Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

Vliegwiel Afdraaien
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=3041
Pagina 1 van 2

Auteur:  marlon_ruchtie [ di aug 14, 2007 6:20 pm ]
Berichttitel:  Vliegwiel Afdraaien

Hallo,

Ik ben Marlon Ruchtie en ik vroeg mij af, als ik een vliegwiel wil afdraaien, welk deel van het vliegwiel moet ik dan afdraaien?

Wie kan mij dat vertellen?

Groeten!

Auteur:  Lex [ di aug 14, 2007 7:35 pm ]
Berichttitel: 

Beste Marlon,
Wat wil je bereiken met het afdraaien van jouw vliegwiel ???????
Je kan namelijk niet zomaar in het wildeweg beginnen met uitboren of afdraaien, het is van heel veel factoren afhankelijk.
Praat eerst eens met iemand die expertise heeft in het tunen van jouw type motor.
Bedenk wel dat zo'n modificatie vaak ook als gevolg heeft dat de motor niet meer aan de standaard specs voldoet, en dat er dus ook geen competitie meer mee gereden mag worden.

Auteur:  Bobster [ di aug 14, 2007 7:49 pm ]
Berichttitel: 

als je nou ook even je motor vermeld, weten de mensen meer !!!

Auteur:  jeffrey1991 [ di aug 14, 2007 8:03 pm ]
Berichttitel: 

hey,

als je je vliegwiel afdraait moet je dat moet je hem ook laten balanceren.

Het ligt eraan wat voor soort vliegwiel het is. Anders kunnen we het moeilijk zeggen.

Die van een honda 390 wordt van de binnen kant afgedraait.

Vermeld dus aub even het motor type/ vliegwiel.

Auteur:  bas [ di aug 14, 2007 9:04 pm ]
Berichttitel: 

het enige wat je bereikt met afdraaien is dat je minder gewicht op je krukas hebt.
Met minder gewicht op de krukas heb je minder koppel. Met andere woorden als je eerst alle andere dingen doet om je kart sneller te maken kun je als laatste krukas lichter maken [beetje bij beetje en elke keer weer testen]
dit is niet iets voor de hobbyist!!!!
succes

Auteur:  jeffrey1991 [ di aug 14, 2007 9:29 pm ]
Berichttitel: 

@ bas, het licht eraan wat voor blok je hebt.

-
Als je je vliegwiel verlicht zorgt het ervoor dat je blok sneller op toeren komt.

Volgens mij is het namelijk zo.
Je motor ( zuiger en cilinder bla bla) zorgt voor 3 kwart voor de omwentelingen om vooruit te komen. Maar dat kwart zou dus niet aangedreven kunnen worden en daar zorgt dus onderandere het vliegwiel voor, Dus als je hem lichter maakt heeft die een minder last om sneller op toeren te komen. Bij benzine motor gaat het meestal om de pk´s.

Grtz,

jef

Auteur:  bas [ di aug 14, 2007 9:32 pm ]
Berichttitel: 

hallo
dat klopt sneller op toeren en ook minder koppel[lees minder sterk onderin..]
gewicht is dus ook kracht onderin....lees de rest nog eens....

Auteur:  Lex [ di aug 14, 2007 9:37 pm ]
Berichttitel: 

Het voordeel is inderdaad dat het blok sneller oppakt, maar......
Elk voordeel hep z'n nadeel (vrij naar Johan Cruyff) want je stationairloop is zowizo al slechter (minder draaiende massa) bovendien kan het zelfs zo zijn dat door de verminderde massa eerder een onbalans in het blok optreed, zeker als er bij een eencylinder geen balansas gebruikt wordt.

Auteur:  jeffrey1991 [ di aug 14, 2007 9:57 pm ]
Berichttitel: 

Ik heb een honda 390cc,, en ik heb nergens last van het gaat als een trein. Voor een HONDA 390 dan.. ( voordat ik reacties krijg)

Maar laten we eerst afwachten wat voor blok hij heeft voordat we hier een hele discussie op bouwt.. :wink:

Auteur:  jeffrey1991 [ di aug 14, 2007 10:00 pm ]
Berichttitel: 

bas schreef:
dit is niet iets voor de hobbyist!!!!


Euggheum... Wat ben ik? :lol:

Ik snap die zin denk ik niet helemaal... :oops:

Auteur:  David [ di aug 14, 2007 11:28 pm ]
Berichttitel: 

Gaat dit topic over jou?

Dat betekent dat mensen die nog nooit iets aan hun blok hebben gedaan behalve een bougietje wisselen, beter niet in het wilde weg hun vliegwiel af kunnen gaan draaien.

Overigens heb ik op mijn viertaktje helemaal geen vliegwiel, en geen balansas meer. Het gaat tot nogtoe goed :P

Auteur:  jeffrey1991 [ wo aug 15, 2007 11:38 am ]
Berichttitel: 

En ik zeg toch, w8 eerst af wat hij voor blok heeft. Hij heeft nog niks gezegt over zijn blok.

En ik heb ook gezegt dat je hem moet gaan balanceren.. Mocht die ut persee willen doen..


Ik bedoel er niks verkeerd mee hoor :roll:

Auteur:  marlon_ruchtie [ wo aug 15, 2007 3:54 pm ]
Berichttitel: 

Ik heb een honda GX390 blok, was inderdaad handiger geweest als ik het er meteen bij had gezet.

Tekening (met maatvoering) zou perfect zijn maar wellicht is het op foto's ook goed te zien. Adres om goed te laten balanceren is ook welkom.

Auteur:  jvd [ wo aug 15, 2007 4:17 pm ]
Berichttitel: 

wil je gewoon hobby blijven rijden of ook wedstrijden?

want met een afgedraaid vliegwiel mag je niet rijden bij 4tkct en kartclubeefde

tevens heeft het niet veel zin om bij een 390 enkel het vliegwiel af te draaien
als je dat doet, zou je gelijk meerdere dingen moeten aanpassen
zoals je ontsteking, andere kleppen, centrifugaal smering enz

diegowie en motoschute in DE zijn erg gespecialiceerd in het tunen van 390 motoren

Auteur:  marlon_ruchtie [ wo aug 15, 2007 4:23 pm ]
Berichttitel: 

Ik was van plan gewoon hobby te bijven rijden, daarom wil ik hem ook iets sneller maken. Motoschütte had ik inderdaad ook al gevonden, daar heb ik mijn motorblok vandaan (de oude was vastgelopen) dus ik heb een nieuwe rumpfmotor besteld en hier zou dan het vliegwiel, de starter en de carburatuer van het oude blok op komen. In dit blok zijn al een aantal dingen aangepast, ik meen de krukas, kop en de drijfstang.

Echter vraagt Motoschütte 143 euro voor het afdraaien en balanceren van een vliegwiel, dit vond ik een beetje veel dus ik vroeg mij af of ik het niet zelf kon en hem dan ergens anders laten balanceren(bijv. bij Motoschütte)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/