Auteur |
Bericht |
The overtaker
|
Geplaatst: do okt 25, 2007 9:13 am |
|
Geregistreerd: di nov 14, 2006 3:24 pm Berichten: 252
|
Hallo,
ik ben woensdag wezen karten en na 5 rondjes (dus ik ben nog aan het inrijden) breekt me velg van me achterklos af. De boutjes zaten zeker weten wel goed vast maar het schroefdraad was al wel wat ouder.
Er is 1 schroefdraad eruit gebroken en de rest is eruit getrokken dus schroefdraad naar z'n malle moeren:D me velg is ook uit model
_________________ Vortex Vl125 ICC/ MBA-2002
|
|
Omhoog |
|
|
Sendatje
|
Geplaatst: do okt 25, 2007 9:46 am |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2005 6:03 pm Berichten: 316
|
Metaalmoeheid of te strak aangedraaid.
|
|
Omhoog |
|
|
Lex
|
Geplaatst: do okt 25, 2007 10:30 am |
|
Geregistreerd: di jul 03, 2007 8:37 pm Berichten: 1965 Woonplaats: Drunen
|
Lijkt mij een typisch gevalletje van te strak aangedraaid, als je naar de klos kijkt zie je rond de tapgaten een verkleuring, dan is door kracht de gietstructuur van het aluminium veranderd, en wordt de verbinding steeds zwakker.
_________________ kartloos
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: do okt 25, 2007 1:32 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Leg aub even uit Sendatje en alex64, te strak aangedraaid??
Waarschijnlijk is er juist een losgegaan getrild/gegaan en dan krijg je dit resultaat.
@Overtaker: Ik weet niet wat je hier mee bedoelt: De boutjes zaten zeker weten wel goed vast....
Normalerwijze zitten er draadeinden in de wiel klos, de velg word gemonteerd met kraagmoeren. Of bedoel je dit met boutjes??
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
Manders Racing
|
Geplaatst: do okt 25, 2007 5:11 pm |
|
Geregistreerd: wo sep 20, 2006 11:00 pm Berichten: 512 Woonplaats: Heb tijdelijk geen kart
|
Tip van Flip:
elke keer als je je velgen eraf haalt en er weer nieuw opzet, is het wijselijk nieuwe borgmoeren te gebruiken. De borging is namelijk alleen de 1e keer 100% vast. De tweede, derde en dertigste keer zullen minder borgen en dus kans geven op lostrillen, speling, catastrofe....
_________________ "If everything seems under control, you're just not going fast enough."
|
|
Omhoog |
|
|
DirkPilat
|
Geplaatst: do okt 25, 2007 5:55 pm |
|
Geregistreerd: ma aug 21, 2006 2:52 pm Berichten: 46
|
De tapeinden worden elke keer als er een band wordt op gemonteerd uitgerekt. De boutjes staan dus (natuurlijk) op spanning. Daarbij komt nog de rek en trek van het rijden.
Naar verloop van tijd kunnen die boutjes minder worden. Het draad wordt minder en de bout zelf wordt op de overgang van draad naar gladde deel dunner. Als er dan een bout knapt, breken in no time de andere boutjes ook.
Kun je voorkomen door eens per seizoen alle tapeinden te vervangen.
Dirk
|
|
Omhoog |
|
|
Enzodino
|
Geplaatst: do okt 25, 2007 6:46 pm |
|
Geregistreerd: vr mei 04, 2007 7:34 am Berichten: 476 Woonplaats: Zaanstad
|
Idd te strak aangedraaid en metaalmoeheid. Waarschijnlijk een combinatie ervan. Als het metaal al ouder is en hij wordt te strak aangedraaid kan hij er zomaar afgaan. Aan de andere kant, van de week op a'dam was ineens mn velg los, boutje los getrild, hij was er gelukkig nog wel. Dus ik ben bang dat ie of eraf gaat, of dat ik hem te strak draai.
_________________ Maak het af, voordat het jou afmaakt!!!
Energy Kinetic (2006) + Rotax Max jr. (2005)
|
|
Omhoog |
|
|
Jetman
|
Geplaatst: do okt 25, 2007 7:07 pm |
|
Geregistreerd: vr sep 29, 2006 3:30 pm Berichten: 85
|
Heb dit zelfde probleem gehad met mijn pro, oorzaak was een kromme as !
|
|
Omhoog |
|
|
Energy 390
|
Geplaatst: vr okt 26, 2007 7:41 pm |
|
Geregistreerd: ma nov 29, 2004 9:36 pm Berichten: 1497 Woonplaats: Ruurlo
|
waarschijnlijk is dit metaalmoeheid. Of dit nu is veroorzaak door het te strak aanhalen van de moertjes of de krachten die erop komen maakt niet uit. Boutjes vastdraaien volgens het vast is vast principe. Dus vastzetten (bij voorkeur met een T-sleutel) en niet daarna nog is een halve slag verder aanhalen.
groeten Roeland
|
|
Omhoog |
|
|
The overtaker
|
Geplaatst: za okt 27, 2007 9:49 am |
|
Geregistreerd: di nov 14, 2006 3:24 pm Berichten: 252
|
badankt voor de berichten tot zover. Ik bedoelde inderdaad met boutjes kraagmoeren Fart. Ik had ze inerdaad vrij strak maar dit doe ik omdat ik al een keer een wiel verloren ben.
_________________ Vortex Vl125 ICC/ MBA-2002
|
|
Omhoog |
|
|
Jordy77
|
Geplaatst: ma okt 29, 2007 12:22 pm |
|
Geregistreerd: do aug 23, 2007 9:25 am Berichten: 5 Woonplaats: Zaandam
|
Vaak is dit het gevolg van moertjes die zijn losgelopen. Waarschijnlijk doordat de velg er niet helemaal recht op zat. Dan lijkt het wel alsof ze vast zaten, maar dat zaten ze dus niet.
Metaal moeheid is natuurlijk mogelijk. Maar het lijkt me sterk dat ze alle 3 tegelijk kapot zijn gegaan. Want met 2 moertjes blijft het wiel ook vast zitten.
|
|
Omhoog |
|
|
The overtaker
|
Geplaatst: ma okt 29, 2007 5:24 pm |
|
Geregistreerd: di nov 14, 2006 3:24 pm Berichten: 252
|
okee thanks
_________________ Vortex Vl125 ICC/ MBA-2002
|
|
Omhoog |
|
|
Sendatje
|
Geplaatst: ma okt 29, 2007 7:32 pm |
|
Geregistreerd: ma feb 21, 2005 6:03 pm Berichten: 316
|
Fart schreef: Leg aub even uit Sendatje en alex64, te strak aangedraaid??
Waarschijnlijk is er juist een losgegaan getrild/gegaan en dan krijg je dit resultaat.
@Overtaker: Ik weet niet wat je hier mee bedoelt: De boutjes zaten zeker weten wel goed vast....
Normalerwijze zitten er draadeinden in de wiel klos, de velg word gemonteerd met kraagmoeren. Of bedoel je dit met boutjes??
Simpel, draai je de bout te strak aan, dan staan er (te)veel krachten op de onderdelen. Dan zullen de krachten een weg vinden naar het zwakste punt in de constructie. En als je dat in combinatie met metaalmoeheid of een gietfout hebt, dan zal het bij de klos afbreken.
Maar dit is koffiedik kijken. Het zal nooit aan één ding liggen. Daar wordt tegenwoordig niet meer op geconstrueerd.
|
|
Omhoog |
|
|
Fart
|
Geplaatst: ma okt 29, 2007 9:19 pm |
|
Geregistreerd: zo okt 24, 2004 10:17 am Berichten: 2239 Woonplaats: Wijchen City
|
Sendatje schreef: En als je dat in combinatie met metaalmoeheid of een gietfout hebt, dan zal het bij de klos afbreken.
Ok dat begrijp ik, alleen is er in dit geval mijns inziens niets afgebroken, tenminste het ziet er naar uit dat de tap einden los zijn gegaan en dat daarna de laatste eruit is gescheurd.
Maarja het blijft koffiedik kijken inderdaad.
_________________ Het tekort aan vermogen wordt goed gemaakt door de waanzin van de bestuurder!
|
|
Omhoog |
|
|
joris
|
Geplaatst: ma okt 29, 2007 9:54 pm |
|
Geregistreerd: ma jul 26, 2004 4:27 pm Berichten: 4140 Woonplaats: lieshout
|
ditlijk mij ook een losgelopen velg die vervolgens alles gesloopt heeft
|
|
Omhoog |
|
|