Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

banden slijtage
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=3109
Pagina 1 van 2

Auteur:  tinus kremer [ zo aug 26, 2007 5:54 pm ]
Berichttitel:  banden slijtage

als ik op circuit stadskanaal rij dan slijten mijn voorbanden snel. :cry:

weet iemand wat ik daar tegen kan doen?

Auteur:  RaceKabouter [ zo aug 26, 2007 6:03 pm ]
Berichttitel: 

Beste Tinus,

Ik kan je zelf niet helpen hiermee, omdat ik er zelf ook nog nooit gereden heb. Maar als anderen je willen helpen zullen toch iet meer moeten weten.

Op wat voor een banden rij je?
Wat was de temperatuur toen je reed? Zonnig/bewolkt?
Wat was je bandendruk?
Waar zit de slijtage?
Hoe is de spooring van je kart?
... en wat voor een tyoe kart heb je? Ook de motor.

Wat voor een slijtage probleem heb je eigenlijk. Stropen je voorbanden erg af, of slijten ze gewoon netjes, maar dan wel erg snel?

ietsje meer info geven dus.

Auteur:  joris [ zo aug 26, 2007 7:02 pm ]
Berichttitel: 

welke banden ?

Auteur:  tinus kremer [ ma aug 27, 2007 5:10 pm ]
Berichttitel: 

banden: maxxis hg3

temperatuur: zonnig

bandendruk: 0.8 bar

banden slijten wel mooi af maar heel snel

misschien dat ik de voorwielen smaller moet zetten?

Auteur:  DirkPilat [ ma aug 27, 2007 6:01 pm ]
Berichttitel: 

HG3 is dan ook een zacht bandje. Als ze heeeeeel snel versleten zijn (binnen 15 minuten) kun je een slecht setje te pakken hebben.

Let goed op je camber. Bij HG3 slijt de binnenkant te snel, als je camber te negatief staat. Een millimeteter of 3 positief camber en een millimeter of 3 uitspoor zou dat moeten oplossen.

Als je veel onderstuur hebt bij het insturen, heb je achter teveel grip.
(Niet verwarren met overstuur doordat je zoveel moet insturen, dat onderstuur ineens overstuur wordt, kun je herkennen door wat te langzaam in te sturen, dat versterkt onderstuur, ook te merken aan veel moeten corrigeren bij het insturen en halverwege de bocht).
Kartje gaat dan over de voorbanden glijden, heeft dus te weinig grip voor, en slijten daardoor te snel. Dat betekent achter breder, torsie achter los, stoelsteunen los, kortere klossen et cetera.

Met een RM en een CRG moet je achter (gok ik,) minimaal 1.38 breed, maar ik zou ook breder testen.

Auteur:  joris [ ma aug 27, 2007 6:19 pm ]
Berichttitel: 

de hg 3 heeft eigelijk altijd het probleem dat ze voor veel eerder opzijn dan achter je kunt makkelijk 2 setjes voor op een setje achter gebruiken

het punt van deze banden is dat ze achter teveel rubber hebben dus zijn ze voor niet te snel op maar ze gaan achter te lang mee :-k

Auteur:  Basjuh [ ma aug 27, 2007 6:57 pm ]
Berichttitel: 

kan het ook niet aan de rijstijl liggen

niet rot bedoelt ofzo :oops:

Auteur:  tinus kremer [ ma aug 27, 2007 7:20 pm ]
Berichttitel: 

@ dirkpilat

oke bedankt ik zal is wat gaan proberen

@basjuh

ja kan natuurlijk ook aan mij liggen

Auteur:  Wytze [ ma aug 27, 2007 7:37 pm ]
Berichttitel: 

Kan aan mij liggen, maar voor mijn gevoel geven HG2's meer grip, ik rijdt er ook snellere ronde tijden mee. Vindt die HG3's niet echt fantastisch veel grip leveren!

Auteur:  lpgies [ ma aug 27, 2007 7:57 pm ]
Berichttitel: 

Dirkpilat

Maak uit jou reactie op dat als je de kart achter breder maakt ook achter mindergrip krijgt maar dit is volgens mij niet juist, hoe breder hoe meer grip. Dit hebben ze mij toch wijs gemaakt.

Chassis achter iets hoger geeft ook minder grip aan de achterkant.

Auteur:  David [ ma aug 27, 2007 8:25 pm ]
Berichttitel: 

Probeer het eens uit zou ik zeggen. Ik maak de kart achter ook breder voor minder grip.

Chassis achter hoger (dus verder van de grond) geeft ook meer grip.

Gewoon uitproberen.

Auteur:  joris [ ma aug 27, 2007 9:08 pm ]
Berichttitel: 

ik denk dat je eerder aan het insturen van de kart moet werken

of qua afstelling of qua rij stijl

Auteur:  DirkPilat [ ma aug 27, 2007 9:35 pm ]
Berichttitel: 

Achter smaller geeft in mijn boekje meer grip. Met het veranderen van de breedte verander je zowel de geometrie als ook de stijfheid van de voor of achterkant. Ga je achter breder, ben je in verhouding voor smaller, dus in verhouding minder insturen. Hoe stijver hoe meer grip, dus hoe smaller hoe meer grip. Vergelijkbaar effect heb je met verschillende maten klossen. Smallere klossen geven dus minder grip.
Maar ik zou dat gewoon eens testen.

Hoe hoger je frame dese te meer grip. Je verhoogt je kantelpunt van je gewicht, waardoor je meer druk op je banden zet, waardoor je meer grip hebt.

Nog een tip: Bij teveel grip , gaat je kart stuiteren of bokken in de bocht. Dat is een teken om grip af te bouwen. Sturen is dan zwaar en je ribben snel gekneusd.

Veel beginners hebben kartjes met teveel grip achter, sturen daardoor teveel (je voorbanden geven eerst te weinig grip, je stuurt nog meer in, je achterkant verliest dan ineens grip, overstuur, je stuurt weer terug, achterkant krijgt weer grip, je moet weer insturen, want onderstuur et cetera).

Een minder ervaren rijder op een kart met onderstuur herken je aan heel veel sturen in de bocht. Het zou moeten zijn 1 keer gecontroleerd insturen en daarna in 1 vloeiende beweging weer uitsturen.

veel succes

Dirk

Auteur:  Hendrik1985 [ ma aug 27, 2007 9:41 pm ]
Berichttitel: 

Achterkant smaller zorgt er voor dat je meer grip krijgt. breeder ga je glijden. dit heeft met het overhellen te maken. smal kan de kart meer overhellen ( achterwieltje omhoog ) waardoor hij meer grip krijgt. breed kan de kart minder buigen/overhellen waardoor hij eerder gaat glijden.

m.v.g.
Hendrik Pieters

Auteur:  Hendrik1985 [ ma aug 27, 2007 9:43 pm ]
Berichttitel: 

Heheh dirk je was net ff eerder maar dat wou ik dus ook zeggen. Je kan het ook wel aan je achterbanden zien wanneer je teveel grip hebt. als hij begint te stuiteren krijg je allemaal hakken in het rubber aan de buitenkant van je achterband. een bocht waar je dat vaak hebt is de eerste rechtse bocht na de pitstraat in emmen.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/