Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Afstellen aslagers nodig?
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=3705
Pagina 1 van 4

Auteur:  954rr [ di maart 04, 2008 8:59 pm ]
Berichttitel:  Afstellen aslagers nodig?

Misschien weet iemand antwoord op mijn vraag.

Ik vond mijn achteras te zwaar draaien en ik kwam erachter dat de lagerblokken (waar de lagers inzitten) een inbusbout hebben die het lager "tussenin" vastklemt.
Als ik die inbusbout iets losser zet gaan de lagers veeeel soepeler draaien.

Nou twijfel ik dus, of de lagers worden slecht, of de betreffende inbusbout heeft een stelfunktie i.p.v. een vastzetfunctie.

Het betreft een achteras 50mm met drie lagers alles MS-kart

Auteur:  marlon_ruchtie [ di maart 04, 2008 9:51 pm ]
Berichttitel: 

Eerst de cuppointjes losdraaien, dan de inbusbouten alledrie vastdraaien, en vervolgens de cuppointjes weer vastdraaien(wel opletten dat je as nog goed zit)... Eerst de buitenste twee cuppoints en dan de middelste...

Dan zou die volgens mij goed moeten zitten... die inbusbouten moeten iig niet los, want dan gaan je lagers in je lagerschalen draaien, en dit is niet de bedoeling....

Auteur:  954rr [ di maart 04, 2008 10:04 pm ]
Berichttitel: 

Dit is inderdaad zoals ik ook gedacht had, alleen als ik de "wurg"inbus aandraai dan gaat het lager steeds zwaarder draaien.
als ik die bout zeg maar handvast draai dan loopt het lager goed, en bij het vaster draaien van die bout loopt het lager steeds zwaarder.

Dit heeft hij overigens ook als ik de lagerhouder los in mijn hand heb, oftewel zonder as maar met lager.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk omschrijf, anders kan ik het wel onderbouwen met een foto o.i.d.

Auteur:  David [ di maart 04, 2008 10:06 pm ]
Berichttitel: 

Ik heb zo'n zelfde constructie bij mijn lagerschalen, en ik draai die imbusbouten inderdaad zover aan dat de lagers nog soepel lopen. Het is verstandig om wat Loctite op de boutjes te doen.

Auteur:  954rr [ di maart 04, 2008 10:13 pm ]
Berichttitel: 

Thnx David, ben ik weer een stuk geruster. :lol:
Tot nog toe kende ik alleen de lagerschalen die uit twee delen bestaan en gewoon aan elkaar moet bouten, dit was nieuw voor mij.

Inderdaad afstellen zodat de boel lekker loop en de stelboutjes even verwennen met Loctite.

Marlon ook bedankt voor de reactie. 8)

Auteur:  joris [ di maart 04, 2008 10:33 pm ]
Berichttitel: 

ik draai ze ook niet vol aan wel besteed ik veel aandacht aan de uitlijning de lagers zouden rond moet kunnen draaien over de as zolang de stelschroefjes niet aangedraaid zijn (die moeten goed vast en zeker geborgd met loctite) en je zou de as zo van links naar rechts meoten kunnen schuiven als alles vast zit behalve de stelschroeven

Auteur:  Beire [ wo maart 05, 2008 8:28 am ]
Berichttitel: 

@ 945, Gewoon de manier waarop een as gemonteerd wordt volgen. De inbusbouten van de achteraslagerhouders (drie stuks) draai je los tot je ziet dat de bouten van de zitting los komen. Dan de nieuwe as erin en afmeten tot ie juist in het midden staat. Dan draai je de inbusboutjes aan tot ze tegen hun zitting aan lopen. Dan de stelboutjes aandraaien. Borgen met loctite hoeft niet maar is als recreant wel aan te raden omdat je dan niet steeds alle boutjes en dergelijke nakijkt of ze nog vast staan of niet.
Dan geef je een draai aan de achteras en draai je de inbusbouten iets verder aan maar je moet zien dat je as niet ineens "vertraagt". 'Het beste is dat je aan 1 kant een wiel monteerd zodat je wat meer massa hebt die de as doet in beweging blijven. De inbusbouten mogen niet te vast staan want een achteras zal tijdens het rijden altijd wat doorbuigen en daarom moeten de lagers ietwat vrij kunnen bewegen in hun achteraslagerhuis.

Is het nu zo dat je achteras met losstaande inbusbouten van de houders nog niet soepel draait dan kan dit aan meer dingen liggen: De lagers kunnen niet vrij "kantelen" in hun houder, de cupboutjes zijn vastgezet terwijl de lagers niet echt rechtop zaten, er is een lager stuk of je as is ietwat krom.

Auteur:  marlon_ruchtie [ wo maart 05, 2008 11:12 am ]
Berichttitel: 

1 tip, doe tieraps over de inbusstiftjes in je lagers, dan loop je niet het risico dat deze ondanks te loctite toch los trillen...

Auteur:  Beire [ wo maart 05, 2008 2:06 pm ]
Berichttitel: 

Goede tip marlon, doen wij ook altijd!

Auteur:  Daan1976 [ wo maart 05, 2008 4:03 pm ]
Berichttitel: 

de middelste cupointjes halen wij er direct uit die heb je toch niet nodig en verder veel je lagers inspuiten met wd40 of wat je zelf een fijn smeermiddel vind wij gebruiken zelf de smeermiddellen van ELF en GRO

Auteur:  954rr [ wo maart 05, 2008 7:54 pm ]
Berichttitel: 

De lagers zijn toch dicht, hoe wil je ze dan smeren?
Ik neem aan dat als WD40 erin kan komen dat vuil en regenwater er dus ook in kan.

Auteur:  David [ wo maart 05, 2008 8:28 pm ]
Berichttitel: 

Dat klopt inderdaad, ze zijn niet helemaal dicht, en vuil en regenwater kan er dus inkomen, evenals WD40.

Auteur:  tinus kremer [ wo maart 05, 2008 9:46 pm ]
Berichttitel: 

wat zijn die cupoints dan? :oops:

die hele kleine boutjes die naast het lager zitten? :oops:

Auteur:  Bob [ wo maart 05, 2008 9:53 pm ]
Berichttitel: 

954rr,

ook een leuke tip is, dat als je chassis is afgesteld en grip heeft, zonder stabi`s en je zou op eens te veel grip krijgen, draai je middelste lager ( de 4 bouten waar de lagerschaal mee vast zit wat losser, zodat je de bouten kunt rond draaien. En draai je de Borging van de lager zelf in de achteras eruit :)

zo krijg je grip vermindering, ik wee tniet of je hier iet saan hebt, maar leuk om te weten denk ik :roll:

Auteur:  Daan1976 [ wo maart 05, 2008 10:39 pm ]
Berichttitel: 

ja ook ik neem aan dat hij dat bedoeld met cupointjes wij hebben trouwens bij de nieuwe kart de hele middelste lager eraf gehaald dus rijden maar met de 2 buitenste maar als dat vuil er dus in kan komen en WD40 dus ook zou ik ze maar is een smeerbeurtje geven :wink:

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/