Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: CRS TAG A1
BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2007 11:01 am 

Beste Allemaal,

Gisteren maar weer eens met de Biesse op pad geweest. Samen met Paulo op Amsterdam gereden. Paulo heeft nu ook een paar rondjes in mijn kart gereden. Nu valt ons het volgende op. De topsnelheid van de CRS TAG A1 is uitstekend. Met precies dezelfde tandwielverhouding (85 - 12) liep ik op de rechte stukken (voor zover je hierover kunt spreken op Amsterdam) uit op de Rotax Max van Paulo. Alleen wat ons opviel is dat de CRS bij het uitaccellereren (uit de bochten) traag oppakt. Volgens de dealer zou er een 125 sproeier in moeten zitten. Dit bleek echter een 120 sproeier. Vervolgens heeft Paulo er een 123 sproeier ingezet. Opvallend was dat hij op het rechte stuk wat sneller op toeren kwam, echter in het korte bochtenwerk pakt hij toch nog steeds traag op.

Eerst dacht ik nog dat ik te weinig toeren in de bochten maakten, maar Paulo viel het ook op dat bij dezelfde snelheid zijn Rotax Max gewoon veel sneller optrekt. De CRS TAG A1 zou nu juist ook meer vermogen moeten hebben met het uitaccellereren.

Wie heeft nog nuttige tips om mijn kart voor de winter nog wat meer pit te geven. Het maximale toerental is prima. Dat ligt net boven de 15.000 toeren.

Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2007 5:20 pm 

Je kan de tandwielverhouding van een CRS niet 1 op 1 overnemen op een Rotax Max en andersom, maar dat zal het verschil vermoedelijk niet helemaal verklaren.
Nog slechter oppakken dan een Max is niet zo best, zeker met een tandwielverhouding van 12-85 lijkt mij.
Helaas heb ik geen ervaring met een CRS A1, dus kan je niet veel tips geven om hem af te stellen. Er zijn nog zat andere dingen die aan de afstelling gewijzigd kunnen worden dan alleen de hoofdsproeier.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2007 5:48 pm 

je kunt vanalles doen maar dit zijn echter dingen die niet zonder risico zijn zo kun je de onsteking verlaten je kunt meer kompressie geven

overigens zou de max toch niet zo slecht van onderuit op moeten pakken gezien die met digitale onsteking en een powervalve rijd dit is bijde voor het onderuit beter te krijgen

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2007 9:22 pm 

Joris.

klopt, maar ik denk meer in de sproeier / bougie keuze... het zou toch gek zijn dat je de onsteking moet gaan aanpassen om een beetje normale trekkracht onderin te hebben.....

Mijn Rotax is echt veel sneller weg uit de bocht dan de CRS van Ross...
1. de CRS heeft iets van 35 pk t.o.v. 28 van de R-max
2. we reden met dezelfde tandwieloverbrenging
3. ik maakte max 13.400 rpm en de CRS 15.200 rpm
4. ik heb zelf ook gereden en hij valt echt dood na de (korte) bocht ....

ra ra polittepet...

CRG Dark Rider, 2011 - Rotax Max DD-2, 2011

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2007 9:38 pm 

ik vind het raar dat de crs 2000 toeren meer maakt dan de max met de zelfde verhouding dan moet die wel behoorlijk wat harder lopen op het rechte stuk

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2007 9:40 pm 

op het rechte stuk rijd hij ook helemaal weg van mij... dat is zeker !
Had de Rotax Max maar zoveel vermogen.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2007 9:45 pm 

je zou ervoor kunnen gaan om de onsteking wat te verlaten hier door zou het vermogen op top wat af moeten zwakken en zou die onderin meer moet krijgen

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2007 9:49 pm 

joris,

Snap ik, maar het kan toch niet zo zijn dat ik een onsteking moet gaan aanpassen (als amateur) om onderin een beetje normale trekkracht te krijgen..???
Er is gewoon iets niet lekker afgesteld... maar wat ?

Hij gaat er gewoon mee naar B.de Pauw waar hij hem gekocht heeft en daar moeten ze wel een antwoord hebben.

