Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

100cc watergekoeld
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=3837
Pagina 1 van 1

Auteur:  Bastard [ wo apr 09, 2008 10:03 pm ]
Berichttitel:  100cc watergekoeld

Hoi,

Is er een groot verschil tussen een 100cc luchtgekoeld blok en een 100cc watergekoeld blok?

Tegenwoordig heeft natuurlijk zo'n beetje elke kart waterkoeling, dus het zal wel een voordeel hebben. Gaat het 100cc watergekoeld blokje dan langer mee ofzo, of maakt dat niet zoveel uit?

Groeten,
Bas

Auteur:  marlon_ruchtie [ wo apr 09, 2008 10:11 pm ]
Berichttitel: 

Ik weet in ieder geval dat een watergekoeld blokje over het algemeen minder herrie maakt...

Ook kun je natuurlijk met een watergekoeld blokje makkelijker de temperatuur in de gaten houden en/of regelen...

Verder zou ik het niet weten...

Auteur:  bas [ do apr 10, 2008 9:15 am ]
Berichttitel: 

de zuiger gaat langer mee doordat de temaratuur constant is
de techniek is verder het zelfde

Auteur:  Bob [ do apr 10, 2008 1:15 pm ]
Berichttitel: 

Citaat:
Tegenwoordig heeft natuurlijk zo'n beetje elke kart waterkoeling, dus het zal wel een voordeel hebben. Gaat het 100cc watergekoeld blokje dan langer mee ofzo, of maakt dat niet zoveel uit?

Groeten,
Bas


Bas,

de motor maakt ten opzichte van een lucht gekoelde meer toeren, heeft meer slijtage en maakt zeker ook meer geluid,

ik heb zoiets mee gekregen dat een getuned watergekoeld blokje de zuiger om de 3 a 4 uur eruit gaat.

teminste, bij de wedstrijden !!!

Auteur:  Nuno [ do apr 10, 2008 4:13 pm ]
Berichttitel: 

nou dat is dus nieuw voor mij.
mij is ook altijd verteld dat de zuiger in een watergekoeld blok langer meegaat dan in een luchtgekoeld blok.
ik heb zelf ook een soort motor alleen dan een 125cc versie zonder koppeling en deed de revisies altijd om de 10 uur en geen probleem.
en kwa geluid vond ik dat die van mij toch echt wel minder herrie maakte dan die jankende luchtgekoelde 100cc tjes.

Auteur:  David [ do apr 10, 2008 5:17 pm ]
Berichttitel: 

Een watergekoelde maakt niet meer toeren, maakt minder herrie, en heeft niet meer slijtage.
Wat Bas zegt klopt, de temperatuur is constanter, en bovendien overal rondom de cilinder ongeveer even hoog.

Auteur:  joris [ do apr 10, 2008 6:20 pm ]
Berichttitel: 

ik denk dat bob met een lucht gekoelde een junior 100cc bedoeld

maar een ica water of lucht gekoeld maakt niet veel uit voordeel van water is dat de temp goed te regelen is (en te meten) en ze zijn stiller naadeel is dt ze wat zwaarder zijn en wat meer bewegende onderdelen hebben (waterpomp enz.)

Auteur:  Bastard [ do apr 10, 2008 6:22 pm ]
Berichttitel: 

Ok, bedankt. Dat is dan ook weer duidelijk :)

Auteur:  Beire [ do apr 10, 2008 7:49 pm ]
Berichttitel: 

Nog een andere versie:
In vergelijk -> een ICA lucht- en watergekoeld blokje.
Het watergekoeld blok maakt minder geluid als een luchtgekoeld omdat de koelvinnen van een luchtgekoelde het geluid soms versterken. Vroeger werd er tussen die vinnen al eens siliconen gespoten als er metingen waren en het blok werd er "rustiger" door -> minder vibraties.
Slijtage zou bij een watergekoeld blok minder moeten zijn door de contantere temperatuur maar omdat het blok beter beheersbaar is werd er meestal ook hoger in toeren gegaan wat de levensduur van allerhande onderdelen (onder andere de zuiger) dan weer nadeling beinvloedde.

Dé reden dat een luchtgekoelde zijn zuigers al eens sneller aan vervanging toe waren was omdat er meestal niet goed opgewarmd werd. Het blokje was aan de voorkant soms nog koud terwijl het aan de achterkant al behoorlijk warm was. Je kan je zo voorstellen dat dat het hele ding vervormde en hoe miniem ook het is niet goed.
Je kon dat voorkomen door ofwel langzaam op te bouwen of de eerste opwarmronde je hand voor het blok (koelvinnen) te houden zodat je blokje ook aan de voorzijde sneller opgewarmd werd.

Het is dus maar hoe je het allemaal bekijkt/gebruikt. ;-)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/