Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

100 cc Rotax blok
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=3077
Pagina 1 van 2

Auteur:  Basje [ wo aug 22, 2007 9:47 am ]
Berichttitel:  100 cc Rotax blok

hee kartliefhebbers,

Ik zit zelf in de minibike wereld, de zelfbouw kant.
Het leek mij erg gaaf om een wat goedkopere kart te nemen.
denk aan 500 tot 800 euro.

Ik kom dan uit bij de karts met een 100cc rotax blok.
Ik wil een 2takt blok zonder versnellingen, gewoon lekker simpel dus.

Eerst wilde ik zelf er een bouwen, geen beunhaas ding maar wel een nette.
Het frame is dan het lastige door de stuurstangen, wielassen etc.
Het kan opzich allemaal wel, maar als ik er een koop ben ik er ook gelijk klaar mee.
Minder leuk inderdaad maargoed een frame kan altijd nog vervangen worden door een zelfbouw frame.

De vraag is nu wat levert zo'n 100 cc rotax blokje nou aan vermogen.
Ik hoop dus dat het niet zo'n gigantisch sloom huurkart blok is etc.

Ik zou dus graag het vermogen willen weten van die blokken:
- Pk's
- Koppel

En waar het vermogen dus ongeveer ligt, piekvermogen of juist breed vermogen.

En bij hoeveel toeren hij zn topvermogen afgeeft, want een hoog vermogen bij bijvoorbeeld 15k heb je niet zoveel aan heb ik het idee.
Of je moet een handkoppeling hebben :D

Ik hoop op een nette score met een flink koppel!

Bas

Auteur:  Robke [ wo aug 22, 2007 12:27 pm ]
Berichttitel: 

Ik heb geen ervaring met 100cc rotax blokes, maar wel met andere 100cc 2 taktjes. Cijfers kan ik niet geven omdat het afhangt of het blokje getuned is of niet maar ik kan je wel zeggen dat het dag en nacht verschil tussen de huurkartjes,

Auteur:  joris [ wo aug 22, 2007 4:10 pm ]
Berichttitel: 

100 cc ligt tussen 25 en 35 pk naargelang type en tuning het koppel is niet veel

Auteur:  Pro-kart monster [ wo aug 22, 2007 4:30 pm ]
Berichttitel: 

koppel valt inderdaad tegen hoeveel NM dat is hangt inderdaad van je type af

Auteur:  David [ wo aug 22, 2007 5:36 pm ]
Berichttitel: 

Citaat:
Ik zou dus graag het vermogen willen weten van die blokken:
- Pk's
- Koppel

Dat zal je niet snel kunnen achterhalen, tenzij je het blokje op een testbank zet (en zelfs die gegevens zijn alleen relatief relevant).
Joris gaf al een indicatie.

Citaat:
Ik hoop dus dat het niet zo'n gigantisch sloom huurkart blok is etc.

Maak je geen zorgen, zelfs de sloomste 100cc 2takt blokjes draaien nog rondjes om de gemiddelde huurkart.

Auteur:  Manders Racing [ wo aug 22, 2007 7:56 pm ]
Berichttitel: 

De 100cc Rotaxxen komen op ongeveer 27 pk uit. Dat vermogen komt vooral tevoorschijn rond de 12.000 tot 18.000 toeren.

Ik heb nog wel een Biesse kart incl Rotax 100cc met membraan inlaat voor je in de verkoop. Hoeft niet super veel te kosten. Neem contact met me op via PB.

Auteur:  Basje [ do aug 23, 2007 10:27 am ]
Berichttitel: 

jongens, allemaal bedankt voor de info.
Er was iemand bezig met een 100cc 2tkat blok op een minibike te bouwen en die had 18pk.

Zoals jullie zeggen hebben die blokken zelfs nog meer!
Nou het klinkt allemaal goed in de oren.

Maar nog een vraag over het Rotax blok±

Rotax is gewoon het merk neem ik aan, maar is het niet zo dat deze blokken een roterende inlaat hebben? en dus vandaar ook zoveel pk's hebben voor een 100cc'tje

bas

Auteur:  Clercqske [ do aug 23, 2007 10:38 am ]
Berichttitel: 

ik dacht dat je roterende en niet-roterende hebt. Correct me when I'm wrong :oops: :P
weet wel niet wat het verschil is tussen beiden en wat het snelst gaat :roll:


mvg Damien

Auteur:  Basje [ do aug 23, 2007 11:25 am ]
Berichttitel: 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Roterende_inlaat

das wel duidelijk dacht ik zo, maar is in het echt nog wel wat ingewikkelder.

Als de roterende inlaat goed naar behoren werkt is het wel sneller dan een zuigergestuurde inlaat of een ´normaal´ membraam inlaatje.

Auteur:  fun racer [ do aug 23, 2007 11:32 am ]
Berichttitel: 

roterende heeft hoger piek vermogen maar onderin veel minder dan membraam dit komt omdat membraam de inlaat timing beetje aanpast naar het toerental roterend heeft dat niet maar dus wel hoog piek vermogen

Auteur:  Manders Racing [ do aug 23, 2007 9:02 pm ]
Berichttitel: 

Fun racer heeft gelijk. Daarnaast is een zuigergestuurde inlaat heel sterk in het middengebied (8000 tot 13.000 rpm).

Zuigergestuurde is de simpelste techniek en gaat het minst snel stuk (minder toeren, minder werkzame onderdelen).

Auteur:  Nuno [ do aug 23, 2007 9:03 pm ]
Berichttitel: 

zuigergestuurde is wel de langzaamste van de 3(roterend,membraan,zuiger)

Auteur:  fun racer [ do aug 23, 2007 9:04 pm ]
Berichttitel: 

membraam en zuiger is tog zelfde ?????????????????

Auteur:  Nuno [ do aug 23, 2007 9:10 pm ]
Berichttitel: 

membraam is sneller dan zuiger is mij altijd verteld.
staat ook in dat boek van van der spoel

Auteur:  Manders Racing [ do aug 23, 2007 9:11 pm ]
Berichttitel: 

Nuno, dat hoeft niet perse waar te zijn. Een roterende Rotax van +/- 1996 rijd ik absoluut weg met mijn zuigergestuurde Vortex junior van 2001. Natuurlijk is een watergekoelde roterende of ICA met 32 pk absoluut het snelste, maar bij luchtgekoelde motoren zijn de verschillen niet zo supergroot. Natuurlijk hangt ook alles af van de afstelling en de onsteking.
En natuurlijk de tandwielverhouding, de kart en de chauffeur.

Ik zit standaard op 25/27 pk en houd makkelijk Rotax Maxxen bij met hun 29pk.

@funracer: dat is niet waar. De membraan inlaat zit aan de onderzijde va het blok, met behulp van de membraan klepjes komt het mengsel in het carter. De zuigergestuurde inlaat zit op de cilinder, en het mengsel kan pas de motor in als de zuiger naar boven aan het gaan (BDP) is. Hier zijn geen membraankleppen te vinden. Als de gasklep van de carburateur open zet, kan je zo de zuiger zien.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/