Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tm K9 vragen
BerichtGeplaatst: di feb 26, 2008 9:14 pm 

Hallo,

Ik ben vandaag maar weer eens gaan sleutellen aan de kart.
Nu ben ik bezig om het motorblok (Tm K9) eens grondig na te kijken op eventuele slijtage en gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ik vroeg me af of het mischien verstandig is om het Big end lager te vervangen nu ik hem toch bijna helemaal open heb liggen.
Er is momenteel ongeveer 30 uur mee gerden vanaf dat we de kart kochten. Voor die tijd is het blok naar mijn weten niet gereviseerd.

Ook de koppelingsplaten heb ik er uit liggen om ze even na te kijken en schoon te maken.... Ik zie aan een aantal platen dat ze aan het slijten zijn, ze lijken een beetje gebrokkeld te zijn.
Om de hoeveel uur worden deze normaal vervangen ? of zijn daar geen voorschriften voor ?

Groeten, Paul

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 26, 2008 9:17 pm 

Ik ben geen TM K9 kenner, maar volgens mij worden die blokjes meestal eerder dan na 30 uur gereviseerd.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 26, 2008 10:12 pm 

:shock: Nou die mag wel vervangen worden hoor na 30 uur.Als je recreatief rijd zet je na 8 tot 10 rij uren een nieuwe zuiger en na16 tot 20 uur nieuwe lagers.

Zit er ook nog de eerste zuiger in (denk het niet). Let er op dat je de juiste zuiger zet, de originele was niet bepaald een topper destijds. Vaak gebruikte men de zuigers van de K8.

Afbeelding

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 26, 2008 10:44 pm 

Pff....jij durft. Maar ik zou er maar een nieuw drijfstang setje in zetten (bigend pen, bigend lager en drijfstang, kost bij elkaar 190 eu). Lijkt veel, maar bigend lager vastlopen of breuk in bigend pen kan toch vervelende vervolg schade hebben (aan kop, cilinder en zuiger) en als de drijfstang breekt is het echt drama (mijn vorige motor is op die manier naar t walhalla vertrokken). Mijn K9 ga ik na 15-20 uur reviseren, dus nieuwe krukaslagers en drijfstang set. Zuigers denk ik tegen de 10 uur.

Voeringsplaten van de koppeling zou ik ook gewoon vernieuwen, 5 stuks kosten rond de 40 eu, dus goed te doen. Ik heb er nog nooit voorschriften van gezien, maar als het er slecht uitziet gewoon vervangen.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 9:14 pm 

Duidelijke antwoorden !
Kun je dat spul ook ergens op internet kopen ? of kan ik beter naar een speciaalzaak gaan en daar de onderdelen kopen ?

Want kruk/drijfstanglagers vervangen is goed zelf te doen neem ik aan ?

De zuiger heb ik laatst nog vervangen....die heeft nu 4 uur gedraaid.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 9:20 pm 

is dat zo erg de slijtage ? :S dat na 10 uur de zuiger al vervangen moet worden ? :S k heb een tm cross gehad en die heb ik heel vaak mee gereden veel uren gemaakt en zuiger was nog niet versleten en de lagers en kruskas enz.

zag er nog goed en gesloten uit . dus ik snap soms niet die heisa , met vervangen op puur recreatief gebruik :( , kijk professioneel dat kan ik inzien maar , voor recreanten zoals wij ?

Swiss

Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan ;)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 9:22 pm 

Die vraag heb ik mezelf ook al vaak gesteld ! Maar dan denk ik meestal maar: Voorkomen is beter als genezen ! :-k

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 9:47 pm 

Dat is inderdaad de achterliggende gedachte.

@Swiss: met een cross doe je meestal wat langer met een zuiger dan met een ICC.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 10:03 pm 

hoelang gaat een pavesi mee ?

Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan ;)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 10:43 pm 

Citaat:
hoelang gaat een pavesi mee ?

Het onderhoud voor alle icc motoren is gelijk.
Normaal 10 draai uren en dan dus een revisie.

De slijtage en dus hoe lang een motor mee gaat voor dat er een revisie nodig is, is afhankelijk van zoveel factoren.
* Kwaliteit van de smeer middelen.
* Hoe netjes ga je met je materiaal om.
* Hoe kundig ben je.

Ik rij normaal een heel jaar met een motor (een pavesi).
Er komt pas een nieuwe zuiger in als het winter word en de rest natuurlijk ook zoals lagers en eventueel een bigend (ongeveer 25 draai uren).

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 28, 2008 12:30 pm 

Citaat:
Kun je dat spul ook ergens op internet kopen ? of kan ik beter naar een speciaalzaak gaan en daar de onderdelen kopen ?

Want kruk/drijfstanglagers vervangen is goed zelf te doen neem ik aan ?

Zelf bestel ik de motoronderdelen bij kartcentrum numansdorp (0186-655295), heeft vrijwel altijd TM onderdelen op voorraad en stuurt t snel op. Maar er zijn natuurlijk ook andere kartwinkels die je kunnen helpen.

In principe kun je alles aan de motor zelf doen, alleen krukas persen en richten moet je waarschijnlijk uitbesteden, maar dat kost maar rond de 25 eu.

Citaat:
is dat zo erg de slijtage ? :S dat na 10 uur de zuiger al vervangen moet worden ? :S k heb een tm cross gehad en die heb ik heel vaak mee gereden veel uren gemaakt en zuiger was nog niet versleten en de lagers en kruskas enz.

Tja, categorie voorkomen is beter dan genezen. Maar met m'n TM cross had ik toch al behoorlijke slijtage van de zuiger na 12 uurtjes, begon al behoorlijk te kantelen, niet echt goed voor de cilinder. Daarbij zorgt hoge thermische belasting ervoor dat naarmate de zuiger ouder wordt de kans op breuk toeneemt. Drijfstang en lagers gaan van een crosser langer mee. Ik heb van 3 verschillende tm cross motoren de big-end tegen de 40 uur vast zien lopen, en een keer drijfstang gebroken na 15 uur (zo zie je maar, zekerheid heb je nooit). Maar het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe de motor belast wordt en onderhouden wordt.
ICC komt veel kritischer omdat toerental hoger ligt; bij hoger toerental neemt de belasting zeer snel toe. Dus ook eerder vervangen.

Citaat:
zag er nog goed en gesloten uit

Klinkt alsof je de zuiger visueel inspecteerd. Heeft denk ik weinig zin...meten=weten.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 28, 2008 5:10 pm 

ik kijk bij de zuiger altijd in de uitlaat poort zit er een te groot blinkend deel net onder de zuigerveer dan is die een heel eind richting de zuiger hemel

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 28, 2008 5:39 pm 

Ik zet er meestal zo rond de 6 uur een nieuwe zuiger in, onder het mom: het zekere voor het onzekere....

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 28, 2008 10:20 pm 

Vandaag even gebeld wat een revisie gaat kosten....daar schrok ik toch wel even van :oops: €600 is niet niks :D
Maar dan worden wel alle lagers en dichtingen vervangen en ook de drijfstang !

Ik kijk nog even aan wat ik er mee doe..... Ben aan het twijfellen om hem zelf te reviseren, alleen loop ik dan tegen het probleem aan dat ik niet kan beoordelen of onderdelen nog goed zijn of aan revisie toe zijn.
Ik kan natuurlijk in het wilde weg wat gaan vervangen maar het zou zonde zijn als ik onderdelen vervang die nog goed zijn.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 29, 2008 12:30 am 

Je kan altijd proberen om zelf dingen te vervangen maar als je echt niet weet waar je mee bezig bent betaal je nadien een hoop leergeld dat meer zal zijn dan het ineens aan een vakman toe te vertrouwen.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]