Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Zuigers en kleppen
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=3712
Pagina 1 van 2

Auteur:  DragonRFM [ do maart 06, 2008 6:57 pm ]
Berichttitel:  Zuigers en kleppen

Hey karters,

Ik zit met een probleempje...ik heb een opdracht gekregen om een motorblokje te tunen voor een kart.

Ik weet alleen niet wat beste zuiger en kleppen (materiaal) hiervoor zijn.

Het moet namelijk wel goed tegen hoge temperatuur en druk kunnen, omdat het in een race kart wordt gebouwd

hopelijk kan iemand mij ermee helpen.

Greetzz

Auteur:  David [ do maart 06, 2008 9:07 pm ]
Berichttitel: 

Heb je misschien wat meer info?
Om wat voor blokje gaat het?
Hoe ver wil je gaan tunen, tegen welke kosten?
Moet het nog voldoen aan een technisch regelement van een bepaalde raceklasse?

Auteur:  DragonRFM [ vr maart 07, 2008 12:15 am ]
Berichttitel: 

Nou dit is een schoolopdracht
het gaat om een 50cc 4-takt honda blok
tunen mag zover mogelijk, alleen er mogen geen turbo's op toegepast worden en de slagvolume mag ook niet veranderd worden.
en het hoeft niet aan bepaalde eisen te voldoen in een raceklasse.

Auteur:  marlon_ruchtie [ vr maart 07, 2008 12:28 pm ]
Berichttitel: 

Haha, hts in arnhem ofnie?

Ik heb die opdracht ook ;)

Auteur:  Roel [ vr maart 07, 2008 1:30 pm ]
Berichttitel: 

Wat zijn de limieten waar je tegen aan loopt dan? Je kunt er wel een betere zuiger en kleppen in plaatsen, maar waarvoor doe je het?
Maw welke temperaturen en belasting verwacht je? Ga je de eindcompressie veranderen? Ontstekingtijdstip? Toerental? Kleptiming/nokkenas? Allemaal factoren die een rol spelen hoe zwaar kleppen en zuiger belast worden.
Bijv, je wilt een zuiger die hoge thermische belasting aankan....is aluminium legering niet de beste optie. Maar je wilt ook hoog toeren gaan draaien, dan verandert het hele verhaal weer.

Kortom, een goed antwoord is niet mogelijk met de beperkte info die je hier geeft.

Auteur:  David [ vr maart 07, 2008 9:51 pm ]
Berichttitel: 

Als het om een 50cc blokje gaat zal er ook veel info te vinden zijn op de brommer en scooter fora, een Honda Dax is bijvoorbeeld 50cc viertakt.

Auteur:  Samuel [ vr maart 14, 2008 2:45 pm ]
Berichttitel: 

Ik was zaterdag op de opendag van de hts autotechniek in arnhem.
In de Mobilia die ik mee kreeg las ik dat het om een 50cc 4 takt blokje ging.
Ik weet alleen natuurlijk niet of dragon ook echt net als marlon op de hts autotechniek zit....

Offtopic: Marlon was jij ook op die opendag aanwezig?

Auteur:  marlon_ruchtie [ vr maart 14, 2008 8:25 pm ]
Berichttitel: 

Ja ik was daar inderdaad ook, en het is inderdaad dezelfde opdracht...

De jongen die het bericht gepost heeft zit bij mij in de klas....

Auteur:  Swiss 100cc iame Racer [ di maart 18, 2008 9:53 pm ]
Berichttitel: 

99%van het tunen van een 4takt heeft te maken met de cil.kop.

zo groot mogelijke kleppen uitfresen van in en uitlaatpoorten
uitlaatbuis met binnen doorsnede even groot als de uitlaatpoort.

uitlaat ongeveer 1meter lang eventueel voorzien van bochten
cil.kop uitdraaien op compressie, denk om de ruimte tussen klep en zuiger
klepspelling ongeveer 0,05 milimeter nauwer stellen ivm betere klep timing

grotere carburateur????
succes

Auteur:  Beire [ di maart 18, 2008 11:04 pm ]
Berichttitel: 

Zoals Roel zegt is er heel wat meer nodig om een goed resultaat te bereiken. Zelfs als je een andere kleptiming meeneemt in de berekening kom je nog niet aan die 99% hoor. Ook de carburatie en onsteking moet aangepast worden om echt een goed tuning resultaat te bereiken.
Of heb ik je antwoord verkeerd begrepen?

Auteur:  marlon_ruchtie [ wo maart 19, 2008 1:21 pm ]
Berichttitel: 

Het schoolproject is al afgelopen...

Auteur:  Beire [ wo maart 19, 2008 5:51 pm ]
Berichttitel: 

Spijtig, is er ergens iets van resultaten terug te vinden?

Auteur:  marlon_ruchtie [ wo maart 19, 2008 8:22 pm ]
Berichttitel: 

Op internet niet....

Ik kan wel een dezer dagen de resultaten van mijn projectgroep even op de computer zetten en hier posten, mits daar interesse voor is....

Echter hadden wij geen modificaties aan materiaal v.d. zuiger/kleppen/drijfstang, wij hebben de lucht in de inlaat verrijkt met extra zuurstof... Echter was de vermogensmeter berekend op dit motorblok (met eventuele "normale" aanpassingen), en deze kon dus geen meting doen van het extra vermogen wat de zuurstofverrijking gaf...

Ook was helaas de injector begrensd vanuit het motormanagementsysteem, dus wij konden niet genoeg inspuiten om het blokje fatsoenlijk te laten lopen...

Auteur:  Beire [ wo maart 19, 2008 8:43 pm ]
Berichttitel: 

Spijtig, ik eigenlijk de bedoeling niet van deze proef als e rtoch niet echt gemten kon worden. Of ben ik gewoon niet mee met wat men er met wilde bereiken?

Auteur:  marlon_ruchtie [ wo maart 19, 2008 8:48 pm ]
Berichttitel: 

Naja het idee was om een 50cc honda motortje, inderdaad uti een brommer, productieklaar te maken voorin een quad, kart, race-brommer en sneeuwscooter.... De casus was dat we er 10.000 in konden kopen en hier moesten wij wat mee doen. Naar mijn idee niet heel realistisch, heb ik ook aangegeven, maar daar deze casus er nou eenmaal was moesten wij het hiermee doen...

Ook stond het blokje op toch wel een grote vermogensbank, dus wij hadden verwacht het wel te kunnen meten, echter gaf de meter geen waarde meer aan.... Ook wisten wij niet dat de injector begrensd was, vandaar dat wij dachten dat we wel genoeg in zouden kunnen spuiten.

We zijn nog bezig of we het nog eens mogen proberen maar dn zonder begrensing op de injector, dan zouden wij het eventueel wel werkend kunnen krijgen.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/