Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zuigers en kleppen
BerichtGeplaatst: do maart 06, 2008 6:57 pm 

Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:49 pm
Berichten: 2
Woonplaats: SimCity
Hey karters,

Ik zit met een probleempje...ik heb een opdracht gekregen om een motorblokje te tunen voor een kart.

Ik weet alleen niet wat beste zuiger en kleppen (materiaal) hiervoor zijn.

Het moet namelijk wel goed tegen hoge temperatuur en druk kunnen, omdat het in een race kart wordt gebouwd

hopelijk kan iemand mij ermee helpen.

Greetzz


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 06, 2008 9:07 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Heb je misschien wat meer info?
Om wat voor blokje gaat het?
Hoe ver wil je gaan tunen, tegen welke kosten?
Moet het nog voldoen aan een technisch regelement van een bepaalde raceklasse?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 07, 2008 12:15 am 

Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:49 pm
Berichten: 2
Woonplaats: SimCity
Nou dit is een schoolopdracht
het gaat om een 50cc 4-takt honda blok
tunen mag zover mogelijk, alleen er mogen geen turbo's op toegepast worden en de slagvolume mag ook niet veranderd worden.
en het hoeft niet aan bepaalde eisen te voldoen in een raceklasse.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 07, 2008 12:28 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Haha, hts in arnhem ofnie?

Ik heb die opdracht ook ;)

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 07, 2008 1:30 pm 

Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm
Berichten: 153
Woonplaats: Helden
Wat zijn de limieten waar je tegen aan loopt dan? Je kunt er wel een betere zuiger en kleppen in plaatsen, maar waarvoor doe je het?
Maw welke temperaturen en belasting verwacht je? Ga je de eindcompressie veranderen? Ontstekingtijdstip? Toerental? Kleptiming/nokkenas? Allemaal factoren die een rol spelen hoe zwaar kleppen en zuiger belast worden.
Bijv, je wilt een zuiger die hoge thermische belasting aankan....is aluminium legering niet de beste optie. Maar je wilt ook hoog toeren gaan draaien, dan verandert het hele verhaal weer.

Kortom, een goed antwoord is niet mogelijk met de beperkte info die je hier geeft.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 07, 2008 9:51 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Als het om een 50cc blokje gaat zal er ook veel info te vinden zijn op de brommer en scooter fora, een Honda Dax is bijvoorbeeld 50cc viertakt.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 14, 2008 2:45 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 05, 2007 3:07 pm
Berichten: 447
Woonplaats: Nijmegen
Ik was zaterdag op de opendag van de hts autotechniek in arnhem.
In de Mobilia die ik mee kreeg las ik dat het om een 50cc 4 takt blokje ging.
Ik weet alleen natuurlijk niet of dragon ook echt net als marlon op de hts autotechniek zit....

Offtopic: Marlon was jij ook op die opendag aanwezig?

_________________
Frame: Tony kart
Motor: TM Cross


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 14, 2008 8:25 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Ja ik was daar inderdaad ook, en het is inderdaad dezelfde opdracht...

De jongen die het bericht gepost heeft zit bij mij in de klas....

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 18, 2008 9:53 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 13, 2007 10:59 pm
Berichten: 481
Woonplaats: geesbrug
99%van het tunen van een 4takt heeft te maken met de cil.kop.

zo groot mogelijke kleppen uitfresen van in en uitlaatpoorten
uitlaatbuis met binnen doorsnede even groot als de uitlaatpoort.

uitlaat ongeveer 1meter lang eventueel voorzien van bochten
cil.kop uitdraaien op compressie, denk om de ruimte tussen klep en zuiger
klepspelling ongeveer 0,05 milimeter nauwer stellen ivm betere klep timing

grotere carburateur????
succes

_________________
---Rotax Max Senior 125cc Mach-1 2003---

Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 18, 2008 11:04 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Zoals Roel zegt is er heel wat meer nodig om een goed resultaat te bereiken. Zelfs als je een andere kleptiming meeneemt in de berekening kom je nog niet aan die 99% hoor. Ook de carburatie en onsteking moet aangepast worden om echt een goed tuning resultaat te bereiken.
Of heb ik je antwoord verkeerd begrepen?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2008 1:21 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Het schoolproject is al afgelopen...

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2008 5:51 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Spijtig, is er ergens iets van resultaten terug te vinden?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2008 8:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Op internet niet....

Ik kan wel een dezer dagen de resultaten van mijn projectgroep even op de computer zetten en hier posten, mits daar interesse voor is....

Echter hadden wij geen modificaties aan materiaal v.d. zuiger/kleppen/drijfstang, wij hebben de lucht in de inlaat verrijkt met extra zuurstof... Echter was de vermogensmeter berekend op dit motorblok (met eventuele "normale" aanpassingen), en deze kon dus geen meting doen van het extra vermogen wat de zuurstofverrijking gaf...

Ook was helaas de injector begrensd vanuit het motormanagementsysteem, dus wij konden niet genoeg inspuiten om het blokje fatsoenlijk te laten lopen...

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2008 8:43 pm 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Spijtig, ik eigenlijk de bedoeling niet van deze proef als e rtoch niet echt gemten kon worden. Of ben ik gewoon niet mee met wat men er met wilde bereiken?


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 19, 2008 8:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Naja het idee was om een 50cc honda motortje, inderdaad uti een brommer, productieklaar te maken voorin een quad, kart, race-brommer en sneeuwscooter.... De casus was dat we er 10.000 in konden kopen en hier moesten wij wat mee doen. Naar mijn idee niet heel realistisch, heb ik ook aangegeven, maar daar deze casus er nou eenmaal was moesten wij het hiermee doen...

Ook stond het blokje op toch wel een grote vermogensbank, dus wij hadden verwacht het wel te kunnen meten, echter gaf de meter geen waarde meer aan.... Ook wisten wij niet dat de injector begrensd was, vandaar dat wij dachten dat we wel genoeg in zouden kunnen spuiten.

We zijn nog bezig of we het nog eens mogen proberen maar dn zonder begrensing op de injector, dan zouden wij het eventueel wel werkend kunnen krijgen.

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David