Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kartafstelling?
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 9:17 pm 

Met deze had ik een vraag over de grip van mijn kart. Zelf rijd ik met een kombikart challenge MKII van 2006 met rotax max erop.
Kart nieuw aangekocht met blauwe vega banden en een uur of 6 mee gereden met goede grip, dan begon ik onderstuur te krijgen(banden waren nog zeker niet versleten maar toch maar nieuwe gekocht).
Overgeschakeld op bridgestone yjb banden maar grip was daar niet optimaal mee en de banden waren weg na 1.5 uur rijden.
Dan op aanraden van de kartzaak weer overgeschakeld naar groene vega (france) banden waar ik nu al een paar uur mee gereden heb maar kan er geen goede grip mee vinden(kart breekt vooraan steeds uit).
Ik heb verschillende afstellingen geprobeerd, vooraan breder, smaller, chassis vooraan hoger, achteraan breder, smaller, met de bandenspanning wat gespeeld enz, maar kan geen goede afstelling vinden.
Chassis is kompleet recht, laten kontroleren, ben nog nooit van het circuit geschoven of zo, dus ok. Banden zouden blijkbaar toch ook goede moeten zijn.
Mijn vraag is nu, zijn hier per toeval mensen die met soortgelijke kart en motor rijden en mij zo wat basisafstelling kunnen meegeven om toch wat meer grip te kunnen verkrijgen.
Heb reeds ook wat met sporing en wielvlucht gespeeld(sporing staat nu op 0 en wielen bovenaan 2 mm naar elkaar toe geregeld wanneer ik erin zit ). Afgesteld met sniper toestel.
In de hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven, alvast bedankt.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 9:40 pm 

Hmmm, vreemd probleem. Waarschijnlijk wel een stomme vraag, maar je hebt de stabilisators erin zitten neem ik aan?

P.S.: Af en toe op enter drukken was wat beter geweest voor de leesbaarheid :)

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 9:45 pm 

Stabilisator vooraan zit erin,achteraan heb ik er geen.Banden slijten ook mooi af (slijten ook niet overdreven snel,heb er nu reeds 6 uren mee gereden en nog niet versleten).

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 9:50 pm 

Dit heb ik hier op het forum gevonden en kan zowat als mijn probleem beschreven worden,heb het even gekopieerd. " Veel beginners hebben kartjes met teveel grip achter, sturen daardoor teveel (je voorbanden geven eerst te weinig grip, je stuurt nog meer in, je achterkant verliest dan ineens grip, overstuur, je stuurt weer terug, achterkant krijgt weer grip, je moet weer insturen, want onderstuur et cetera)".

Laatst bijgewerkt door max2 op za sep 08, 2007 9:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 9:53 pm 

Hoe breed heb je hem achter staan?

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 9:59 pm 

Achteraan staat hij nu op het ogenblik 138 cm maar heb reeds een cm breder en smaller geprobeerd.Hardheid achteras kan ik niet meedelen,staat enkel een zwarte stempel van kombikart op voor de rest nergens wat op te vinden.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 10:11 pm 

Maar je zou er achter wel een kunnen monteren neem ik aan? Want ik persoonlijk vond dit qua grip veel uitmaken moet ik zeggen. Probeer er eentje te lenen oid, voor zover ik kan begrijpen uit je verhaal heb je voor de rest al alles geprobeerd...

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 10:11 pm 

misschien moet je ff proberen met wat minder stabi's te rijden aan de voorkant. die zorgen er namelijk voor dat het chassis stijver wordt aan de voorzijde! hoe stijver hoe meer je onderstuur krijgt. en flexibeler zorgt voor meer grip!

een andere mogelijk heid is extra stabi achteraan. een extra stoel steun helpt ook wel.

gr
hendrik

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 10:19 pm 

Ik heb mij laten vertellen stabi's erin meer grip,eruit minder grip of heb ik dit verkeerd begrepen?Achteraan valt de grip nog goed mee(maw,deze slip is nog goed kontroleerbaar,maar vooraan kan je niet veel doen als naar mijn gevoel meer insturen waardoor er op zijn beurt weer wat minder grip achter ontstaat.

Laatst bijgewerkt door max2 op za sep 08, 2007 10:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 10:21 pm 

je fusees achterover zetten mits mogelijk en je chassis controleren op haar scheurtjes vooral tussen motor en achteras willen kombis wel eens scheuren

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 10:31 pm 

max schreef:
Ik heb mij laten vertellen stabi's erin meer grip,eruit minder grip of heb ik dit verkeerd begrepen?Achteraan valt de grip nog goed mee(maw,deze slip is nog goed kontroleerbaar,maar vooraan kan je niet veel doen als naar mijn gevoel meer insturen waardoor er op zijn beurt weer wat minder grip achter ontstaat.

stabi's zijn er meer omdat je kart ook teveel grip kan hebben en dan begin je te stuiteren. of om de grip te verdelen over het chassis. je hebt gewoon meer afstel mogelijkheden met stabi's .

Ook gaat je kart langer mee met stabi's omdat het frame dan minder tordeert.

Wanneer je op een natte baan rijdt haal je ook zoveer mogelijk stabi's er uit en zet je de wielen op z'n smalst. dit voor de extra grip!

gr
hendrik

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 11:20 pm 

Ik zou hem voor meer uitspoor geven,2mm per kant.Want bij 0 gaat hij toespoor geven als je erin zit.en maak even je voor stabie los,en weer vast.Het komt voor dat als je een curb pakt hij je chassis bij elkaar trekt.Wij vullen de ruimte op met ringen,tussen je stabie en aansluiting op het frame.

Peter

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 09, 2007 7:42 am 

Een maat van me heeft het zelfde probleem gehad met een 100er chassis.

Op de Baan alles probeert er waren noch 4 Kart rijders bij iedereen had wel een idee maar het werd niet beter!

Een week later ben ik bij Simonskart en Kay zijn Vader ziet die banden en zegt dat die verbrand zijn te veel druk.

Nu rijden we met 0,4 en we hebben optimale grip ook met wat oudere banden

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 09, 2007 9:10 am 

Max.

Wij rijden met een crg road rebel en max sr 2004 en herkennen hetgeen wat jij noemt. Op groene vega onderstuur. We rijden meestal in op groen en stappen dan over op geel en dit geeft veel meer grip.

Voor staat ie op 120 en achter 140 stabi voor erin sporing op 0. Volgende keer gaan we de fusee's iets kantelen en gaan dan ook wat turbo fever aangeeft iets uitspoor geven.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 09, 2007 10:07 am 

Max schreef:
Ik heb mij laten vertellen...

Je moet ook weten dat niet elk chassis hetzelfde reageert op een bepaalde afstelling :idea:

Iemand die even passeert aan je kart en die hoort wat je probleem is kan ONMOGELIJK jouw probleem oplossen zonder dat hij ervaring heeft met jouw chassis.

Hetgeen mij vooral verbaast aan je uitleg is dat je de eerste zes uur met dat chassis geen enkel probleem hebt gehad en dat het daarna plots bergaf begon te gaan #-o

Ergens klopt daar iets niet...
Anderzijds... banden waar je (met een Rotax Max nota bene) zes uur mee kan rijden :shock:
Die kunnen onmogelijk goeie grip geven als je het mij vraagt.

Dat je B-kes na anderhalf uur weg zijn is perfect normaal. Daar heb je (vind ik persoonlijk) te veel grip mee en moet je zelfs gaan zoeken hoe je de grip kan afbouwen. Persoonlijk vind ik groene Vega's ideaal. Geven goeie grip, verslijten niet té snel en vallen nog mee qua prijs.
Maar, eender met welke band je rijdt; afstelling van je chassis is cruciaal.
Je wil niet dat ie over zijn neus schuift, maar je wil ook niet dat hij zich vastbijt in de bochten...

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Ga naar pagina 1, 2  Volgende