Thx

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2007 9:55 pm 

ik moet zeggen dat ik met de seven l4 ook pas vanaf de 8000 toeren vermogen krijg daarboven trekt ie ook wel als een beer maar eronder valt ie een beetje dood

Citaat:
Hij gaat er gewoon mee naar B.de Pauw waar hij hem gekocht heeft en daar moeten ze wel een antwoord hebben.

dat lijkt me wel het verstandigste

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 16, 2007 12:48 am 

Dank alvast heren voor jullie opmerkingen. Ik ga straks (tja, times runs) even Ben bellen. Ik kreeg eerst de vraag of ik hem wel hoog genoeg in de toeren hield, maar ik hoorde van een andere CRS TAG rijder dat zijn A1 trekt als een dolle en ook nog eens een zeer hoge topsnelheid bereikt. Ik moet zeggen dat de aanpassing van de sproeier (door Paulo van 120 naar 123) wel tot gevolg had dat hij op het rechte eind zelfs nog harder door trok. Paulo heeft dat niet meer zelf uitgeprobeerd. Dus die move had wel degelijk invloed. Het enige wat nog moet gebeuren is de power bij het uitaccelleren na een bocht. Het viel mij direct al op dat ik daar (te) veel verlies. Zeker op bochtige circuits kan ik dat op de rechte einden nooit meer goed maken. Maar ja het blok is nog bijna nagel nieuw en ik denk dat er wel wat aan te doen is. Ben de Paauw gaf aan dat hij echt veel power heeft en dat er van alles aan kan worden opgepept maar dat het blok standaard al als een kanon moet gaan. Ik laat wel weten wat hun commentaar is.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 16, 2007 10:40 am 

Net even met De Paauw contact gehad. Zij zijn het met ons eens dat het trage oppakken na een korte bocht niet zou moeten mogen. Het blok blijkt inderdaad aanzienlijk meer vermogen te hebben dan een standaard Rotax Max. Ik heb inmiddels ook begrepen dat er vanuit Italie (CRS) een modificatie beschikbaar is gekomen voor het CRS TAG A1 blok. Bij de winterbeurt van mijn kart zal deze modificatie ook op mijn motor worden toegepast. Moet nog even navragen wat precies de aanleiding was voor de modificatie.

Ga dus vooralsnog zelf maar niet zitten "prutsen". Het betreft hier een fabrieks nieuw motorblok dus laat ik het vooralsnog even aan de dealer om het accelleratie probleempje op te lossen.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 16, 2007 11:39 am 

wat voorn modificatie bedoelen ze dan?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 16, 2007 1:20 pm 

Hallo Nuno,

Ik weet het niet precies. Moet het nog even navragen. Ik heb wel begrepen dat het blok hiervoor uit elkaar moet. Het is gebruikelijk dat er vlak na het uitbrengen van een nieuw motorblok nog wat modificaties worden doorgevoerd als gevolg van het verder (in de praktijk) uittesten van het blok. Ik ben er alleen maar blij mee dat CRS het blok blijft doorontwikkelen. Ik hoop (en weet bijna wel zeker) dat het accelleratieprobleem wordt opgelost. De topsnelheid van het blok is echt prima en het maximale toerental zal (na volledige inlopen) rond de 15.500 toeren komen te liggen. Kortom...aan de power zal het niet liggen. Hij moet alleen onderin even een oppepper hebben.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 16, 2007 5:23 pm 

Maar toch vind ik het raar dat je om een beetje trekkracht onderin te krijgen je motor moet tunen, dat kan niet goedzijn, dat is gwn om het probleem heendraaien. Maar ik denk dat je misschien eerst naar de tandwielverhouding moet kijken. Want je zit dus met je tandwielen die je er nu ophebt zitten in sommige bochten onder de toeren die hij nodig heeft om te kunnen trekken dus zet er eens een groot tandwiel op dan verlies je wel iets op het rechte stuk maar dan win je veel mee in de bochten

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 16, 2007 5:49 pm 

Met een beetje geluk verlies je zelfs niks op het rechte stuk :)

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende