Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tm K9 vragen
BerichtGeplaatst: di feb 26, 2008 9:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 25, 2008 9:02 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Weert
Hallo,

Ik ben vandaag maar weer eens gaan sleutellen aan de kart.
Nu ben ik bezig om het motorblok (Tm K9) eens grondig na te kijken op eventuele slijtage en gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ik vroeg me af of het mischien verstandig is om het Big end lager te vervangen nu ik hem toch bijna helemaal open heb liggen.
Er is momenteel ongeveer 30 uur mee gerden vanaf dat we de kart kochten. Voor die tijd is het blok naar mijn weten niet gereviseerd.

Ook de koppelingsplaten heb ik er uit liggen om ze even na te kijken en schoon te maken.... Ik zie aan een aantal platen dat ze aan het slijten zijn, ze lijken een beetje gebrokkeld te zijn.
Om de hoeveel uur worden deze normaal vervangen ? of zijn daar geen voorschriften voor ?

Groeten, Paul


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 26, 2008 9:17 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Ik ben geen TM K9 kenner, maar volgens mij worden die blokjes meestal eerder dan na 30 uur gereviseerd.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 26, 2008 10:12 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am
Berichten: 2239
Woonplaats: Wijchen City
:shock: Nou die mag wel vervangen worden hoor na 30 uur.Als je recreatief rijd zet je na 8 tot 10 rij uren een nieuwe zuiger en na16 tot 20 uur nieuwe lagers.

Zit er ook nog de eerste zuiger in (denk het niet). Let er op dat je de juiste zuiger zet, de originele was niet bepaald een topper destijds. Vaak gebruikte men de zuigers van de K8.

_________________
Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!

Afbeelding


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 26, 2008 10:44 pm 

Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm
Berichten: 153
Woonplaats: Helden
Pff....jij durft. Maar ik zou er maar een nieuw drijfstang setje in zetten (bigend pen, bigend lager en drijfstang, kost bij elkaar 190 eu). Lijkt veel, maar bigend lager vastlopen of breuk in bigend pen kan toch vervelende vervolg schade hebben (aan kop, cilinder en zuiger) en als de drijfstang breekt is het echt drama (mijn vorige motor is op die manier naar t walhalla vertrokken). Mijn K9 ga ik na 15-20 uur reviseren, dus nieuwe krukaslagers en drijfstang set. Zuigers denk ik tegen de 10 uur.

Voeringsplaten van de koppeling zou ik ook gewoon vernieuwen, 5 stuks kosten rond de 40 eu, dus goed te doen. Ik heb er nog nooit voorschriften van gezien, maar als het er slecht uitziet gewoon vervangen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 9:14 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 25, 2008 9:02 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Weert
Duidelijke antwoorden !
Kun je dat spul ook ergens op internet kopen ? of kan ik beter naar een speciaalzaak gaan en daar de onderdelen kopen ?

Want kruk/drijfstanglagers vervangen is goed zelf te doen neem ik aan ?

De zuiger heb ik laatst nog vervangen....die heeft nu 4 uur gedraaid.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 9:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 13, 2007 10:59 pm
Berichten: 481
Woonplaats: geesbrug
is dat zo erg de slijtage ? :S dat na 10 uur de zuiger al vervangen moet worden ? :S k heb een tm cross gehad en die heb ik heel vaak mee gereden veel uren gemaakt en zuiger was nog niet versleten en de lagers en kruskas enz.

zag er nog goed en gesloten uit . dus ik snap soms niet die heisa , met vervangen op puur recreatief gebruik :( , kijk professioneel dat kan ik inzien maar , voor recreanten zoals wij ?

Swiss

_________________
---Rotax Max Senior 125cc Mach-1 2003---

Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 9:22 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 25, 2008 9:02 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Weert
Die vraag heb ik mezelf ook al vaak gesteld ! Maar dan denk ik meestal maar: Voorkomen is beter als genezen ! :-k


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 9:47 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 24, 2004 6:00 pm
Berichten: 9713
Woonplaats: Puttershoek
Dat is inderdaad de achterliggende gedachte.

@Swiss: met een cross doe je meestal wat langer met een zuiger dan met een ICC.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 10:03 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 13, 2007 10:59 pm
Berichten: 481
Woonplaats: geesbrug
hoelang gaat een pavesi mee ?

_________________
---Rotax Max Senior 125cc Mach-1 2003---

Rijd nooit harder dan je bescherm engel vliegen kan ;)


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2008 10:43 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 17, 2006 4:31 am
Berichten: 431
Woonplaats: Ter Apel
Citaat:
hoelang gaat een pavesi mee ?


