Kartforum
https://megakart.nl/phpBB2/

luchtfilterbox
https://megakart.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=2882
Pagina 1 van 2

Auteur:  mark70 [ wo jul 04, 2007 11:52 am ]
Berichttitel:  luchtfilterbox

Hey allemaal,

Ik vraag me af hoeveel invloed de box heeft op het vermogen.
Hoe bepaal je welke box bij jouw motor past ?

Ik heb een JHC 24mm carb op een 70cc blok die tussen de 14.000 en 15.000 toeren moet draaien.
Het gaat mij puur om het hoogste vermogen, powerband doet er niet toe.
(ik draai een constant toerental d.m.v. een vario)

Ik hoop hier wat nuttige antwoorden te krijgen :)

Auteur:  Pro-kart monster [ wo jul 04, 2007 11:59 am ]
Berichttitel: 

70cc blok een mini kart soms

Auteur:  mark70 [ wo jul 04, 2007 5:02 pm ]
Berichttitel: 

het gaat inderdaad om een scooter, maar 2takt blijft 2takt.
het is ook inderdaad een evo70.
ik reed vroeger met een 28mm keihin, maar vind deze carb ook wel fijn werken.
29,5mm ibea leek me weer te groot.

ik was laatst bij een kartshop die me vertelde dat zo'n box wel degelijk verschil geeft in vermogen en powerband.
ene box geeft meer koppel onderin en een andere weer meer topvermogen.

hij had echter alleen nieuwe liggen vanaf 55 euro, dus simpelweg een paar testen lijkt mij niet zo handig...

ik denk dat het niet alleen door de weerstand komt, meestal geeft zo'n sponsfilter zelfs meer vermogen dan helemaal geen filter.

is zo'n ding berekent adhv helmholtz resonator theorie ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance

op hoeveel toeren geeft een beetje 100-125cc kart zijn topvermogen ?

Auteur:  fun racer [ wo jul 04, 2007 7:23 pm ]
Berichttitel: 

ik was laatst bij een kartshop die me vertelde dat zo'n box wel degelijk verschil geeft in vermogen en powerband.
ene box geeft meer koppel onderin en een andere weer meer topvermogen. .......

Auteur:  Nuno [ wo jul 04, 2007 8:03 pm ]
Berichttitel: 

mijn 125 cc geeft 17500 toeren maar een 100cc wel tot 20000

Auteur:  mark70 [ wo jul 04, 2007 9:17 pm ]
Berichttitel: 

ok, dan denk ik dat ik met een lager toerental en minder cilinder-inhoud toch een kleinere airbox moet gaan zoeken.

zijn de boxen op de 125cc en 100cc gelijk ?

welke box gebruiken jullie ?

Auteur:  David [ wo jul 04, 2007 9:29 pm ]
Berichttitel: 

De boxen zijn vaak in principe gelijk, alleen de diameter van de inlaatpijpjes kan verschillen.

Auteur:  fun racer [ wo jul 04, 2007 9:52 pm ]
Berichttitel: 

da maakt niks uit mijne schakel draaid tusse de 10,000 en 14,000 en ik hep zelfde filter als 1 100cc die er 20,000 draaid

Auteur:  joris [ wo jul 04, 2007 9:57 pm ]
Berichttitel: 

officieel schillen de inlaatpijpjes zoals david al aan gaf 23 of 30 mm

Auteur:  mark70 [ zo jul 08, 2007 9:18 pm ]
Berichttitel: 

ik heb er nu 1 met 23mm buisjes, wat zal ik (over het algemeen) merken als ik er grotere buisjes in doe ?

Auteur:  Manders Racing [ ma jul 09, 2007 11:10 pm ]
Berichttitel: 

In theorie: meer lucht naar de carburateur, dus meer lucht (en het brandstofmengsel wat het vacuum mee trekt) naar de cilinder, dus explosievere verbranding, dus meer power --> trekkracht.


Hoeft niet altijd zo te zijn. Sommige motoren lopen beter en harder met kleinere carburateurs/luchtfilters.

Ga je het in ieder geval proberen, zet er er dan een iets grotere sproeier in. Of in jouw geval, zet de sproeiers wat verder open.

Tip van Flip: ga naar bol.com en koop het boek Two-Stroke Performance Tuning van A. Graham Bell. Dan wordt het je allemaal wel duidelijk.

Auteur:  mark70 [ di jul 10, 2007 11:32 pm ]
Berichttitel: 

het boek heb ik (gelezen) :)

ik had alleen altijd het idee: hoe minder weerstand het mengsel(of alleen de lucht) ondervindt, hoe beter.

ik zal ook wel even 30mm buisjes halen en gewoon het verschil testen.
het filter was toch gratis :P

maakt het nog uit aan welke kant de buisjes zitten ?

Auteur:  Bert [ wo jul 11, 2007 11:00 am ]
Berichttitel: 

hier wordt mij iets ffe niet duidelijk.

Je hebt het eerst er over dat waneer je een sponsfilter monteerd je vaak meer vermogen hebt dan geen filter en net zeg je weer dat altijd het idee hebt hoe minder weerstand ondervind hoe beter.

Volgens mij zeg je nu 2 tegenover gestelde van elkaar. het kan ook zijn dat ik er naast zit hoor maargoed.

wat ik nog uit mijn tijd weet is dat een filter ook voor een bepaalde luchtwerveling zorgt en daardoor dus meer of anders mengel de cilinder in perst.

Maar probeer het kart filter eens gewoon en dan merk je van eigens of het nut heeft of niet.

Auteur:  Bobster [ wo jul 11, 2007 11:28 am ]
Berichttitel: 

het zal misschien iets harder geluid geven en harder lopen meer niet ;)

vriend van me heeft een gilera runner die liep 110.

toen hij de filter derop zette van een kart liep hij 120.

Auteur:  fun racer [ wo jul 11, 2007 11:47 am ]
Berichttitel: 

dan zal hij terijk hebbenn gestaan

het werkt zo ongeveer zoon filter geeft meer lucht en om die meer lucht te compenseren moet je met 1 goed afgesteld blok meer benzine

meer benzine+meer lucht is meer mengsel meer mengsel = krachtigere ontstekig krachtige ontsteking = meer kracht (tot zekere maten )

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/