - Emsburen - Kerpen - Hahn - Genk - Spa -Teesside
|
|
Omhoog |
|
 |
bas
|
Geplaatst: zo mei 11, 2008 8:58 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
pak het voor tandwiel er af en kijk of de krukas slingert.
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
 |
hve
|
Geplaatst: zo mei 11, 2008 9:09 pm |
|
Geregistreerd: ma dec 03, 2007 4:40 pm Berichten: 89 Woonplaats: cuijk
|
mischien dat je naaldlager versleten is van je tandwiel (koppeling)

|
|
Omhoog |
|
 |
Samuel
|
Geplaatst: zo mei 11, 2008 9:29 pm |
|
|
Wat is een naaldlager? 
|
|
Omhoog |
|
 |
bas
|
Geplaatst: zo mei 11, 2008 9:45 pm |
|
Geregistreerd: do apr 12, 2007 8:05 pm Berichten: 1624 Woonplaats: cuijk
|
in koppeling huizen zit een lager dat lager kan versleten zijn
haal je tandwiel er even af en kijk of je iets vreemds ziet.
en kijk of je krukas slingert
_________________ www.kart-parts.nl DE KARTSHOP VOOR DE HOBBY RIJDER
|
|
Omhoog |
|
 |
Samuel
|
Geplaatst: zo mei 11, 2008 10:20 pm |
|
|
Ik krijg het moertje dat de krukas in gaat niet los, is er een manier om m'n krukas niet te laten draaien terwijl ik hem probeer los te draaien?
Ik heb er net een nieuw koppelinghuis op gezet, dus het lijkt me sterk dat er iets fout zit in het koppelinghuis zelf. Wel kan ik het koppelinghuis iets van links naar rechts over de krukas verschuiven. Kan daar iets fout zitten?
|
|
Omhoog |
|
 |
hve
|
Geplaatst: zo mei 11, 2008 10:27 pm |
|
Geregistreerd: ma dec 03, 2007 4:40 pm Berichten: 89 Woonplaats: cuijk
|
het makkelijkst gaat ie los met een luchtsleutel ,dat er iets speling op zit is normaal ,maar kan het niet zo zijn dat je een ring bent vergeten ?
heb je ook al gekeken of er hoogte slag in je krukas zit ?
|
|
Omhoog |
|
 |
Samuel
|
Geplaatst: zo mei 11, 2008 10:35 pm |
|
|
Het koppelinghuis dat gaat iets op en neer, maar de bout die in de krukas zit gaat niet op en neer. zou het aan de koppeling kunnen liggen? of kan de krukas ook op en neer gaan zonder dat de bout op het eind van de krukas op en neer gaat?
(ik ga nu nog een keer proberen de bout los te krijgen.)
|
|
Omhoog |
|
 |
joris
|
Geplaatst: ma mei 12, 2008 12:36 am |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ik zou eerst ff kijken of het tandwiel op je as niet wat slingert of niet centrisch is want dit komt nogal eens voor . voor dat je je hele motor uitelkaar trekt
|
|
Omhoog |
|
 |
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: ma mei 12, 2008 8:41 am |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Een ketting heeft toch altijd dat die als je aan het wiel draait het ene moment strakker staat als het andere?
Dat op en neer gaan is volgens mij dan weer niet zoals het hoort... Het koppelingshuis hoort volgens mij niet op en neer te kunnen. Dit kan niet aan de krukas liggen omdat de krukas als het goed is niet op en neer kan, en zeker niet zonder dat de bout op het eind meegaat...
Mocht het echt niet lukken dan kan ik je eventueel wel helpen, ik zie dat je ook in ede woont...
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
 |
Badmuts20
|
Geplaatst: ma mei 12, 2008 9:52 am |
|
Geregistreerd: di sep 04, 2007 10:13 pm Berichten: 124 Woonplaats: Putten
|
Het koppelingshuis hoort niet heen en weer te kunnen bewegen. Tenminste bij een gx160 niet in iedergeval. Het kopelinghuis moet klem worden vastgezet. Het koppelings gedeelte in de behuizing mag ook geen spelling hebben ten opzichte van de krukas.
De bout in de krukas krijg je los door onder de tank een schroevedraaier in 1 van de 3 sleuven te stoppen dam vervolgs word de krukas tegen gehouden. (dit is bij een gx160 zo).
Bij de GX160 is de bout welke in de krukas gaat een engelse maat en heeft ook geen standaard draad. Let er dus op dat je er geen gewone M8 bout indraaid.
Dit is niet voor de magnum koppeling maar voor de ??? type.
|
|
Omhoog |
|
 |
Samuel
|
Geplaatst: ma mei 12, 2008 10:34 am |
|
|
Ik ben er al uit wat de oorzaak is van het op en neer gaan van het koppelinghuis. Het asje dat over de krukas wordt geschoven en waar het koppelinghuis op zit is niet recht.
Kan ik nu m'n complete koppeling weg gooien of kan dit gemaakt worden?
Er zit nu een TKS light koppeling op.
Ook heb ik al geprobeert om er een nieuwe noram koppeling op te zetten, maar die past niet meer omdat de krukas is bewerkt voor de TKS koppeling. Weet iemand of je dit terug kan draaien of heb je een nieuwe krukas nodig om de noram koppeling te kunnen monteren?
|
|
Omhoog |
|
 |
marlon_ruchtie
|
Geplaatst: ma mei 12, 2008 1:24 pm |
|
Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm Berichten: 1317 Woonplaats: Ede
|
Als je krukas te klein is voor de noram koppeling heb je een nieuwe krukas nodig, als je krukas te groot is voor een noram koppeling kun je de krukas af laten draaien...
Of je koppeling nog te redden is weet ik niet, maar als het alleen het koppelingshuis is wat kan bewegen dan neem ik aan dat je dat gewoon los kan krijgen...
_________________ Mac Minarelli 612 - Maxter ICC
|
|
Omhoog |
|
 |
Samuel
|
Geplaatst: ma mei 12, 2008 2:57 pm |
|
|
Ik heb alles al los gehaalt. Het asje waar de koppeling en het koppelinghuis op zitten is krom. Het gaat dus om het asje dat uit de koppeling komt, en die over de krukas heen valt.
Het achterste deel van de krukas is dikker gemaakt. hier zit ook een spie in, hier past de TKS koppeling precies op. Het voorste deel van de krukas, wat volgens mij gewoon origineel is, is dunner. Hier past de noram koppeling op, maar door het achterste dikke deel past hij maar voor de helft. De spie en spie baan die op het dunnere stuk horen te zitten zijn ook vlak gemaakt, dus de koppeling kan vrij draaien.
|
|
Omhoog |
|
 |