Het onderhoud voor alle icc motoren is gelijk.
Normaal 10 draai uren en dan dus een revisie.

De slijtage en dus hoe lang een motor mee gaat voor dat er een revisie nodig is, is afhankelijk van zoveel factoren.
* Kwaliteit van de smeer middelen.
* Hoe netjes ga je met je materiaal om.
* Hoe kundig ben je.

Ik rij normaal een heel jaar met een motor (een pavesi).
Er komt pas een nieuwe zuiger in als het winter word en de rest natuurlijk ook zoals lagers en eventueel een bigend (ongeveer 25 draai uren).


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 28, 2008 12:30 pm 

Geregistreerd: di aug 07, 2007 12:00 pm
Berichten: 153
Woonplaats: Helden
Citaat:
Kun je dat spul ook ergens op internet kopen ? of kan ik beter naar een speciaalzaak gaan en daar de onderdelen kopen ?

Want kruk/drijfstanglagers vervangen is goed zelf te doen neem ik aan ?


Zelf bestel ik de motoronderdelen bij kartcentrum numansdorp (0186-655295), heeft vrijwel altijd TM onderdelen op voorraad en stuurt t snel op. Maar er zijn natuurlijk ook andere kartwinkels die je kunnen helpen.

In principe kun je alles aan de motor zelf doen, alleen krukas persen en richten moet je waarschijnlijk uitbesteden, maar dat kost maar rond de 25 eu.


Citaat:
is dat zo erg de slijtage ? :S dat na 10 uur de zuiger al vervangen moet worden ? :S k heb een tm cross gehad en die heb ik heel vaak mee gereden veel uren gemaakt en zuiger was nog niet versleten en de lagers en kruskas enz.


Tja, categorie voorkomen is beter dan genezen. Maar met m'n TM cross had ik toch al behoorlijke slijtage van de zuiger na 12 uurtjes, begon al behoorlijk te kantelen, niet echt goed voor de cilinder. Daarbij zorgt hoge thermische belasting ervoor dat naarmate de zuiger ouder wordt de kans op breuk toeneemt. Drijfstang en lagers gaan van een crosser langer mee. Ik heb van 3 verschillende tm cross motoren de big-end tegen de 40 uur vast zien lopen, en een keer drijfstang gebroken na 15 uur (zo zie je maar, zekerheid heb je nooit). Maar het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe de motor belast wordt en onderhouden wordt.
ICC komt veel kritischer omdat toerental hoger ligt; bij hoger toerental neemt de belasting zeer snel toe. Dus ook eerder vervangen.

Citaat:
zag er nog goed en gesloten uit

Klinkt alsof je de zuiger visueel inspecteerd. Heeft denk ik weinig zin...meten=weten.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 28, 2008 5:10 pm 

Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm
Berichten: 4140
Woonplaats: lieshout
ik kijk bij de zuiger altijd in de uitlaat poort zit er een te groot blinkend deel net onder de zuigerveer dan is die een heel eind richting de zuiger hemel


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 28, 2008 5:39 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 14, 2007 6:11 pm
Berichten: 1317
Woonplaats: Ede
Ik zet er meestal zo rond de 6 uur een nieuwe zuiger in, onder het mom: het zekere voor het onzekere....

_________________
Mac Minarelli 612 - Maxter ICC


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 28, 2008 10:20 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 25, 2008 9:02 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Weert
Vandaag even gebeld wat een revisie gaat kosten....daar schrok ik toch wel even van :oops: €600 is niet niks :D
Maar dan worden wel alle lagers en dichtingen vervangen en ook de drijfstang !

Ik kijk nog even aan wat ik er mee doe..... Ben aan het twijfellen om hem zelf te reviseren, alleen loop ik dan tegen het probleem aan dat ik niet kan beoordelen of onderdelen nog goed zijn of aan revisie toe zijn.
Ik kan natuurlijk in het wilde weg wat gaan vervangen maar het zou zonde zijn als ik onderdelen vervang die nog goed zijn.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 29, 2008 12:30 am 

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 5:26 pm
Berichten: 1098
Woonplaats: Kartland
Je kan altijd proberen om zelf dingen te vervangen maar als je echt niet weet waar je mee bezig bent betaal je nadien een hoop leergeld dat meer zal zijn dan het ineens aan een vakman toe te vertrouwen.


Omhoog
 Offline Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Basis voor Stijl: Frost & Ika © 2008 ShadowFlames Development | Portal: Board3 Portalconversie: David | Vertaling: phpBB.nl
Opgebouwd, aangepast en geoptimaliseerd door David